Hjälp mig välja rätt ljudkort

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja rätt ljudkort

Jag behöver råd om vilket ljudkort man ska köpa. Det integrerade ljudet har börjat får störningar från både när man rör musen samt när datorn jobbar hårt och det är inte till att stå ut med.

Jag har 2.1 högtalare vilket jag gärna vill fortsätta använda. Har hört att X-fi har system för att ge ett mastigt ljud med surround känsla även med sådana högtalar system så det låter som en bra kandidat.

Vill också gärna, om det går ha att ljudkortet avlastar CPU'n då jag bara har en 840EE vilket har nog att stå i när man lirar spel.

Har tittat och tycker att X-fi Extreme Music verkar vara rätt val för mig men sen finns det ju X-fi Extreme Gamer också, avlastar denna CPU'n mer? Konnektiviteten på Extreme Music är lockande då jag har ett I/O kort liggandes från mitt gamla Live/Audigy vilket jag förstår ska fungera med X-fi't också?

Blir X-fi Exteme Music rätt val för mig eller ska jag kanske titta på något annat istället? Såg att ASUS annoncerar om ett nytt kort i dagarna, är det bättre än X-fi? Ska jag kanske överväga ett annat kort, vilket och varför?

Är tacksam för all hjälp jag kan få här då jag inte är någon direkt audiofil men samtidigt gärna vill köpa något jag kan ha glädje av på lång sikt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Jag är i samma sits, och har kommit fram till att Auzentech är mitt val, fast har inte köpt det ännu men det kommer.

Men skulle vara intressant vad andra har att säga.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Hej BadArg!

Som jag förstår det så vill du i första hand få ett fungerande system med funktionalietet och långsiktighet.

Skulle se till att priorietera dess saker:

1. PCI-E grännssnitt, det är ett faktum PCI kommer att dö.

(2.) 4+ EAX stöd, om man spelar spel som stödjer det så blir det hög skillnad på ljudet egenligt mig.

(3.) DD / DTS encoder. Ifall man tänker köpa eller har en reciver så kommer man nog tacka sig själv att man köpte ett kort som kan koda ljud i 5.1 form med fult stöd av efterbehandling som EAX eller surround ljut till spel.

Detta gör att endast några få kort kandiderar egenligt min rensning med pri på punkt 1.

ASUS D2X
ASUS DX PCI-E

Tror på det sist nämnda ovan, har stöd för alla 3 punkterna är kostar hälften så mycket, som det D2X. Kommer själva att investera i ett sådant när det kommer ut.

Annars är Auzentech Prulodge ett alternativ som passionmasteR föreslog, uppfyller kraven 2,3 och har mycket hög standard på AD omvandlare vilket på verkar analoga högtalare vilket du verkar använda nu. Fast det är nog knappt märkbart om du inte använder väldit fint hi-end system.

//SKEd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett XtremeMusic blir nog utmärkt för dig, och vad jag sett på mitt XtremeMusic borde man kunna koppla det till en Audigy2 Front. Har inte orkat mecka till det själv än dock.

Xonar D2 är overkill om du inte har bra högtalare, dessutom har Creative bättre spelstöd.

Jag har båda så tycker jag borde veta va ja pratar om

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Xonar D2 är overkill om du inte har riktigt bra högtalare, dessutom har Creative bättre spelstöd.

Jag har båda så tycker jag borde veta va ja pratar om

Hur bra högtalare menar du att man bör ha? Alltså, kan förstå om skillnaden är minimal med datorhögtalare, även de dyrare surroundmodellerna från creative och logitech.
Fråan egentligen, motiveras det högre priset för Xonar om jag ska köra musik och film på min "HiFi-klubben" stereo. Alltså 2.0 med... Om det är det du menar med riktigt bra högtalare alltså.

Man blir ju lite sugen på Xonar

Permalänk
Medlem

Jag har nu använt X-Fi Extrememusic i snart 2 år och det är en OTROLIGT bra ljud, finns gott om inställningar att leka med i Creative's egna programvara och nu när drivrutinerna fungerar bra till Vista också och Alchemy är igång för spel så kan jag inte klaga på något

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Hur bra högtalare menar du att man bör ha? Alltså, kan förstå om skillnaden är minimal med datorhögtalare, även de dyrare surroundmodellerna från creative och logitech.
Fråan egentligen, motiveras det högre priset för Xonar om jag ska köra musik och film på min "HiFi-klubben" stereo. Alltså 2.0 med... Om det är det du menar med riktigt bra högtalare alltså.

Man blir ju lite sugen på Xonar

Bra fråga Men det gör du nog om du har nåt hyfsat bra, trodde du hade typ Logitech 2.1 lr så.

Jag märkte en rätt stor skillnad när jag gick från mitt XtremeMusic till Xonar D2 på mitt hemmabiosystem som består av följande:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13809
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21161

Plus matchande surround o centerhögtalare dårå.

Samtidigt så har ju X-Fi:t bättre stöd i spel, framförallt i Vista med ALchemy-grejen. Well well, båda är bra kort iaf

Det du ska komma ihåg är dock att för att utnyttja dom ska du koppla analogt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag har nu använt X-Fi Extrememusic i snart 2 år och det är en OTROLIGT bra ljud, finns gott om inställningar att leka med i Creative's egna programvara och nu när drivrutinerna fungerar bra till Vista också och Alchemy är igång för spel så kan jag inte klaga på något

Hehe då ska du pröva ett Xonar

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar Bran.

Jag va faktiskt inne på HiFi-klubben och snackade med dem lite idag. De sa lite samma som du att skillnaden skulle märkas och att det var värt att köpa sig ett bättre kort. Däremot förespråkade dem ett externt. Vet dock inte varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Tack för bra svar Bran.

Jag va faktiskt inne på HiFi-klubben och snackade med dem lite idag. De sa lite samma som du att skillnaden skulle märkas och att det var värt att köpa sig ett bättre kort. Däremot förespråkade dem ett externt. Vet dock inte varför.

Det har jag också lite svårt att förstå faktiskt. D2-kortet har ju en EMI-sköld så har svårt o tänka mig att det ska bli så mkt störningar där inte.. Samt jag antar att du inte vill ha nåt renodlat musik/musikproduktionskort, utan ett som även funkar bra till spel och har bass redirection etc för musik och film.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Om man nu vill minimera kostnaderna på fina sladdar/Ljudkortets DA omvandlare osv så förespråkar jag att man använder sig av en digital länk till en reciver som kan avkoda ljudet och sen skicka till förstärkare/skicka ut det till högtalarna.

Vilket gör att man bara är ute efter ett ljudkort som har bra möjligheter till inställningar och efterbehandlig med effekter (spel). Vilket gör att:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347274

se som ett mycket prisvärt val.

Men ska du skicka ut ljudet analogt till en förstärkare så rekomenderar också jag att du köper ett finare kort som bran har föreslagit. Kolla in Auzentech:s kort dom har fått bra kritik vad jag har hört, har dock inte lyssnat på live på dom.