Permalänk
Medlem

Svart skärm

Sökte på det problem jag har men skulle vilja få lite ytterligare tips.

Problemet uppstod när datorn var igång, jag lämnade rummet och när jag kom tillbaka en stund senare var bilden svart. När jag bootar datorn får monitorn ingen signal. Jag öppnade burken och såg att inte grafikkortsfläkten snurrade, kollade så att det inte var hårdiskarna och beställde sedan ett nytt grafikkort eftersom jag var övertygad om att det var kortet som gått sönder.
Men efter att ha fått ett nytt kort och satt det i AGP-sloten (fläkten snurrade) så var problemet detsamma. Anledningen till att det första moderkortets fläkt inte snurrade tror jag beror på att jag bytt den till Arctic cooling silencer och den går förmodligen inte igång när inte kortet arbetar.

Moderkortets lampa lyser så den får ström. Jag kopplade ur alla diskar, läsare etc. Provade bara uppstart med ur processorn, ramminnet, grafikkortet med samma resultat. Systemåterställning går inte eftersom upprepade tryck på F8 vid uppstart inte leder någonstans.

Jag köpte datorn 2003 och vid upprepade tillfällen har datorn inte startat pga något med bios. Jag har då fått boota där datorn stannat och väntat på ett val av 2 alternativ, start med default eller gå till biosmenyn. Jag har då valt att gå in i biosmenyn för att sedan bara spara och gå ut (ingen annan åtgärd behövdes). Allt var sedan som vanligt. Jag misstänker att det kan ha något att göra med det. Är det dags att köpa ett nytt moderkort?

Jag har:

Moderkort: ASUS P4C800 Deluxe
Processor: Pentium 4 3,0 Ghz
Processorkylare: Artic Cooling Super Silent
RAM-minne: 4 x 512 (2048)
Grafikkort: ATI Radeon 9800 (Köpte ett nytt Sapphire X1650)
Grafikkylare: Artic Cooling Silencer
HDD: Master, WD 120 G; Slave Maxtor 200 g
TV-Kort: ASUS E1325
Extra Nätverkskort: Realtek
DVD-läsare: LG
DVD R/RW: Samsung
Chassifläkt: 120 mm fram (direkt kylning på hårdiskarna) och en 120 mm bak.
Windows Vista Business

Behöver hjälp med nästa steg. Tacksam för svar.