Permalänk
Medlem

Wake on LAN-problem, och batch-problem

Hejsan!

Jag har lite problem med min dator hemma. Det är så att jag har en dator som jag använder som FTP-server hemma. Men jag vill inte att den ska stå på hela tiden, så jag tänkte använda mig av "Wake on LAN".

Problemet är att det fungerar lite väl bra. Man ska ju egentligen skicka ett s.k. "Magic Packet", men min dator startar av vad som helst. När jag (eller vem som helst) ansluter via FTP till exempel, eller försöker köra remote desktop mot dennes DNS-andress. Den startar till och med utan att JAG gör något ibland.

Det fanns ingenstans i BIOS man kunde ändra några inställningar, mer än att just aktivera själva Wake on LAN-funktionen (Moderkort ASUS A7V600 VIA KT600). Hur kan jag göra så att datorn inte startar, förutom när jag, och bara jag vill det?

Sen en annan fråga. När jag vill stänga av datorn via remote desktop så är det lite jobbigt att öppna kommandotolken varje gång, så jag tänkte göra en liten batchfil. Men det verkar vara något skumt med just batch/cmd-filer och kommandot "shutdown" i windows XP.

Min batchfil innehåller texten "shutdown -s -f -t 0", vilket fungerar alldeles utmärkt om man skriver det i kommandotolken. Men när jag kör batchfilen så loopas bara denna text hela tiden i kommandofönstret, och ingenting annat händer. Går detta att lösa? Eller finns det något annat enkelt sätt att stänga av en dator via remote desktop?

Hoppas på många bra svar.
mvh. Andreas

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

På den styrda datorn för att stänga av:

Start > Windows Security eller Start > Settings > Windows Security

beroende på om du kör Classic menu eller inte.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ok, det verkar fungera. tack!
Är det då någon som har koll på "Magic Packet" måhända?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Problemet med wakeonlan verkar ju vara att den startar på mer än bara magic packets, som t.ex broadcast mm.. du får försöka hitta ett sätt att avaktivera allt utom just magic packets för ditt nätverkskort.

I linux har vi t.ex programmet ethtool som kan ändra såna inställningar, borde finnas nåt liknande i windows.

edit: denna länk kan vara till hjälp.
http://itworkerdaily.wordpress.com/2007/06/01/wol-wake-up-on-...

Visa signatur