Känsla av att något är fel...

Permalänk
Medlem

Känsla av att något är fel...

Jag har nyligen köpt en dator i delar. Detta består av Gigabyte HD3780 grafikkort, 4 GB ram och Intel Core 2 Duo E6550 2,33Ghz processor.
Windows Vista Ultimate.

Jag får en känsla av att någonting inte stämmer då det till en början var (är fortfarande) problem med skärmen. Den "shimmrar" lätt till och vilket man stör sig mycket på. Har testat skärmen tidigare med en annan dator och det fungerade klockrent.

Sedan har jag endast kunnat testat grafiken med WoW, och där ligger FPSen på 10-25 med högsta inställningarna (vi snackar WoW och inte Crysis). Detta känns inte normalt med nya grejer.

Jag har laddat ner de senaste drivrutinerna till grafikkortet och DirectX 10.

Jag har läst runt en hel del här på forumet och snappade upp någonting om att man ska stänga av v-sync, dock hittar jag inte vart man gör detta.
Kan detta vara felet? Är det något annat? Formatera om -> försök igen?

Vore bra om jag kunde lösa detta.

Permalänk
Medlem

Det låter faktiskt lite fel, du bör ha mer än 10-25 FPS i WoW.

Testa att installera om grafikkortsdrivrutinerna från ATI en gång till. Kör även Windows update för säkerhetsskull.

Vad får du för poäng i tex 3DMark 06?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hittade på 3dmark03 på externa och testade det. Resultat:

Håller på att ladda hem 06 just nu.

Permalänk
Medlem

606 cpu score i 3dmark03 med en sån prolle känns väldigt fel! Är inget proffs så, men skulle tänka mig att processorn är problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukeion
606 cpu score i 3dmark03 med en sån prolle känns väldigt fel! Är inget proffs så, men skulle tänka mig att processorn är problemet.

Tänk dock på att det är version 03. Kanske inte direkt optimalt dualcore stöd på den tiden

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Detta kanske ger en mer rättvis mätning, och aj! Kolla jämförelsen

Så om det är processorn, kan det vara någon inställning i BIOS som jag inte har gjort som begränsar den? Jag har ingen aning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Tänk dock på att det är version 03. Kanske inte direkt optimalt dualcore stöd på den tiden

nog kan det det jag får närmare 10000 i cpu score med en E6600 så nått fel har du på 3dmark 03

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk

Kanske är det CPUn som överhettar. Vad har du för temp? Testa med detta program (Coretemp): http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Testa under load också, t.ex. med Orthos med small-fft om du kan.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Dator har varit på i cirka 2 minuter efter en omstart, har inga andra program igång. Direkt vid uppstart låg den på 60 grader, sedan ökade den stadigt och nu har den sjunkigt ner till cirka 70

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xrieaz
http://img405.imageshack.us/img405/6319/processorvrmezb5.th.j...

Dator har varit på i cirka 2 minuter efter en omstart, har inga andra program igång. Direkt vid uppstart låg den på 60 grader, sedan ökade den stadigt och nu har den sjunkigt ner till cirka 70

Galet höga temperaturer! Definitivt det som är fel. Processorn throttlar. Montera om kylaren på rätt sätt!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Aj. Dem temperaturerna är inte bra. Alldeles för varma. En prolle bör ligga under 60 grader i load. Du kan nog bättre än oss utesluta vad som gör den så varm. Glömt att sätta dit en processorkylare kanske?

EDIT: Var lite för långsam.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Avstängd

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJJJJJJ stäng av datorn omedelbart starta den inte igen förens du monterat om kylaren till den din dator ska ligga på under 35 grader i idle orginal o max56 -60 grader i load ... din dator trottlar vid 85 grader så klart det är det som är boven ... nör du monterar kylaren se till att trycka hårt det kommer att kännas som om du krossar moderkortet men du kommer att märka resultat

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk
Hjälpsam

Schh stör honom inte! han håller på att greja med kylaren.
Skall bli kul att höra resultat med rätt monterad kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Schh stör honom inte! han håller på att greja med kylaren.
Skall bli kul att höra resultat med rätt monterad kylare.

hehe

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med bredvid med laptopen och skriver. Det vore bra om det var så att jag hade monterat kylaren fel, men saken är den jag monterade bort den och placerade dit den igen och fick samma resultat.
Kanske snurrar fläkten åt fel håll? Just nu snurrar den så att luft går in mot processorn, fast det kanske är så det fungerar (var längesen jag skruvade ihop en dator sist).

Permalänk
Medlem

Du har väl använt kylpasta?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Köpte inge separat kylpasta men det var kylpasta på kylfänsen redan.

Permalänk
Avstängd

som jag sa måste du se till att kylaren verkligen går i lås på alla 4 pinnar (puch pinns) ,om en pinne glappar är lös så ligger kylaren fel över processorn å då uppstår det som händer dig nu.

edit tar du bort kylaren måste du dit med ny kyklpasta pastan är där för att ge ett rätt lager så att du får så lite kontakt mellan kylare o processor

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk

Nä, om du monterat den rätt så hade du inte fått dessa temperaturer.

Du vet att man inte skall vrida på push-pinsen efter att man tryckt ner dem va? Istället, ska man bara trycka tills de klickar. Sen ska kylaren sitta fast ordentligt. Kan vara bra om du tittar lite på dessa push-pins nu när du har kylaren borta så du fattar hur de funkar.

Sen ska du ta bort den gamla kylpastan och lägga på ny när du monterar om.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Mjo, vet hur push-pins fungerar och dom har klickat i alla fyra. Enda som är kvar är väl att köpa mera kylpasta :/

Permalänk
Hjälpsam

För att räta ut ett frågetecken, fläkten skall blåsa in mot processorn, som du har nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Attans bananer, bara för mig att sätta mig på bussen och åka in till gävle och köpa kylpasta. Återkommer när jag är tillbaka!

Permalänk
Medlem

glhf, lär nog se dig på vägen

Permalänk
Medlem

Passa på att köpa lite kemisk ren bensin att ta bort pastan med, om du nu inte har det hemma redan. En annan tanke kan ju vara att sensorerna är trasiga, så att din temp inte är sådär varm "på riktigt".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Är lite skeptisk till att bara gammal pasta ska ge detta symptom. Kan det vara nånting mer? Finns det skyddsplast på dessa processorer (minns inte själv), isf kanske OP glömt ta bort den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Passa på att köpa lite kemisk ren bensin att ta bort pastan med, om du nu inte har det hemma redan. En annan tanke kan ju vara att sensorerna är trasiga, så att din temp inte är sådär varm "på riktigt".

Lite av en högoddsare att sensorerna ska vara sönder, speciellt samtidigt med symptom på throttling.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

du säger itne vad du har för moderkort. har du kolalt efter bios uppgraderingar? Kan vara nåt fuffens med bios också inte alls ovanligt. man kan dock tycka att ettm oderkrot i dag borde ha fult stöd för en cpu som vart ute ett tag men har råkat ut för 1+ år gammla bios som gjort att över 1 år gammla processorer ej fugnerat koreckt både med stabilitetsproblem framföralt. men även råkat ut för bios som har buggar som anger fel tempraturer. både för lågt eller för högt.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att kylpastan som satt där från början har torkat ut.
Har man aldrig satt på kylpasta förut så är chansen stor att man får likadana elelr sämre temp till och med. Köp samtidigt något som du kan använda att ta bort gammal kylpasta med precis som någon annan sa.

Permalänk
Hjälpsam

Går väl med T-sprit också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde rent först med kemiskt ren bensin som jag hade hemma och sedan hade jag på Arctic Silver 5 kylpasta enligt instuktionerna på deras hemsida, nu så visar programmet att värmen ligger mellan 40-50 grader, men pastan har väl inte smällt riktigt än. Nu hoppas jag att ingenting annat strular men om det gör det så kommer jag kolla upp moderkortet.

BTW jag har ett Gigabyte GA-EP35-DS3 iP35.

Permalänk
Avstängd

det är fortfarnde högt men bättre,, är detta i load är det bra eller idle inte så bra

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället