Permalänk
Medlem

SMS till Dator projekt

Tjena

Sökte lite men hitta inget som passa det här.

Jag vill skicka sms från min mobiltelefon till min dator. Genom smsen vill jag att vissa saker ska hända, t.ex. en påminnelse skrivs upp, nånting sätts upp på min att-göra lista eller att man kanske startar om datorn..

Hursomhelst behövs ett gränsnitt mellan datorn och mobilnätet. Jag har en mobil som ligger och skräpar (Motorola a925), finns det något sätt att koppla den (eller någon annan billig mobil) till datorn och något program som kan läsa smsen?

Själv kodar jag lite så jag e inte rädd för att ta i med grovhandskarna.. Om det finns någon annan här som är sugen på att haka på det här projektet och har någon kunskap som är lämplig är jag även sugen på att samarbeta.

Men det kanske redan finns en lösning för det här som man kan använda sig av? Jag är ute efter något gratis isåfall, bygger hellre själv något än att betala för det.

Jag har även hört att visa tjänstlevarantörer erbjuder sms -> web funktioner också.. sånt fungerar också . då kan man hoppa över steget men datorn. Men där är även priset viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har någon tjänst på telia som gör att om jag smsar mitt eget nummer men inleder det med 11 så skickas smset till min mail istället. Där kan jag då vidarebefodra mailet till en applikation som styrs av vad som står i smset om det är ett visst nummer (läs mitt eget nummer) som skickat smset.

På jobbet har vi nåt smsmodem, som vi kan tända lampor med och starta övervakningskameror och liknande med. Kan ta reda på mer om det om du vill

Permalänk
Medlem

http://www.avrfreaks.net/modules/FreaksArticles/files/25/SMS%...

Kanske kan vara något om du har kunskap inom elektronik.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |