Nikon D40, D40x eller Canon 400D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GriZzm0
Nej, du kan inte se det du ska fota på lcd skärmen utan du måste kolla genom sökaren. Du kan kolla på bilden till höger på http://en.wikipedia.org/wiki/Dslr#DSLR_design_principles så förstår du nog hur en DSLR kamera funkar och varför man måste kolla i sökaren.

på den nya 450D modellen kan man göra det..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

ahh, tack så mycket. då är jag med i svängarna

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Lite meningslöst att slänga pengar på en SLR och sen använda skärmen som sökare kan tyckas

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak. Känn på kamerorna, fråga butiken om för och nackdelar.
Bildkvalité beror på objektiv till största del och inte på kamera. Enda du kan tänka på där är brus vid höga ISO-tal och antalet megapixel om du ska skriva ut A3 osv.

Permalänk
Medlem

Som jag sa ovan så finns det flera som har den så kallade Live-View funktionaliteten bland de nya/kommande kamerorna bla Sonys A300 & A350.

Båda dessa har en rörlig bakre skärm.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

Tack för alla svar. Har inte haft så mycket koll på tråden. Jag bestämde mig för att gå upp lite i pris, så det fick bli en Nikon D60 med 18-55 kitobjektiv. Jag är väldigt nöjd med den, tycker att greppet är väldigt bra, samt kvalitetskänslan. Ångrar lite nu i efterhand att jag inte valde objektivet med VR-funktionen, men det spelar nog ingen större roll eftersom att jag troligen kommer köpa ett yttligare objektiv ganska snart. Jag rekommenderar kameran starkt.

Permalänk

jag tar en del av tråden jag med. jag har fotograferat i ca 1.5 år, tycker att det är jätte roligt! Ska nu satsa på systemkamera. men vilken? väljer mellan canon EOS 400D, Nikon D40x & Nikon D40. om du vet någonting om kamrorna som är bra/dårligt, SKRIV! ha det gott!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hhannaklint
jag tar en del av tråden jag med. jag har fotograferat i ca 1.5 år, tycker att det är jätte roligt! Ska nu satsa på systemkamera. men vilken? väljer mellan canon EOS 400D, Nikon D40x & Nikon D40. om du vet någonting om kamrorna som är bra/dårligt, SKRIV! ha det gott!

Åk till en affär. Kläm och känn. Köp den du gillar bäst. Alla de modeller du skrev är dock utgående.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

okej, tack för tipset

Permalänk
Medlem

... och utgående äldre modeller får man ofta till en billigare peng.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Nikon D40 kit för 3780 kr med ett 2 GB Sandisk UltraII SD kort.

Supernöjd med kameran och objektivet. Följer med en grundkurs i fotografering och rengöring av kameran som gäller i tre år.

Riktigt nice deal för en nybörjare

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Köpte också D40 för hm, 3995 tror jag, i julas. Är nöjd med den, ska du ha en dslr som är mycket bättre får du gå upp 10000 i pris. Liten och smidig men ändå väldigt bra ergonomi, bra grepp = lätt att bära omkring på i ena handen även utan axelrem.

Har ett billigt minneskort som jag köpte till min mobiltelefon (micro-SD i adapter...) och har aldrig upplevt att kameran behövt stanna upp för att skriva till kortet. Så bufferten är bra. Riktigt bra batteritid också, går inte att jämföra med batteritiden på en point-and-shoot.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har hittat en begagnad 440D med orginal ojektiv 18-55 och ND filter till objektivet, dessutom ett 70-300 objektiv, och ett fast 50 objektiv, samt 2MB minne för 5500 kr. Jag är nybörjare på systemkameror, är detta prisvärt??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneleh
Hej, jag har hittat en begagnad 440D med orginal ojektiv 18-55 och ND filter till objektivet, dessutom ett 70-300 objektiv, och ett fast 50 objektiv, samt 2MB minne för 5500 kr. Jag är nybörjare på systemkameror, är detta prisvärt??

440D..?

Är det en 400D du syftar på så är det antingen prisvärt till ett helt galet bra kap. Beroende på vilken 70-300 det är.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Menar 400D, lätt att slinta på tangeterna...har inte pratat med säljaren, men det står Canon objektiv 70-300 mm bara.
ok, då kanske jag ska slå till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneleh
Menar 400D, lätt att slinta på tangeterna...har inte pratat med säljaren, men det står Canon objektiv 70-300 mm bara.
ok, då kanske jag ska slå till!

Är det Canons 70-300 så är det definitivt ett bra kap.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

lånar också lite utav tråden, är en nybörjare med dslr, finns det någon bra faq hur man ska fota och så? tänkte på inställningar.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

fotosidan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
fotosidan.se

tack, ska kika in den.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
lånar också lite utav tråden, är en nybörjare med dslr, finns det någon bra faq hur man ska fota och så? tänkte på inställningar.

MVH Johnny

Vi håller på och skriver en, den kommer upp när den är klar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||