Nätverket blir oerhört segt när torrentprogram används

Permalänk
Medlem

Nätverket blir oerhört segt när torrentprogram används

Jag har ett problem - så fort jag startar mitt torrentprogram (Transmission) så blir hela nätet skitsegt. Transmission använder ungefär 2/3 av den tillgängliga bandbredden, så man tycker ju att det borde gå fort att surfa, osv - men ändå går det extremt långsamt! Det kan ta en halv minut att komma åt DN.se. Detta gäller även att komma åt routerns inställningar - det blir långsamt även på det lokala nätverket. Stänger man av programmet så går det jättefort direkt.

Vad är det för fel, och hur löser jag det?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du 2/3 av bandbredden både ner och upp?

Permalänk
Medlem

Japp!

Har en Linksys WRT54GL router, Comhem 8/8 bredband.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Re: Nätverket blir oerhört segt när torrentprogram används

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Jag har ett problem - så fort jag startar mitt torrentprogram (Transmission) så blir hela nätet skitsegt. Transmission använder ungefär 2/3 av den tillgängliga bandbredden, så man tycker ju att det borde gå fort att surfa, osv - men ändå går det extremt långsamt! Det kan ta en halv minut att komma åt DN.se. Detta gäller även att komma åt routerns inställningar - det blir långsamt även på det lokala nätverket. Stänger man av programmet så går det jättefort direkt.

Vad är det för fel, och hur löser jag det?

http://www.utorrent.com/faq.php#Special_note_for_users_with_L...

"Automatiska länkar" verkar inte fungera så bra alltid ... tog mig 3 editeringar innan jag fatta att den va boven.