Är det här normalt för mitt system? (9800gtx)

Permalänk
Medlem

Är det här normalt för mitt system? (9800gtx)

Tjo

Fick hem mitt bliss 9800gtx igår och jag installerade det asap, med nöd och näppe i mitt lilla Antec sonata III chassi. Då jag har ett DFI NF4 ultra-d så är chipsetet ivägen för att ha grafikkortet ska kunna sitta i den övre pcie porten, jag måste då ha det i den undre vilket medför att det endast körs i 8x. Jag kollade runt lite och det var flera som sa att det inte var någon faktisk skillnad som kunde känna av. Jag körde 3dmark06 och jag tycker att jag fick lite förlite poäng då jag bara fick runt 6400p, alla inställningar på kortet var orginal och jag körde med de drivrutiner jag fick med grafikkortet.

Min fråga är det om det är så bra det kan bli, vilket jag kan nöja mig med, eller om man kan få fler poäng genom att ändra i inställningarna för just 3dmark06(3dinställningar eller vad det nu heter). Kanske en annan drivrutin är bättre? Jag är medveten om att min cpu inte kan matcha upp 9800gtx och inte minnena heller för den delen. Jag kör för närvarande inte min 3000+ som är i sign utan en 3500+ i 2300mhz, jag ska byta tillbaka så fort jag orkar.

Permalänk
Medlem

CPUN är ju uråldrig:P flaskar rätt gött i 3Dmark06:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
CPUN är ju uråldrig:P flaskar rätt gött i 3Dmark06:P

Hehe jo jag märkte det i cpu-testen då bilden för det mesta ändrades varannan sekund. Men om man bortser från cpu-testen så borde jag kunna få mer eller? Om det kommer fram att detta är max så bryr jag mig inte så mycket, när jag köper ny dator sen så har jag redan ett hyffsat grafikkort

Permalänk

jämför vad du får för poäng med bara graffet med andra med deras grafikpoäng. finns på 3dmark:s hemsida lr google.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Stackars 9800gtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
jämför vad du får för poäng med bara graffet med andra med deras grafikpoäng. finns på 3dmark:s hemsida lr google.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Stackars 9800gtx

Hittade bara ett resultat som liknade mitt och det var ungefär samma, men jag har inte pillat runt i inställningarna ännu.

Jo, stackars 9800gtx... jag har planer för att uppgradera inom den närmsta tiden faktiskt men jag är lite osäker vad jag ska köpa, är lite av ett amd fan så helst skulle jag vilja köpa amd. Dock kvarstår problemet att intels processorer just nu är överlägsna vilket gör att jag skulle vilja vänta med att uppgradera till amds processorer dominerar...

Sen en till sak, temperaturen, den ligger på runt 50 idle och 70 load. Med tanke på att det är ganska tight med plats i chassit, har dock 2 fläktar som suger in luft i fronten.

Permalänk
Medlem

Tills AMDs processorer dominerar?
Då kan du få vänta länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Tills AMDs processorer dominerar?
Då kan du få vänta länge...

Det är det som är problemet.

Kollat runt lite, hur står sig en quadcore phenom 9550 mot intels quadcore? Om jag köper en sån och några bra minnen, typ OCZ reaper HPC är de bra?. Och sen kollade jag på ett MSI K9A2 Platinum AMD 790FX, går det att klocka någonting överhuvud taget med en sån moderbräda eller måste man köpa något i 2000kr segmentet?

Nu blev det lite offtopic här, när jag kommer hem så kan jag återkomma om jag kan få ut fler poäng med andra inställningar.

Permalänk

med tanke på att även en riktigt billig intelburk äter upp din maskin så tycker jag inte att det finns särskilt stor anledning att vänta med en uppgradering.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Med tanke på att den gamla Q6600 är bättre än en Phenom 9700 i saker som filmkomprimering, 3Dmark06, Photoshop, spel såsom prey m.fl. samtidigt som den bara kostar 300kr mer och klockar bättre så tycker jag valet är rätt enkelt.

http://www.tomshardware.co.uk/charts/processors/xvid-1-1-2,40...

Ta det med en nypa salt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ok, har ingen större lust att lägga ner alltför mycket pengar. Men vad tycker ni om detta?

Moderkort

Minne

Processor

Håller detta? Kan man överklocka med kortet, bara lite OC, ska man kanske vänta med ddr3?

Permalänk
Medlem

Man skall absolut vänta me DDR3. Dyrt som tusan och ger ingen större prestandaboost mot DDR2, som är billigare...
Köp 2 eller 4gb DDR2 istället.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Som PaddanL skrev, skippa ddr3, du får 4gb ddr 2 för samma pris eller mindre.
Och det är typ ingen skillnad på dd2 och dd3

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem

Jag kunde nästan ha gissat det också, vad tror ni om det här då?

Processor

Minne

Ang. moderkort blev jag förvirrad då det fanns nästan 5 sidor med olika modeller och chipsets, någon som kan rekommendera något i runt 1000kr klassen?

Permalänk

Ja det är bra minnen och cpu.

Det kvittar nästan vilket du tar för runt 1000kr "alla är bra"
Men jag gillar gigabyte så kanske ett sånt

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGG33-DS...

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-D...

Omtyckt av många och har fått bra kritik. P35 chipset är strået vassare än G33.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen alla, det blir nog det där moderkortet du tipsade om Rattnalle.

Jag hoppas fortfarande AMD kommer på fötterna igen, deras amd64 processorer var ju verkligen något revolutionerande när de kom...Om inte amd pushade marknaden så kanske inte Intel hade varit tvingade att komma på något bättre.

Permalänk
Medlem

jag har E8400 + 4gb mainstream corsair ram + 9800GTX, jag får 12800 poäng med allt i stock + BIOS i default

testade att klocka till 450x9 på CPU och runt 790/2280 på GPU och fick 15000! hur nöjd som helst

definitivt din CPU som flaskar som alla andra säger. sen nya drivisar till GPU, sen har jag ingen aning om 8x PCI-E skulle ge sämre prestanda än 16x... kanske lite?

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Word. 2 x 2GB ska du använda...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

2 stickor mindre press på moderkort och stabilare om du ska överclocka :3.