Permalänk

X2 eller Phenom?

Är väldigt osäker på om jag ska köpa en Phenom prolle eller en X2.

Phenom prollarna är ju lite dyrare, men är det verkligen lönt att lägga ut typ 200 spänn mer på en phenom? Och köper jag en phenom så måste jag ju också köpa ett AM2+ moderkort, och dom kostar lite mer än AM2 korten har jag för mig. Sammanlagt blir det ju ändå ett par hundra dyrare.

Jag funderar mellan dessa:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HD9500WC...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADX6400C...

Jag har också hört att är man bara ute efter att spela så ska man satsa på hög klockfrekvens, och i detta fall är det ju X2 -prollen som har högre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit 6400, inte många spel som stöder 4 kärnor, tror ja iaf

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem

Min X2 6400+ gör 3600MHz+ stabilt, en Phenom har inte lätt att hänga med, förutom i extremt flertrådade applikationer eller extrem multitasking.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vänta och se hur 9100e står sig - om den har löst FSB-problemen så kan denna kanske klocka uppemot en dryga 3ghz (jag dagdrömmer nog, men låt oss vara optimistiska) och därmed finns väldigt lite man missar med just denna modellen då den just nu ser ut att bli billigare än både 6000+ och 6400+.

Den lanseras antagligen i April som det verkar, med fyra kärnor, 65W och en hastighet på 1,8ghz. Alltså inget kraftpaket, men om FSB-problemen har löst sig kan man nog klocka det lilla livet en bra skvätt.

Permalänk

Jag skulle nog säga x2 nu och vänta på vettigare Phenoms, för du behöver ändå int x4 nu. MEN köp ändå ett AM2+ så att du är förberedd för phenom uppgradering senare, annars måste du byta mobo igen när du köper Phenom. Eller ok, du MÅSTE inte, men du får itne ut max av en Phenom på ett AM2 mobo.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Med risk för att det blir våldsamt här i amd-forumet, men har du övervägt intel? Om du ändå kan tänka dig att skaffa ett nytt moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Med risk för att det blir våldsamt här i amd-forumet, men har du övervägt intel? Om du ändå kan tänka dig att skaffa ett nytt moderkort.

Är Intel bättre eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
Är Intel bättre eller?

Snabbare men dyrare sammanfattar läget ganska bra. Och de är lätta att överklocka mycket.

Permalänk

Min Phenom 9180.sc-a verkar vara bra...
Men så har jag bara haft den knappt en vecka...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson.M
Min Phenom 9180.sc-a verkar vara bra...
Men så har jag bara haft den knappt en vecka...

9180?...
Tyvärr finns den inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
9180?...
Tyvärr finns den inte.

..men bra är den

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Antar att han menar HP Pavilion 9180 som har en Phenom 9500.

Angående Phenom vs Athlon X2 så finns det i dagsläget ingen anledning att välja en Phenom om spel prioriteras, som jag ser det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Antar att han menar HP Pavilion 9180 som har en Phenom 9500.

Angående Phenom vs Athlon X2 så finns det i dagsläget ingen anledning att välja en Phenom om spel prioriteras, som jag ser det.

LOOOOL

Så rätt så....Sicken noob jag var nu...Naturligtvis var det
så...Läste på fel ställe.....

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

jag är nöjd med min 9600 men köp isf 9650 tex så slipper du buggen

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

Den här buggen finns då i min 9500 oxå...
Var hittar man info om den?? Buggen alltså..

SORRY: Found it

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

Är det stor skillnad mellan 6400+ och phenom i spel och 3D mark ??
Har 5200+ nu. kommer jag känna stor skillnad om jag uppgraderar till 6400+?
Har även 2 8600GTS i SLI, är det sämre än 8800GTX?

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresh_flyer
Är det stor skillnad mellan 6400+ och phenom i spel och 3D mark ??
Har 5200+ nu. kommer jag känna stor skillnad om jag uppgraderar till 6400+?
Har även 2 8600GTS i SLI, är det sämre än 8800GTX?

Skillnaden mellan dom finns ju, men inte så du kommer märka det tror jag.

Sen är dubbla 8600GTS inte lika snabbt som ett GTX.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Okej. Så jag kommer nog inte käna så jäkla mycket på att "uppgradera" till 6400+ ?
Ska jag itället skaffa bättre grafikkort ?.
Får nu cirka 8700 poäng i 3D mark på 06:an. kommer det stiga mycket om jag skaffar 6400+ ?

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresh_flyer
Är det stor skillnad mellan 6400+ och phenom i spel och 3D mark ??
Har 5200+ nu. kommer jag känna stor skillnad om jag uppgraderar till 6400+?
Har även 2 8600GTS i SLI, är det sämre än 8800GTX?

Herregud 3Dmark... Phenom är bättre om du ska lira 3Dmark hela dagen då det programmet går efter din CPU och inget annat.

X2 är bättre för spel JA.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Aja okej. tack så mycket.

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresh_flyer
Okej. Så jag kommer nog inte käna så jäkla mycket på att "uppgradera" till 6400+ ?
Ska jag itället skaffa bättre grafikkort ?.
Får nu cirka 8700 poäng i 3D mark på 06:an. kommer det stiga mycket om jag skaffar 6400+ ?

Klocka din processor som du har lite och satsa på bättre grafikkort så kommer datorn klara alla spel lätt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Klocka din processor som du har lite och satsa på bättre grafikkort så kommer datorn klara alla spel lätt.

Ja Om du vill så klocka processorn, för processorn gör inte så mycket i spel idag som förr utan nu spelar grafikkortet större roll (vad jag förstått det som).

Sen 3Dmark06 vet jag till 100% ger dig fet poäng med en stark/flerkärnig CPU där spelar grafiken mindre roll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Svärdén:

Om du har ett AMD moderkort så blir klart en X2 ett enkelt val kanske.

Om du inte har ett AMD moderkort så kan jag inte påstå att det finns någon poäng med en X2a.

Sattsa på en intel Core2Duo E8400. Den kostar 300kr mera än X2an och gör sås av AMDen i både applikationer och spel. Enda negativa är väll att den är rätt svår att fåtag på just nu vid lanseringden då den aggresiva prisettningen leder till att många har beställt den =/

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Okej. men e det mer "riskabelt" att "ÖK" Grafikort som är i SLI än Singel?

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresh_flyer
Okej. men e det mer "riskabelt" att OC Grafikort som är i SLI än Singel?

Inte igentligen i terorin, men helt klart i praktiken är det värre.

Nätaggregatet har det svårare att lev ström, det blir varmare.

Mera instabila kort pga. av högre uttag från nättaggregatet.

Värmen i datorn kommer öka pga av försämmrad luftflödighet mellan korten och dubbla värme utveckling, plus ökad värme från Nätagg.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresh_flyer
men e det mer "riskabelt" att OC Grafikort som är i SLI än Singel?

Jag vill slå ett slag för förkortningen ÖK som dessutom är ett trevligt ord som används för sällan.

Permalänk

Okej, ska börja anväda det nu

Visa signatur

RC, MC och datorer är nog de bästa som finns :D

Permalänk
Medlem

Jag antar att "ÖK" står för ÖverKlocking. Jag ska genast anta

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt, revolutionen har börjat.

Permalänk
Medlem

och det stavas:
1. egentligen - inte igentligen.
2. tjäna - inte käna.

när vi ändå håller på och anmärker på ord kan vi likväl börja med vårt eget språk och nu har vi lärt oss vårt eget språk lite bättre. och meningar ska inledas med versal men det struntar jag i, arrogant som jag är. fy på mig!
någon mer som vill revolutionera på forumet?

mer seriöst:

används datorn till lättare form av programmering t.ex. java och c# samt ett par 2-3 virtuella operativsystem; gör jag fel i att anta att en phenom smiskar en x2:a på fingrarna?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.