Permalänk
Medlem

Passade på att uppgradera igår. Blev förvånad över hur lite belastning, alternativt mycket bandbredd deras uppdateringsservrar hade. Fick ner allt i 10,4 MB/s så inga problem där. Brukar inte gå snabbare för mig mot dessa servrar annars heller. Bra gjort av dem tycker jag. Verkar fungera minst lika bra som tidigare versioner. Inte testkört det så mycket än dock.

Alla verkar så inställda på att välja mellan Linux och Windows. Tycker fortfarande att de kompletterar varandra, inte ersätter. Därför kör jag XP, Vista och Ubuntu på min laptop.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Blunden, jag reagerade över precis samma sak. Får jag fråga i vilka falld u använder ubuntu när du sitter vid datorn som även har xp/vista. Det är menat som en seriös fråga alltså. Jag gillar linux som tusan men då allt är så mkt mer anpassat för xp finner jag att jag sällan bootar in i ubuntu även om jag tokdiggar nya 8an.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
ser inte heller en mening med linux om man har windows...
Allt som man jag behöver och vill göra finns i windows och linux erbjuder bara samma sak - man kan inte spela pc spel.

En grej är ju att linux är gratis, samt i princip alla program till linux är också gratis.
Enda programmet som jag känner till som kostar pengar för linux är ju Cedega som används för att spela windows spel med, och det beror väl på att dom måste sitta och betala rättigheter för DirectX.
Sen suger ju inte linux lika mycket resurser som windows gör heller.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

jaha - det gick bra ...jag körde med update manager istället för konsollen och det var toksmidigt från 7.10 till 8.04

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Testade faktist 7.04an med framgång

Lutar faktist åt att jag instalerar det både på Serven och min primära Då OPENGL funkar fint under ubuntu så nöjer jag mig med att spela UT99 då o då

Har sjukdommarna från 7.04an förbättrats så att det är lättare emd oss med ATI kort nu att få rätt skärmupplösning mm?

Är det ens en tanka på att ha Serven som HTPC och server med 8.04?
Kraven är bara att det ska gå att skicka bild till tv'n och att det finns ett bra program för att rippa musick från nätet.
Vilken av de 3 ska man välja? Datorn är 800mhz 512mb ram 'skit' burk men men. kankske updateras till en D805 med 1gb ram Ati 9250 256mb ?

dock vilken dist bör man välja till D805 med 1gb ram Ati 9250 256mb ? elelr bättre?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
En grej är ju att linux är gratis, samt i princip alla program till linux är också gratis.
Enda programmet som jag känner till som kostar pengar för linux är ju Cedega som används för att spela windows spel med, och det beror väl på att dom måste sitta och betala rättigheter för DirectX.
Sen suger ju inte linux lika mycket resurser som windows gör heller.

Nej, Cedega betalar inte för rättigheter att använda DirectX. Det är en fork av Wine, och du kan därför ladda ner koden till Cedega och kompilera den själv. Däremot så får man betala om man vill ha färdigkompilerade paket. Det är ganska krångligt att kompilera Cedega själv, och de försöker ju inte direkt göra det lättare

Men däremot så finns Wine, som är helt gratis. Wine har även gjort stora framsteg den sista tiden, och jag skulle nästan gissa på att de har bättre DirectX-stöd än Cedega nu, även om jag inte är så insatt.

Permalänk
Medlem

Finns även gratis cd med klistermärken att beställa och ubuntu är mkr trevligt kört med den i ca 1 år nu

Permalänk
Medlem

more power too free software
Men jag ser inte poängen om man vill spelar den senaste spel. Det kan man inte i Linux.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner senaste ubuntun idag.
Men jag har fått ett jobbigt problem.
Mycket av bilden går till vänster och det blir svart på högra sidan.
Vet någon hur man fixar till det?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Hm, hur är det med ordbehandlingsprogram? Funkar något av microsofts officeprogram på ubuntu?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Hm, hur är det med ordbehandlingsprogram? Funkar något av microsofts officeprogram på ubuntu?

OpenOffice finns installerat från start, besök hemsidan för info

<b>Samt att många spel fungerar prima i wine, ex. min ökning från xp till ubuntu var 4 ggr större, vilket är grymt med tanke på att jag faktiskt använde högre upplösning under ubuntu.

Linux fungerar dåligt med många spel pga att de inte är skrivna, ändå går de köra - några mindre bra, andra bättre.

CS fungerar dåligt i Linux, WoW är guld!</b>

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Användarvänligheten är ju på topp... efter några timmars läsande och sökande och skrivande av kommandon så har jag lyckats att få in Nvidia-drivrutinerna iallafall. xD

Varför... oh varför kan de inte göra det lika lätt i linuxmiljön som i windowsmiljön för? Bara klicka lite på några knappar för att installera drivrutiner.

Men jag har inte lyckats komma underfund med varför 2 av mina hårddiskar inte vill dyka upp efter booten. De visades i partitionshanteraren. O.o

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Användarvänligheten är ju på topp... efter några timmars läsande och sökande och skrivande av kommandon så har jag lyckats att få in Nvidia-drivrutinerna iallafall. xD

Det är ju faktiskt lättare att installera drivisar i linux.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

om man vet hur man gör och hur man gör när det uppstår problem ja..

annars så kan du inte seriöst mena att det är det...

till 70% av gångerna är det krångel när man ska instalelra nåt i Linux..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Men jag har inte lyckats komma underfund med varför 2 av mina hårddiskar inte vill dyka upp efter booten. De visades i partitionshanteraren. O.o

Är de monterade?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Hedersmedlem

Otålighet måste vara orsaken till problemet med nVidia drivrutinerna i Ubuntu, för i fall du använt kommandon GaMeR2K5 så har du verkligen haft för bråttom: är det inte Ubuntu som har Envy, en klicka-klicka á la Windows funktion för att installera nVidia och ATi drivrutiner för grafikkort? När ni läst på lika mycket som ni sammanlagt gjort för Windows kan det möjligen vara dags att klaga.

Och vad menar du Infa med att "till 70% av gångerna är det krångel när man ska instalelra nåt i Linux.."? Har du tusentals applikationer samlade i några direkt tillgängliga repositories för Windows? Ni har vant er vid att flertalet applikationer för Windows var så dåligt skrivna att de krävt att i princip ni alla sitter och kör t ex XP med administratörrättigheter för att ha någon användarvänlighet (logga ut och in som en jo-jo vill ni ju inte), men att sätta sig aningen in i hur Linux fungerar vill ni inte, utan börjar gnälla på en gång.

T o m min datornovis till svärmor tycks ju vara en hacker av osedvanliga mått med tanke på att folk här ger sken av att tillhöra datorentusiasterna. Jag vet, det här blev ett syrligt inlägg, men låt så vara.

Permalänk
Medlem

jag funderar på att testa ubuntu på min server. kör några unreal 2k4 servrar på den i dagsläget.

kan jag vinna något i form av prestanda? mindre ping tid? mindre lagg? ja det jag vill veta är om mina spel servrar kanske mår bättre på en linux plattform istället för windows xp som den nu körs på. den nuvarande xp installationen funkar felfritt känns det som men om ubuntu funkar bättre så går jag över direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Otålighet måste vara orsaken till ......BLA BLA BLA

Det är pga såna som dig linux inte har slagit igenom på stort än.
ANVÄNDARE ska inte anpassa sig till Linux utan tvärtom. Ska du förvänta dig att vad 2 miljarder människor som har använt MS och lärt sig deras "sätt" läsa på för att kunna köra ett annat OS ? Tänk igen. Ordentligt, den här gången. För det kommer hända samma år det hålls vinter OS i kalahari öken.

Linux ska fan ta mig sluta försöka "frälsa" och omforma sina användare utan ge ett alternativ till MS monopol istället. Och det genom att efterlikna just MS "sätt" att göra grunläggande grejer. Människor är kommer INTE vilja editera skumma filer för hand bara för att kunna ändra upplösning !
Det kan väl inte vara svårt att fatta eller hur? dessutom varför skulle jag vilja göra NÅT utan GUI eftersom vi haft fanskapet i snart 40 år. NÄR folk som utvecklar linux får in det där i sina kodifierade skallen då och först då kan kanske Linux ha en framtid.

Man ska INTE behöva läsa på för att komma igång med Linux, så länge det inte är lika självklar som MS OS är (grafiskt och användarmässigt) så pratar vi om en marginaliserad nörd-OS.

Mindre pekpinnar mer användarvänlighet.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Den dagen Adobe släpper sina program till Linux kör jag K/Ubuntu som enda operativsystem.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Den dagen Adobe släpper sina program till Linux kör jag K/Ubuntu som enda operativsystem.

//LD

nyiken bara. Funkar inte Adobes grejer med wine ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo

Linux ska fan ta mig sluta försöka "frälsa" och omforma sina användare utan ge ett alternativ till MS monopol istället. Och det genom att efterlikna just MS "sätt" att göra grunläggande grejer. Människor är kommer INTE vilja editera skumma filer för hand bara för att kunna ändra upplösning !

Trodde detta problem var löst nu, men som vanligt finns inte widescreen upplösning att välja från början. Har testat de tre senaste Ubuntu releaserna på flera olikak datorer och aldrig har det funkat right out of the box, alltid massa meckande för att få upplösning, ljud osv att fungera.

Permalänk
Hedersmedlem

Redzo, tack för komplimangerna! Jag visste inte att jag hade så stor inverkan eller enligt dig snarare bromsande effekt på världsscenen.

Du missar uppenbarligen att det i nuläget t o m är enklare att installera t ex nVidia drivrutiner i Linux än i Windows. Jag använder inte Ubuntu, men har använt en av dess förgreningar när folk bett om att få Linux installerat; därför vet jag att Envy funktionen är enklare, och att inga kommandon behövs. Jag har under en längre tid (3 år) haft ett projekt igång där jag ser hur väl nya användare anpassar sig till Linux.

Så vad kritiserade jag? Själva tendensen att inte först kolla upp instruktioner för hur något fungerar, och sedan beskylla någon annan för uppkomna problem. Jag skulle skriva samma sak ifall det gällt Windows, vilket jag också har. Att slänga ur sig ogrundade påståenden oavsett adress är en dålig vana. Detta har egentligen INTE MED LINUX att göra.

När du skriver att "genom att efterlikna just MS 'sätt' att göra grunläggande grejer" så glömmer du att Microsoft först nu börjar få till några av de ting som funnits i Linux en längre tid. Vem efterliknar vem och varför ska Linux imitera Windows?

Citat:

Människor är kommer INTE vilja editera skumma filer för hand bara för att kunna ändra upplösning !

Eh, vilket årtionde kommer du ifrån? Visst kan du om du så vill få till lite extra effekter genom att editera xorg.conf, men i nuläget så skulle t ex nVidias drivrutiner och nyare versioner av xorg kunna fungera med en tom xorg.conf. Visst det finns en hel del att förbättra eftersom ett antal större tillverkare fortfarande envisas med att ignorera Linux och ibland t o m motarbeta (i och för sig såg vi för en tid sedan hur Creative t o m motarbetade ett privat initiativ att förbättra drivrutiner för Windows Vista, så dumheten är inte begränsad till Linux).

Du beskyller mig för att hindra Linux frammarsch men kastar samtidigt ur dig diverse påståenden som totalt saknar grund. Ifall dina krav på produktivitet och användning inte är mer avancerad än i Windows klarar du dig bra med GUI lösningar i Linux, det gäller bara att välja en distribution som just är ämnad för dina krav. Sedan förstår jag inte detta hat av CLI av följande skäl:

- kommandon är i grunden det som styr både Windows och Linux, de kommer därför alltid att finnas där
- den enda skillnaden är att Microsoft en längre tid försökt dölja denna sida, men ifall du administrerar Windows nätverk så vet du banne mig att du får köra cmd.exe ifall du vill få ordning på vissa funktioner
- Linux har valt att ha CLI kvar och därför utvecklat programspråket
- Microsoft lanserar i och med Server 2008 en kommandotolk eftersom en sådan egentligen alltid ändå krävts ifall du velat t ex använda Exchanges alla funktioner, dock ligger det så långt efter i användarfunktionalitet att vissa rutiner enligt Microsofts manual kräver bland de mest hårresande kombinationer av kommandon modell mindre novell
- sist men inte minst: varför ta bort något som ett visst antal användare uppskattar och som är oslagbart mycket produktivare?

Citat:

Man ska INTE behöva läsa på för att komma igång med Linux, så länge det inte är lika självklar som MS OS är (grafiskt och användarmässigt) så pratar vi om en marginaliserad nörd-OS.

Är du seriös eller kändes meningen för bra för att stryka? Filosofin att "INTE behöva läsa" är kanske orsaken till att många här på Sweclockers inte ens kan skriva trots att de inte lider av något handikapp. Märkligt men jag har liksom för mig att jag gett support till Windows användare i många år nu och det tycks som om jag bakom mig har volymer av Windows-manualer och samlade dokument ifrån Microsoft kunskapsbas... men det är väl bara en illusion.

Permalänk
Medlem

Hur kommer GVFS fungera?

Som RAID fast ändå inte, dvs filerna ligger kvar på diskarna men man kan se alla filer i en gemensam virtuell disk?

Permalänk

Är himla sugen på Ubunto till min HTPC.
Problemet är att även tjejen lätt skall kunna anända det.
Hur är det med användarvänligheten nu för tiden?

Permalänk
Hedersmedlem

GVFS är ett så kallat virtuellt filsystem, så det har lite med själva hårddisken att göra. GVFS är ett förbättrat sätt att montera diverse filsystem om det så är smb, ftp, removable media eller något annat. Fil-browsern Nautilus kommer därför att få förbättrad funktionalitet när du söker igenom filsystem lokalt och fjärran.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Är himla sugen på Ubunto till min HTPC.
Problemet är att även tjejen lätt skall kunna anända det.
Hur är det med användarvänligheten nu för tiden?

Efter man installerat de program man vill använda är det samma användarvänlighet som windows. Att installera är egentligen enklare än Windows men det görs annorlunda.

Jag har bytt en del program som msn mot andra varianter som jag upptäckt när jag installerade ubuntu första gången, då med massor med skeptis och kännde mig påtvingad ngt som inte kunde vara lika bra, nu är jag bara glad jag testat och använder båda.

En sak jag kan tipsa om, de enda gånger jag haft kompisar som haft problem med ubuntu är när de behövt uppdatera bios.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Ubuntu funkade inte på en gammal 466@192mb men XP tuffade lätt in med 128. Dock funkade Xubuntu efter 10 timmar. Tja installeringen tog bara 40 minuter. Men hade problem med hd.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Inaktiv

Skulle lätt kört det om combon x1900Gt + Samsung 940BW fungerade under linux

Sen så skulle en office svit med grym stavningskontroll (office 2007) inte stoppa mig heller..

Permalänk
Medlem

hur installerar man nvidia grafikkort drivare i 8.04?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju faktiskt lättare att installera drivisar i linux.

Skulle inte vilja säga så, en del av det är ju att hitta drivrutinerna, och de tä rinte alla gånger så lätt. Även om det FINNS drivrutiner är det halvt omöjligt att hitta skiten.