Datorn laggar när jag spelar

Permalänk

Datorn laggar när jag spelar

Hej! Jag har nyligen fått ett problem som uppstår när jag spelar. Det är nämligen så att när jag kör Warcraft 3, WoW eller andra spel så får jag frekventa lagg. Det kan röra sig om att musen låser sig i 4 sekunder eller att tangentbordets kommandon inte registreras förrän efter ett par sekunder. Sammanfattat innebär det alltså ett ospelbart läge, och jag är mycket tacksam för råd och hjälp. Jag har testat att avinstallera mina drivrutiner och installera om dem på nytt, dock utan framgång.
Jag använder RADEON X850 som grafikkort ifall det är till någon hjälp.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du testat ett omformatering? Ditt grafikkort är inte heller det bästa, kan vara så att den blir för varm, kolla med Rivatuner / Everest.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ett x850 räcker med råge för att köra wc3 och wow.
Defragmenterat hårddisken?

Kommer dessa problem direkt när du har startat spelet, eller tar det ett litet tag?

Permalänk

Jag har inte testat defragmenterat hårddisken än.
Laggen uppstår i stort sett direkt när jag startar spelen, men de kommer i intervall. Dvs, det går korta stunder då jag kan spela normalt, men lika ofta laggar det.

Permalänk
Medlem

glömt det elementära , iallafall i WoW. Får man Nätverkslagg så blir det av nå underligg anledning samma symptom som vid dator lagg. åtminstånde då jag satt o spelade =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara processorn då, dvs att det börjar laggras i Cachen eller vad det heter?

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst lan? Har du trådlös tangentbord och mus? Ändrat grafikinställningar?

Kollar spelets hemsida efter kända buggar?

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Kan vara nått program du kör i bakgrunden.
Ventrilo, Teamspeak m.m
Man använder ofta röstchat när man spelar, och ofta är det dom som är problemet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Kan vara nått program du kör i bakgrunden.
Ventrilo, Teamspeak m.m
Man använder ofta röstchat när man spelar, och ofta är det dom som är problemet.

Brukar använda Ventrilo men har testat spela utan det.
Problemet kvarstår även när spelet i fråga är det enda som körs.

Permalänk
Medlem

formatera imo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Kör du trådlöst lan? Har du trådlös tangentbord och mus? Ändrat grafikinställningar?

Kollar spelets hemsida efter kända buggar?

Jag har trådlöst nätverk och använder även ett trådlöst tangentbord. Musen har däremot sladd. Jag har inte ändrat några grafiskinställningar, men bytte däremot grafikkort för inte alltför länge sedan.

Permalänk
Inaktiv

hur mkt ram haru?

Permalänk

Vad har du för dator i övrigt?
Kollat så inget överhettar?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En möjlighet är att det trådlösa nätverket laggar för dig, om du kör via nätverket. Men då borde det rimligen också hända andra internet spel du spelar.

Tag och dra ner grafiken i spelen och se om det blir bättre. Tror säkert att du har prestandan men prova ändå.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Avstängd

Re: Datorn laggar när jag spelar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iamlegend
Hej! Jag har nyligen fått ett problem som uppstår när jag spelar. Det är nämligen så att när jag kör Warcraft 3, WoW eller andra spel så får jag frekventa lagg. Det kan röra sig om att musen låser sig i 4 sekunder eller att tangentbordets kommandon inte registreras förrän efter ett par sekunder. Sammanfattat innebär det alltså ett ospelbart läge, och jag är mycket tacksam för råd och hjälp. Jag har testat att avinstallera mina drivrutiner och installera om dem på nytt, dock utan framgång.
Jag använder RADEON X850 som grafikkort ifall det är till någon hjälp.

Tack på förhand!

Köp ny dator. Då löser det sig.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Min amd 4200+ kan ibland lagga till en tiondels sekund i stora strider i dawn of war.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Hedersmedlem

meh, folk som ber andra att formatera när mindre problem uppstår ska INTE ge råd!

Testa köra processerna(spelen) i låg prioritet. Du tabbar ur spelet(alt+tab) och sen går du in i aktivitetshanteraren. In i processer-tabben och hitta ditt spel. Högerklicka och titta i prioritet och välj låg.

Voila!

Permalänk
Medlem

Tja tänkte också klaga på allt formatera tjafs. Det som fick mig att avstå är bieffekten av formateringen mycket väl skulle lösa hans problem samtidigt som datorn vårstädas.

Bieffekten jag tänker på är ominstallationen i program och drivrutiner. Detta skulle mycket väl kunna lösa skumma problem som kan uppstå i drivrutiner.

Visa signatur

minhembio.com/darkages