Permalänk
Medlem

Årets julklapp: Mediacenter

Nu äntligen är det färdigt
Det som startade upp som ett projekt här på sweclockers för något år sedan(hittar inte orginaltråden) med Icanos och mig är nu tillräckligt färdigt för att vi ska våga visa upp det.
Vi har dock inte jobbat på det nuvarande programmet föräns nu under hösten, vi gjorde först ett sketet program i GDI+ men det var på tok för långsamt för våra behov. Sen försökte vi med directx men var för krångligt så vi orkade inte fortsätta. Utvecklingen låg nere i ett par månader men någon gång i somras började vi om från scratch med WPF och efter 5 hårda månader finns en tidig alphaversion av programmet. Vi skulle vilja ha lite kritik på det lilla vi har att visa just nu. Om ni vill veta lite mer om programmet kan ni läsa om det på http://leffe.myftp.biz/evolutionmc.com/web/ och för att ladda hem och testa det http://leffe.myftp.biz/evolutionmc.com/web/downloads.php

Vi använder oss av .NET 3.0 vilket gör att ni måste ha .NET 3.0 Framwork för att det ska fungera. Det finns att hämta på http://www.netfx3.com

Så, ös på med er kritik nu så vi kan förbättra det vi har nu, både på programmet och hemsidan. Självklart söker vi fortfarande mer folk för att vara med och utveckla programmet och göra det ännu bättre.

Dessutom skulle vi vilja veta om, och i så fall hur mycket, ni skulle kunna tänka er att betala för programmet i färdigt skick. Vi har nämligen lite lösa planer på att försöka tjäna en hacka på det

Permalänk

Förlåt, men jag fattar inte vart man laddar ner .net framework 3.0 ... och då är jag ändå en veteran inom nedladdningsbranschen

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Dessvärre har stavfelsnisse varit i farten igen Här är rätta länken http://www.netfx3.com/

Permalänk
Medlem

Precis vad jag behöver. Härligt! Ska testa det imorgon.

Permalänk
Medlem

Hur är det med EPG och fjärrkontrollstöd?

Laddar ner och testar lite tror jag. Måste ju kolla om det funkar bra med tvkort och sånt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dessvärre har vi inte släppt något tvstöd i programmet ännu. Vi jobbar fortfarande på denna del av programmet och hoppas att vi så småningom ska kunna släppa en stabil version av tvstödet. Dock har vi något bristande kunskaper inom detta ämne, och skulle uppskatta ifall någon som har pysslat med detta tidigare (tvtuners, directx etc) skulle kunna hjälpa oss i rätt riktning om inte annat.

Permalänk
Medlem

En sak jag kan säga på direkten är att temat har jävligt liten text och ikoner på vissa ställen. Kör i vanliga fall MCE 2005 på min 28" crt tv och det funkar kalas men erat program går det inte alls med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte testa programmet just nu, men av vad jag sett från screenshotsen så verkar det vara väldigt trevligt.

Men hemsidan finns lite saker ni kan ändra på (:D).
Sid huvudet är alldeles för stort.
Kallar ni det screenshots eller images? (tänker på menyn) (spara screenshotsen i png istället för jpeg)
Bilderna på screenshot sidan sitter väldigt ojämt.

Permalänk
Medlem

xtermin8: Ska kika på detta, men för den som gillar att pula själv kan man ganska enkelt ändra fontstorlek i våra skinfiler (themes/blackevolution/*.xaml)

nystan: Ja det finns mycket att ändra på på vår hemsida. Denna är dock långt från klar eftersom vi för det mesta lägger vår fokus på att bygga ut/fixa programmet. Men ska ta och snygga upp sidan igen efter jul och allt vad det innebär

God jul på er

Permalänk

Testade programmet nu. Tyvärr så kunde jag varken spela upp xvid-kodade avi-filer eller vanliga mp3-filer.

I "Now Playing" så visades bara Playlisten och Covern till albumet låten låg på men tyvärr så fick jag ingen musik att börja spela.

Annars var det ett redigt snyggt och användarvänligt program. Väntar med spänning tills ni bygger på med resten av funktionerna.

God Jul & Gott Nytt År.

Edit: En liten funktion som jag vet att jag (och troligtvis många andra också) skulle ha nytta av är att få spelaren att kunna spela upp .avi (eller andra format) från rar-arkiv. Då skulle jag till 100% börja använda det där EMC på min stationära burk.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Hej,
varför du inte kan spela upp varken xvid-kodade avi-filer eller vanliga mp3:or beror på att du antagligen har för gammal WMP, du måste ha minst WMP 10 installerat (vet inte hur det är med wmp 11 i XP men jag tror det ska fungera).

Att spela upp avi-filer från rar-arkiv låter fräsigt, det lär jag ta mig en titt på. Tack för förslaget!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
Hej,
varför du inte kan spela upp varken xvid-kodade avi-filer eller vanliga mp3:or beror på att du antagligen har för gammal WMP, du måste ha minst WMP 10 installerat (vet inte hur det är med wmp 11 i XP men jag tror det ska fungera).

Att spela upp avi-filer från rar-arkiv låter fräsigt, det lär jag ta mig en titt på. Tack för förslaget!

Hums, jag använder WMP11 så kanske är det. Vill ha tillbaka WMP10 men har inte orkat fixa det.

Ja det skulle uppskattas med rar-uppspelning.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
xtermin8: Ska kika på detta, men för den som gillar att pula själv kan man ganska enkelt ändra fontstorlek i våra skinfiler (themes/blackevolution/*.xaml)

nystan: Ja det finns mycket att ändra på på vår hemsida. Denna är dock långt från klar eftersom vi för det mesta lägger vår fokus på att bygga ut/fixa programmet. Men ska ta och snygga upp sidan igen efter jul och allt vad det innebär

God jul på er

Mjo satt och kollade lite i temat men "vanliga" användare kommer säkert aldrig att göra sånt själv och därför bör ni nog ha ett standardtema som funkar ganska bra på alla olika typer av tv, monitorer och projektorer som finns.

En sak jag hatar med MCE är att man har alldeles för lite kontroll på tv biten. Saknar Picture in picture, kunna välja vilken tuner som ska användas till vilken inspelning och en massa små saker som jag glömt bort men som man alltid stör sig på (lägger till dem när jag kommer ihåg)

Edit: Kan inte heller spela mp3 eller film. Windows XP x64 wmp 10.00.00.3704

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar riktigt trevligt, men ni får nog se till att fixa lite med funktioner och funktionalitet innan ni kan börja ta betalt för det.

Ni kan snegla lite på vad mediaportal/MCE/Meedio erbjuder för tjänster/funktioner och se ifall ni inte kan inspireras lite därifrån.

Ska testa det lite så återkommer jag sen

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Men hemsidan finns lite saker ni kan ändra på (:D).
Sid huvudet är alldeles för stort.
Kallar ni det screenshots eller images? (tänker på menyn) (spara screenshotsen i png istället för jpeg)
Bilderna på screenshot sidan sitter väldigt ojämt.

Screenshots var för långt för att få plats i menyn så där står det images istället Kanske ska ha det som rubrik på sidan också

Jag hade problem med att spela musik och film när jag hade betaversionen av WMP11 installerad, men med 10an eller färdiga versionen av 11an har jag aldrig haft några problem.
Vi använder oss av WPFs inbyggda spelare och den klarar(ska klara ) alla filmer som WMP klarar, så om det fungerar i WMP borde det fungera i vårat program. Vill ni ha xvid-stöd och annat liknande får ni installera codecs, ffdshow rekommenderas.

Hilton, vi har försökt att sticka ut så mycket som möjligt från MCE och Mediaportal men självklart hämtar vi även inspiration därifrån.

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara så att jag ska ha en wmplayer.exe i processlistan om ni använder den för att spela upp musik/film. Det har jag inte och i spellistan verkar den inte heller få tag på wmp objektet då speltiden inte listas korrekt utan istället typ 00:00/ bara. Ni har inte lust att fixa en debug version som loggar lite när den anropar spelaren så kanske vi kan klura ut varför det inte fungerar som det ska.

Edit: btw "övergångarna" när man byter mellan olika delar är kanske bara ögongodis men fan vad coolt det är

Har postat lite buggar och sånt i erat forum kolla upp där med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjenare Chimme, har inte sett att du håller på med detta, riktigt fränt!
Tyvär så verkade det inte fungera så bra på min dator just nu, har WMP 11 men gillade inte att spela upp min film ändå.

Sen kunde jag inte komma tillbaka till menyn, men jag är säker på att detta kommer bli grymt i slutändan.

Permalänk
Medlem

Tänkte föreslå att ni skulle ha ett bra sätt att streama video/ljud på, ser att ni redan har tänkt på det.. bra

stöd för wmp 11 saknas ..

//olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Någon här som har erfarenheter av streaming av video, tv och/eller musik genom http, rtsp eller dyl. och skulle känna sig intresserade av att hjälpa till eller bidra med något i någon form får jättgärna höra av sig. Eller någon som redan skapat något liknande och är beredd att dela med sig av åsikter/kod/tankar kring detta uppskattas också...

Permalänk
Medlem

Ni borde nog fundera på att ha stöd för MPlayer eller VLC som har mycket bättre stöd för olika videoformat. Windows Media Player känns lite begränsat egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
Någon här som har erfarenheter av streaming av video, tv och/eller musik genom http, rtsp eller dyl. och skulle känna sig intresserade av att hjälpa till eller bidra med något i någon form får jättgärna höra av sig. Eller någon som redan skapat något liknande och är beredd att dela med sig av åsikter/kod/tankar kring detta uppskattas också...

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/wmencode/htm/broadcas...

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/wmencode/htm/streamin...

Kanske kan vara något?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har redan kollat på Win Media Encoder, den klarar bara att streama ut via http vilket ger enorma(10-20sec) buffringstider

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ni borde nog fundera på att ha stöd för MPlayer eller VLC som har mycket bättre stöd för olika videoformat. Windows Media Player känns lite begränsat egentligen.

Vi skulle väldigt gärna vilja ha en egen spelare som spelar allt, men problemet är att det är galet avancerat att göra en egen mediaspelare. Den vi använder nu finns inbyggd i WPF och har alla funktioner för skinning och liknande som vi behöver. Skulle vi göra en egen skulle vi både behöva skriva själva mediaspelaren samt göra massa undantag för den i vår skinmotor. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Borde det inte vara så att jag ska ha en wmplayer.exe i processlistan om ni använder den för att spela upp musik/film. Det har jag inte och i spellistan verkar den inte heller få tag på wmp objektet då speltiden inte listas korrekt utan istället typ 00:00/ bara. Ni har inte lust att fixa en debug version som loggar lite när den anropar spelaren så kanske vi kan klura ut varför det inte fungerar som det ska.

På min dator(där det funkar att spela upp musik) får jag inte fram någon wmplayer i aktivitetshanteraren. Vi använder oss inte direkt utav WMP utan vi använder "MediaElement" som finns inbyggd i WPF, vet inte exakt hur den funkar men har hört att den ska använda sig av, samt spela exakt samma saker som WMP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Edit: btw "övergångarna" när man byter mellan olika delar är kanske bara ögongodis men fan vad coolt det är

Hehe, det är ju våran main-feature I nästa version kommer du kunna skapa dina egna övergångar

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite, är nyfiken på om ni helt har lagt ner arbetet? Tänkte nämligen pröva ert mediacenter men kan inte hitta det nånstans.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Ett gratis mediacenter till HTPC:n skulle sitta fint. Är också intresserad.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ett gratis mediacenter till HTPC:n skulle sitta fint. Är också intresserad.

ja för det finns ju inte redan?

Vore kul att se hur ni utnyttjar wpf dock, nya tekniker är alltid kul!

Permalänk
Medlem

Mediaportal funkar ganska bra tycker jag.
Har försökt med MythTV men inte lyckats få in det (installationen vill inte ens starta).

edit: När vi talar om gratis mediacenter menar jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?