Panasonic DMC-TZ3 Finns det bättre alternativ?

Permalänk

Panasonic DMC-TZ3 Finns det bättre alternativ?

jag är sugen på att köpa min första digitala kompaktkamera, och just nu tycker jag att Panasonic DMC-TZ3 är riktigt intressant. I de ressensioner jag läst har den fått bra betyg och jag har lite tidigare erfarenheter av en Panasonic med Leica-optik som jag är nöjd med.

Bilden är lånad från Panasonik.co.uk

Kameran är inte superkompakt, men å andra sidan så har den lite fler roliga finesser än de superkompakta. Bättre vidvinkel, 10x optisk zoom, optisk bildstabilisering mm. Helt enkelt lite roligare och lite mer funktionell än superkompaktkamerorna, men inte heller för stor för att ganska smidigt kunna ha med sig överallt.

Så, någon som, till skillnad från mig, har lite koll på marknaden som har några invändningar? Att kamera är ganska schysst är ju redan konstaterat efter att ha läst en del resensioner, frågan är ju bara om det finns bättre alternativ för de 3000kr kameran går på.

Alla tankar/reflektioner är varmt välkomna.

[EDIT]:
Är det värt ~5-600kr till för den nyare TZ5:an?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

TZ4 ser nog intressantare ut än TZ3, då den har stöd för USB 2.0 vilket TZ3 och äldre inte har.
TZ5 är dyrare och har bara lite bättre spec (bl a 9 Mpix istället för 8 och något större skärm), så av dem är nog TZ4 att rekommendera.

Det finns inte många kameror med liknande funktioner (zoom och vidvinkel m m) som är lika smidiga som Panasonics TZ-serie. Visst finns det flera kameror som är smidigare och kanske ger bättre bilder, men då har de inte mer än ca 3-5x zoom och sämre vidvinkel.

Har själv tittat på just de kamerorna i TZ-serien, men inte varit riktigt säker. Det jag tvekat på är ljusstyrkan på optiken som ligger på 3.3-4.9 (mot ca 2.8 på en del andra, för lägre är bättre), att stöd för USB2.0 saknats på de tidigare modellerna, samt att man kan få någon bättre (men större) kamera för ungefär samma pris.

Tänk också på att du måste köpa till ett minnekort och eventuellt extrabatteri, det drar upp priset en del även om kameran i sig är billig.

Permalänk

Jo, jag har räknat med ~1000kr extra på minneskort + ett extra batteri + eventuellt en väska.

Ljusstyrk antar jag beror på att det är så många fler linser än i andra kameror, men det kommer man nog inte ifrån om man vill ha zoomen.

Bättre kamera för samma pris om man offrar storleken lite, jo, men enligt mig ligger den redan på gränsen, jag vill kunna ha den i en vanlig jackficka utan att det är klunpigt, den ska inte kännas om man bara går normalt.

USB 2.0 är riktigt konstigt att TZ3:an inte har, men det går väl lika bra att köra minneskortet i en kortläsare annars? Lite mer omständigt, men endå. Jag är inte så sugen på TZ4:an då den har en mindre display än TZ3:an. (2.5" instället för 3" om än med samma upplösning) Anledningen är att jag inte ser så himla bra, så jag vill ha så stor display som möjligt.

Precis som du skriver så är inte de två extra Mpixlarna så mycket man kommer använda. Jag har nog aldrig använt bilder jag tagit i större format än 3.5Mpix. Frågan är hur mycket den nya bildhanteringskretsen som sitter i TZ5:an är mot den i 3:an, för det är egentligen bara det som gör 5:an mer attraktiv just nu, men det är nog inte värt prisskillnaden + det faktum att 5:an inte verkat kommit ut i butik ännu.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

De flesta mindre kameror har liknande värden på ljusstyrkan, medans större oftast är bättre i det. Det kanske inte spelar så stor roll på nyare kameror, men jag hade en gammal kamera (köpt 2002) med värdet 3.8 på ljusstyrkan och den var helt värdelös om det inte var ordentligt ljust (klart solsken eller bra inomhusbelysning) när man skulle fota.

Vad gäller storleken så var det precis det jag också tänkte på, kameran bör vara så liten att man enkelt kan ha med den i fickan. TZ-serien passar ganska bra som kompromiss mellan storlek och funktioner, de är inte pyttesmå men klart mindre än de flesta andra kameror med mer än 3-5x zoom.
Men det beror förstås på vad man behöver och prioriterar, ska den vara riktigt liten så måste man göra avkall på funktionerna. Behöver du inte stort zoomomfång så gör du nog bättre i att titta efter andra kameror, 3x zoom är dock rätt begränsande om man vill kunna ta bilder på lite avstånd.

Visst är det mycket märkligt att TZ3 och tidigare modeller inte har USB2.0, varför tillverkaren bortsett från det kan man ju undra, men så är det tyvärr. Visst går det, om än lite omständigt, att sätta in kortet i en läsare istället. Det finns ju även kort med inbyggt USB direkt på kortet, vilket gör att man inte behöver någon separat läsare.

Om du behöver en stor skärm så ska du precis som du säger välja antingen TZ3 eller TZ5.

Att öka antalet Megapixlar är oftast ett sätt för tillverkaren att hävda sig rent marknadsföringsmässigt jämfört med konkurrenterna. Visst kan man med en bra skrivare få något bättre utskrifter i stora format med ett högre antal pixlar, men det förutsätter som sagt att du har en rätt bra skrivare också. Ska du bara titta på bilderna på skärmen eller få ut dem i mindre format så klarar du dig med mindre. 7.2 eller 9.1 Mpix spelar alltså ingen större roll då båda är rätt höga.

Hur mycket den nya kretsen påverkar kan vi bara spekulera om då det inte verkar finnas någon bra recension ute än, men den är knappast sämre.

Blir sugen på att själv inhandla en TZ4 eller TZ5 när de nu kommer. TZ5:an har bättre videoinspelning och större skärm som främsta fördelar, TZ4:an är billigare och har lite bättre batteritid. De negativa sidorna hos föregångarna har också reducerats i och med dessa nya modeller. Därmed inte sagt att TZ3:an heller är en dålig kamera.

Permalänk
Medlem

Kommer nog också att köpa TZ3 inom någon vecka men är lite tveksam.. Tror ni Ixus 860 tar bättre bilder? Annars finns ju FX33 som är smidigare om man klarar sig utan 10x zoom. Den har 3,6x tror jag. Skillnad i bildkvalitet mellan dom? Har jämfört och ser ingen märkbar skillnad.

Visa signatur

Officially known as WixlunD