Intels X48-moderkort snart här

Permalänk
Melding Plague

Intels X48-moderkort snart här

Intels egna moderkort har länge varit kända för att vara enkla, billiga modeller som fungerar stabilt men inte mycket mer. Sedan några år tillbaka har Intel börjat sälja egna moderkort riktade till datorentusiaster och datorspelare. Nu har information dykt upp om Intels egna moderkort med X48-styrkrets.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med prestandamoderkort från en tillverkare som är känd för att göra stabil hårdvara och drivrutiner. nVidia är kungar på grafikkort, men har iallafall i mina ögon hittills misslyckats med att bygga förtroende på chipsetmarknaden. Har dock inte hunnit med/haft råd att testa 790i. Kanske har de lyckats bättre där?

Permalänk
Avstängd

Låter intressant, undrar hur det står sig mot Nvidias egna

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk

Det går dåligt för AMD nu har jag märkt. Deras phenom är få som köper. Jaja, en dag kanske jag också har Intel, men inte på ett tag.

Permalänk

Det märks att det är ett 'billigt' moderkort. Varför skulle de annars använda dessa svarta/bruna elektrolytkondensatorer som är kända för att ge problem efter några år !?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Det märks att det är ett 'billigt' moderkort. Varför skulle de annars använda dessa svarta/bruna elektrolytkondensatorer som är kända för att ge problem efter några år !?!

Så om en kondensator är färgad svart/brun så finns det bara en tillverkare av den och bara en modell. Eller menar du att bara för att den är svart/brunn så är den dålig?

Sen är det väl så att överklockare och liknande personer, som detta moderkort är riktat för är inte personer som har kvar sina moderkort i några år.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Det märks att det är ett 'billigt' moderkort. Varför skulle de annars använda dessa svarta/bruna elektrolytkondensatorer som är kända för att ge problem efter några år !?!

Har haft många gamla moderkort med elektrolytkondensatorer och de har fungerat utmärkt under väldigt lång tid, tillverkaren och kvaliteten på kondensatorerna är väl minst lika viktig som typen. Det är mest marknadsföringssnack med solida kondensatorer har jag en känsla av.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv

Totalt ointressant om det inte stödjer SLI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Totalt ointressant om det inte stödjer SLI.

det är väl bara nvidias moderkort som stödjer sli?

Permalänk
Avstängd

Mitt P35 kort duger så bra så! klockar som en dröm kostade knappt inget heller... x48 är det värt pengarna tycker ni?

Permalänk

Utseendemässigt så ser det omodernt ut. Beror nog på kylningen

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte poängen med x48. På papret från moderkortstillverkare tex GB sä är det ingen prestanda skillnad alls, mellan x38 och x48 förutom att x48 kostar ca 6-700kr mer.

Jämför tex Gigabyte GA-EX38-DS5 och det nya GA-X48-DS5

Jag ska köpa nytt moderkort snart och klurar på vad jag sak välja. Är det värt 6-700 mer att köra på ett x48 och i så fall varför ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming