Permalänk
Medlem

Hur importera "stor" sql-fil?

Tjenare,

Jag har en sql-fil som är strax över 200mb, som kommer från ett phpBB-forum med alla poster, trådar, medlemmar osv, som jag vill importera till en annan databas, för att sedan konvertera om den så den passar ett vBulletin-forum.

Saken är den att phpMyAdmin inte tillåter större filer än 16,5mb, (åtminstonde inte den version jag använder.) Jag läste då i deras FAQ att man kunde ändra i php.ini för att få in större filer. Sagt och gjort, jag ändrade storleken som de skrev, men fortfarande står det att filen är för stor.

Jag testade då att köra med deras uppdelning, men det fungerade inte heller, för när första importen avbryts, och man ska fortsätta på nästa (av samma fil) så säger den bara att tabellerna redan finns. Jag testade då att skriva in ett visst antal rader i den rutan som finns, där det står något i stil med "hoppa över x antal rader", men det fungerade inte heller.

Jag testaded ett script som heter bigdump.php, och gjorde allt som stod i deras installationsinvisningar, men det fungerade inte heller. Fick bara in 8 eller 9 tabeller, trots att det var igång runt 15h.

Efter det testade jag mySQL Query Browser, men den klagade på att filen var en dump från fel ställe. Och nu har jag slut på idéer.

Är det någon här som har några tips? Eller måste jag sätta mig och klippa ut de olika tabellerna i filen och importera dem en och en? :\

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen lösning att tillgå. Men jag har haft samma problem många gånger. Begränsningarna har inte ändrats på 10 år trots att hårddiskarna är 100 ggr större och uppkopplingen mot nätet lika många ggr snabbare. Ändå sitter man ofta och svär över inbyggda begränsningar på 2 mb uppladdning osv. Eller vad sägs om bloggprogramvaran jag använder: maximal storlek på uppladdade bilder 96 kb. (b2evolution)

ett tips kanske kan vara att försöka få tillgång till servern så att du kan lägga upp filen där via ftp och sedan köra den lokalt. Då finns det inga sådana begränsningar.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

$ mysql -u user -p databasenDuAnvänder < filenDump.sql

om du har tillgång till shell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Jag har tyvärr ingen lösning att tillgå. Men jag har haft samma problem många gånger. Begränsningarna har inte ändrats på 10 år trots att hårddiskarna är 100 ggr större och uppkopplingen mot nätet lika många ggr snabbare. Ändå sitter man ofta och svär över inbyggda begränsningar på 2 mb uppladdning osv. Eller vad sägs om bloggprogramvaran jag använder: maximal storlek på uppladdade bilder 96 kb. (b2evolution)

ett tips kanske kan vara att försöka få tillgång till servern så att du kan lägga upp filen där via ftp och sedan köra den lokalt. Då finns det inga sådana begränsningar.

Jag har tillgång till servern, men vart ska jag lägga filen och hur ska jag göra sen? Jag har gjort på annat sätt än via phpMyAdmin tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
$ mysql -u user -p databasenDuAnvänder < filenDump.sql

om du har tillgång till shell.

Ursäkta en dum fråga, men vad menar du med Shell? Jag antar att du inte menar bensinmacken

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte vet vad ett shell är så förutsätter jag att du använder Windows?
Leta först reda på var MySQL är installerat. Lägg SQL-dumpen i "bin"-mappen. Öppna sedan "Kommandotolken" och gå till den mappen, tex: "cd c:\Program Files\MySQL\bin". Kör sedan kommandot som spaam skrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Eftersom du inte vet vad ett shell är så förutsätter jag att du använder Windows?
Leta först reda på var MySQL är installerat. Lägg SQL-dumpen i "bin"-mappen. Öppna sedan "Kommandotolken" och gå till den mappen, tex: "cd c:\Program Files\MySQL\bin". Kör sedan kommandot som spaam skrev.

Yes, jag använder Windows.

Jag testar det du och spaam skrivit, som det ser ut nu verkar det fungera. Datorn är dock väldigt slö så resultatet får vänta tills imorgon.

Tack för hjälpen än så länge!
/d

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att dra en ny sql-fil så spara en tabell i taget. Exportera med hjälp av phpmyadmin.

Visa signatur