Permalänk

FPS dropp COD4

Hej!

För ca 1 vecka sedan åkte jag på ett lan som låg ca 10 min bort. När jag kom fram och skulle börja spela CoD4 så upptäckte jag att min FPS låg ca 30-80 istället för 125 (maxfps 125) som den gjort innan. Lanet blev ingen höjdare.

I vissa områden på banorna kunde jag nå 100-125 fps, där jag antar att det inte kräver lika mycket datorkraft, typ korridårer osv.

Jag kan ibland ha stabil FPS på 125 de första ca 1-2 minuter för att sedan datorn 'hakar' till lite och FPS:n droppar till 30-80. Ibland lägger den sig på 10-20.

Jag har testat två olika skärmar utan resultat, uppdaterat drivrutiner. Jag har kopplat in en annan hårdisk och installerat Vista och Cod4 och Virusprogram för att testa om det var fel på den förra hårdisken. Men inga resultat där, förutom att datorn hackade till någon hundradel då och då, där ljudet och musen 'fastnade'.

Det jag nu tror är att någonting gick sönder på väg till lanet. Det var menat att jag först skulle dra datorn på en liten dragkärra, men det skakade alldeles för mycket så vi tog bilen istället. Något skulle kunna ha lossnat eller gått sönder.

Jag kör spelet på låga grafikinställningar för att kunna se fiender lättare. Har nästat max på allt om man ställer in Optimal System Settings.

Operativsystem: Windows Vista Home Premium 32 bit
Processor: Intel Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz
Moderkort: ASUS P5K
Minne: Corsair XMS2 2x1 GB RAM
Grafikkort: NVIDEA GeForce 8800 GTS
Hårddisk: 465 GB
Nätagg: 630 Watt
Övrig kylning: Stor sidofläkt på sidan av chassit och en mellan frampå.
Temperatur: Tankade något program nu där det står att mina kärnor är 75, 51 grader, men då har jag haft min stora fläkt bortagen då jag sysslat med hårdiskar typ 2 dagar.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det låter lite märkligt. Tyvärr är jag inte expert, men kan i alla fall försöka.
Kan det ha något med temperaturen att göra, alltså temperaturen på grafikkortet? Testa gå in i BIOS och se vad din grafikkorts-temperatur ligger på. Eftersom du skrev att det ibland kan fungera bra till en början så känns det som att grafikkortet KAN nå sin nivå, men att det sedan lägger av. Kanske temperaturen kan vara orsaken? Du kan även testa ladda ner Everest eller SpeedFan för att se hur grafikkorts-temperaturen förändras under spelets gång.

Sen kan det vara så att något skadats som du själv skrev.
En fråga: Gäller detta "FPS-drop" problem endast på COD4, eller har du samma problem i andra spel?