Permalänk
Medlem

Bygga högtalare

Hej, jag har funderat på att bygga en egen högtalare på Projektarbetet i skolan. Detta ska göras utanför skoltid och ska väl vara färdigt om ca 1 år (hyfsat med tid hoppas jag).

Jag har aldrig byggt en högtalare förut och är inte så insatt i detta men hade tänkt läsa på om både ellära och hur man bygger högtalare.

Har ni några tips på bra hemsidor alt. böcker man kan låna gällande detta eller varför inte egna erfarenheter och kunskaper
Och givetvis ska inte materialet till denna högtalare vara snordyrt, funderar på en maxgräns runt 2000 kr.

Tror ni att jag kan klara av att bygga en egen högtalare eller är det hopplöst med tanke på min nuvarande okunskap och relativt begränsade budget?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk

2000 är inga problem att komma under. Jag föreslår att du bygger någon form av hornhögtalare, det blir lite mer arbete under designprocessen och lite mer snickrande. En vanlig basreflexhögtalare lär du inte kunna fylla hela projektarbetet med. Om du satsar på ett bredbandselement slipper du krånglet med att bygga ett filter också och du kan lägga alla pengar på att köpa ett bra element istället för flera halvbra.

Googla på voighthorn så ska du se att du hittar något.

Permalänk
Medlem

Ok, får väl leta lite, tack för svaret

EDIT: Ett bredbandselement är om jag förstått rätt ett element som sköter hela registret? Kanske inte lika bra ljud men enklare? Och förresten måste man bygga sig själv ett eget filter, finns det inga man kan köpa?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara Valutronics SQ-50 (L) som kan kosta ungefär 2000 kr.
Har sett väldigt många som är nöjda med dessa högtalare och funderade själv förut på att bygga dem.
Lycka till!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk

sq-50l är ett par bra nybörjarhögtalare, men som sagtblir det nog svart att fa ihop 100 timmar pa dom...
hur snickerikunniga är ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alltså, själva iden måste ju vara att han ska bygga ett par högtalare helt från grunden, inte köpa ett färdigt kit och snickra ihop. Annars skulle projektets längd vara 2 dagar och inte ett år.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.