Surrande ljud från skärmen

Permalänk

Surrande ljud från skärmen

Hej

Jag har köpt en billig 22" tft-skärm. Det är en Fujitsu Siemens som kostade 1990:-. När jag slog på den första gånge så var Brightness uppställt i max. När jag ställde ner den till lagom så började skärmen surra. Inte jättehögt men tillräckligt för attt man ska irritera sig på det.

Vad kan det vara? Ska jag gå tillbaks med skärmen? Höjer jag brightness till max igen så slutar surrandet.

I övrigt är jag skitnöjd med skärmen.

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått tillbaka med den! Känns ju som att det kan vara någon komponent som håller på att ge sig när det surrar så där.

Permalänk

Är surrandet väldigt högfrekvent? Skulle kunna vara en kondensator.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

Surranden är inte så högfrekvent.. medelljust surr kan man säga. Men precis osm ni säger så ska jag nog gå tillbaks med den. Vill ju inte att den brakar ihop.

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Medlem

Hej.
Det där är ett ganska vanligt fenomen på billigare skärmar.
Om jag inte har helt fel så regleras ljusstyrkan i backlighten med hjälp av ändring i frekvensen till dessa och en billigare skärm (med billigare komponenter invändigt) kan få problem med andra frekvenser än max.

Vad som gäller just denna skärm kan jag inte svara på, men det kan vara så att nästa skärm beter sig precis likadant pga av komponentval eller så har du bara haft otur.

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit