DSLR-köpråd (a200 vs e510 primärt)

Permalänk

DSLR-köpråd (a200 vs e510 primärt)

Jaha kära vänner, då är det dags för mig också att ge mig på systemkameror.

Vi börjar med lite ingångsvärden:
Vad ska fotograferas? Vet ej än. Har ingen speciell motivtyp i huvudet, utan vill mest utveckla en ny hobby som inte innebär att jag sitter framför datorn precis hela tiden.

Budget: $600 ungefär, kommer att inhandlas i USA. Jag är medveten om att jag inte får någon garanti på kamerahuset.

Önskemål: Är ganska så darrhänt, därmed känns IS i huset som en nödvändighet.
Eftersom jag är student så kommer jag inte ha råd med en massa svindyra objektiv i efterhand. Därmed kan man tänka sig att jag även borde begrunda Canon på grund av begagnatmarknaden, men vad jag vet finns det inte någon vettigt prissatt normalzoom. Nya 450D är för dyr, och gamla 18-55 verkar ju suga apa.

Här kommer E-510 in i bilden, för en hyfsat låg peng får jag tag i den med dubbelkittet och har därmed två hyfsade objektiv att nöja mig med till jag börjar tjäna mer pengar. Problemet är att jag därefter kommer vara begränsad till ett klenare utbud av speciellt tredjepartsobjektiv. Dessutom skrämmer den taskiga dynamiska kontrasten mig. Rejält.

In stiger då A200. För runt $540 får jag startkittet med 18-70, som iofs precis fått ganska taskig respons på DPreview, men som väl ändå presterar bättre än canons 18-55. Dessutom verkar utbudet av tredjepartsobjektiv vara bättre än till Olympus 4/3-system. Nackdelarna är högt brus (i nivå med e-510?) och att Sony tar hutlösa priser för sin egen eftermarknadsutrustning.

Helst av allt skulle jag nog vilja ha en Pentax, men k100d känns helt enkelt för gammal (sminkad *ist D), och K10D/GX10/K200D är allihopa för dyra.

Nikon går bort genom att sakna autofokus i huset.

Så, vad tycker ni att man ska göra?

Permalänk
Medlem

Köp en 400D men med nya kitobjektivet med IS? De passar tillsammans

Permalänk

Jo, jag har också funderat på det alternativet men då spricker budgeten tyvärr.

Permalänk
Medlem

Köpte en Olympus E-510 i onsdags förra veckan. Har fotat väldigt mycket och måste säga att jag är väldigt nöjd hittils. Objektivet som följer med är helt ok för en amatör fotograf som mig, ett av dom bästa av medföljande objektiv i den här prisklassen vad jag förstår.
Olympus E-510 fick EISA-priset för bästa kamera 2007-08.
Köpte min på OnOff för 4800 kr med 2 GB minneskort. Mycket bra pris! Vet dock inte om erbjudandet finns kvar, kanske värt o kolla upp.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

E-510 verkar ju onekligen som ett bra köp, men som sagt med tre nackdelar: Dynamisk kontrast, 3/4, brus.

Ingen kamera är ju förstås felfri, frågan är ju vilken som har minst nackdelar i ens eget tycke. Och det är inte lätt att veta... Mer input tack!

Permalänk

Re: DSLR-köpråd (a200 vs e510 primärt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Budget: $600 ungefär, kommer att inhandlas i USA. Jag är medveten om att jag inte får någon garanti på kamerahuset.

$600 för endast huset, eller hus+optik?

Permalänk
Medlem

Röstar på pentax. Då får du tillgång till ett stort utbud av gamla billiga objektiv. Köpte själv en pentax-a 50/1,7 som är ett riktigt skarpt och ljusstarkt objektiv (med manuell focus) för 250kr. Det var en av mina första objektiv (senare uppgraderade jag mig till en 50mm med autofocus.)

Permalänk

Re: Re: DSLR-köpråd (a200 vs e510 primärt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
$600 för endast huset, eller hus+optik?

Båda.

Permalänk
Medlem

Kanske svårt att få det du vill ha för din budget?

Varför inte köpa en 400D med gamla 18-55 och sedan spara och köpa det objektiv som du verkligen vill ha?

Personligen lägger jag hellre ner pengarna på bra objektiv än på kamerahuset (inom rimliga nivåer så klart)

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk
Medlem

a200 är att föredra, 510an är lite liten, sitter inte alltid bra i handen. Men prova i butik först vilken som ligger bäst i hande din! Samt att du kommer åt vanliga funktioner och att du trivs med menyerna.

A200 brusar väldigt lite.

400d är en otroligt plastig kamera och riktigt kasst grepp, bör man ej köpa.

Visa signatur

Nätverksnörd