Permalänk
Medlem

Objektivval, 30 el. 50mm?

Sitter här i valet och kvalet mellan:
Canon EF 50/1,4 USM
och
Sigma EX 30/1,4 DC HSM

Jag vill ha ett ljusstarkt och bra objektiv för lite allt-i-allo-användning, har kollat runt lite och något av dessa verkar passa mina behov bra.
Det jag är lite fundersam över är vilket som är mest "mångsidigt" då det trots allt är fasta objektiv, vore tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter

Värt att nämna är att jag ska, efter jag köpt något av dessa, köpa ett annat lite "mer" allsidigt objektiv, kanske ett sigma 17-70/2,8-4,5. Om det inte visar sig att jag blir helnöjd med det fasta förståss.

Det jag har nu är EOS 400D med kitobjektivet, 18-55

Permalänk
Medlem

50 mm på en EOS400D blir lite tele (eftersom 400D precis som alla andra systemkameror för privatbruk inte har fullstor sensor). Jag har ett 50/1,8 som jag gillar skarpt, men det är mer ett porträttobjektiv än ett standardobjektiv. 30 mm är nog mer mångsidigt, men 50 ger intressantare bilder i min mening.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Om det är allt-i-allo-användning du ska ha det till så skulle jag lätt ha satsat på Sigmat. Jag har själv ett 50mm (iofs till Nikon men det är typ likadant) och jag tycker att det är alldeles för långt för de flesta vardagssituationer. Brännvidden motsvarar 75mm på FF och då blir det ganska jobbigt att handhålla. Det känns som om ljusstyrkan inte hjälper så mycket liksom. Om jag jämför med mitt 18-55 i 18mm-läget@f/3,5 så kan man handhålla samma ISO som 50at vidöppet typ... Så då försvinner litegrann fördelen med att ha ett ljusstarkt objektiv om man ändå får skakningsoskärpa. Slutsats: Köp Sigma 30mm f/1,4!

Permalänk
Medlem

Ok, då blir det så. Tackar så mycket för tipsen!

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker du ska kolla runt lite mer innan du köper så du är riktigt säker. Sigmat du kollar på har fått i högsta grad mediokra betyg av Photozone, och där brukar de veta vad de sysslar med.

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/45...

*tråd flyttad*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har faktiskt kollat runt en hel del har även stött in på den sidan du länkade till.
t.ex. här
http://www.ephotozine.com/article/Sigma-30mm-f14-EX-DC
så får det bra betyg.

Har även läst positiva saker om det på andra sidor, men du har rätt, recensionen du länkade till fick mig att fundera lite.
Men, man ska chansa lite ibland också det kan inte bli mer än fel.

Tack för flytten, och jättetack för tipset!

Permalänk
Medlem

Tycker Sigmat är ett mer än OK objektiv för vad det kostar.

När du sen ska köpa en allroundzoom så tipsar jag om Tamron 17-50 2.8, helt sjukt bra objektiv. Och prisvärt till max. Bättre än Sigmas dito.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Tycker du skall titta på Canon EF 50/1,8 II . Det är ett ruggigt bra objektiv till mycket små pengar. Bildmässigt skiljer det inget mellan 50/1.4 och 50/1.8, däremot en del pengar.

Behöver du något runt 30 mm så kan jag rekommendera Canon EF 28/2,8. Också ruggigt skarpt till en liten peng.

Sen kompletterar du med en zoom 70-200 t.ex. Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Det objektivet är ruggigt skarpt och en fröjd att hantera.

Permalänk

Har en 400d. Ska köpa en Canon EF 50/1,8 II till att börja med och se hur det känns. Har bara hört bra om det!! Kostar ju kring 1000:- så det är ju helt klart värt att testa.

Visa signatur

Sqwee