Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Tänkte höra med er andra vad ni har för nätagg i era lådor. Jag har ett CT 600 i min p180b och det funkar inte bra alls. Så fort datorn används lite varvar fläkten i CT600 upp något enorm och överröstar allt annat (Har tre fläktar noctua bland annat som alla snurrar under 100rpm) rejält. Låter högre än Tricool på high om jag ska jämföra med något.

Detta förbryllar mig något för många anser ju sina CT600 vara tysta och P180 är ju ett populärt chassi. Mycket riktigt så är mitt CT600 (och således hela datorn) mycket tyst när man kallbootar men så fort man gjort något krävande så går det i gång i rejäla hastigheter och det tar mycket lång tid innan de sjunker ned igen.

Jag har provat att ha olika kraftfulla fläktar i nedre kammaren och har just nu en Noctua P12 som snurarr i 1100 rpm. Hådiskarna är svala runt 32-34g rader.

Kan problemet vara att CT 600 tar in luft från nederdelen och inte får plats riktigt i nedre kammaren därför? Har någon testat vända på det med bra resultat? Det är jobbigt att vända på det så jag orkar inte i onödan.

Någon som har bra erfarneheter av denna kombination eller ska jag behöva köpa ett nytt nätagg som tar in luft från sidan istället?

Kort svaret:

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Kolla den listan om du är intresserad av de tystaste nätaggen
Angående att vända, så jobbigt kan de väl inte vara? Låter som det vore värt ett försök imo

Permalänk

Jag köppte mitt Corsair HX 520 efter rekommendationer i den här tråden och är riktigt nöjd. Har sett tester där man kört 8800GT i SLI utan problem på det så det räcker för mina behov (även när det blir ett andra 9600GT så småningom).

Visa signatur
Permalänk

Okej, men det finns inte i lager hos Webhallen och tänkte inhandla idag, men är kablarna i ett TX 750W tillräckligt långa tro? Sen så är det aldrig fel med ett nätaggregat med mycket kraft, beroende på vad man ska göra i framtiden, det kostar inte så himla mycket mer med ett TX 750W än ett HX 520W, vad är prestandaskillnaden på nämna nätaggregat?

Permalänk

så vet nån här om man kan, använda ett corsair nätagg med det 650w som följer med P190. Eller är det special grejjs att det bara går att använda antecs agg?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

lethul: Jo det är jobbigt eftersom en sladd som är på millimetern tillräckligt lång blir för kort då Således måste jag förlänga sladden i så fall. Ska nog testa i alla fall.

Permalänk

Köpte igår nätaggregatet Corsair TX 750W, det är inte modulärt som HX, det tänkte jag inte på och visste inte det innan jag köpte det.

Var tvungen att ta bort nedre fläkten, då kablarna inte fick plats annars.

Även fast man får en massa kablar över till detta nätaggregat kan man "gömma" dem över nätaggregatet, mellan nätaggregatet och delningen av chassit, underdelen och överdelen.

Permalänk
Medlem

Det lönar sig att läsa på först Grandinen

Är du säker på att det inte går att ha fläkten på plats?
720 är ju bara en cm djupare än mitt 520hx, och det känns som det borde funka - om än jäkligt trångt!

Jag har inte provat, men vill man få lite mer utrymme att pilla på, så kan det löna sig att ta bort den där plasthållaren för fläkten, och istället skruva direkt i plåten. (plasthållaren tar mest bara massa plats)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Roger W: Har testat, det finns inte någon plats för fläkten, fick knappt in nätaggregatet, kommer aldrig gå att ha fläkten där. Men jag har lyckat "gömma kablarna" som inte används i alla fall, mellan aggregatet och skivan som delar datorn (underdelen för nätaggregatet och hårddiskar, överdelen moderkort osv).

Kanske köper en smalare fläkt i framtiden, då jag tänkte köpa 750GB diskar, så framtiden får avgöra hur jag kommer modda det.

Mitt tips till er som ska köpa ett nätaggregat, köp det modulära från Corsair (HX serien) då TX är större och därmed får inte fläkten plats, plus att man får en jävla massa onödiga kablar!

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Funderar på om man kan flytta den nedre fläkten till platsen där man har 3,5" diskarna?

Där nere gör den ju ingen nytta. Och hårddisken kan jag ju flytta längst ner istället. Det är ju inte HDn som är speciellt varm iaf.

Syftet vore givetvis att kyla ner grafikkortet lite mer...

Permalänk
Medlem

Visst kan du göra det... har du bara en disk, så bör aggets fläkt vara tillräckligt för att kyla den utan problem.

Permalänk
Medlem

Jo, men är det förberett i chassit att man kan skruva fast fläkten där?

Fick för övrigt ner 8800GTX temperaturen från 65C till 63C genom att flytta undan allt kablage på framsidan. Visste inte innan att man kunde dra kablarna bakom moderkortet. Grymt nöjd nu, så jäkla mycket "cleanare" i burken nu.

Synd bara att jag inte hade hört talas om modulära nätagg innan jag köpte mitt. Men å andra sidan är det bara en strömkabel som jag inte använder av alla dessa och den är ju gömd framför nätagget nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padegbg
Jo, men är det förberett i chassit att man kan skruva fast fläkten där?
[...] Men å andra sidan är det bara en strömkabel som jag inte använder av alla dessa och den är ju gömd framför nätagget nu.

Inte helt klart vad du menar. Du skrev om man kan flytta den till platsen "där man har hårddiskarna", men det är ju där den sitter från början (normalplatsen för hårddiskar är "där nere".

Men om du menar att du vill fästa den "framför grafikkorten" (=bakom övre hårddiskburen) så medföljer det monteringsbyglar till det. Det finns även fäste för att ha en fläkt framför övre hårddiskburen.

Angående den överblivna nätaggskabeln: dra upp den och göm den bakom moderkortsplåten, eller vid sidan av nätagget. På så sätt stör du inte luftflödet så mycket i nedre kammaren.

Permalänk

ja ikväll ska jag skkjutsa iväg min gamla trötta burk (ja e trött på den iaf.)

allt ska in i ett P190

det 2st 250gb diskar 2st 1tb ett st 36gb raptor

samt ett TRUE+120mm fläkt NP12 nånting heter fläkten.

sedan ksa 250gb diskarna raidas(vista)

raptor Win XP

ja så vi ses när vi ses

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Hej.
Jag vill byta låda och nätagg på min gamla HP dator. Är det något som jag bör tänka på? (har aldrig gjort detta innan). Det ska väl inte vara några problem att byta nätagg? En Corsair nätagg borde väl passa mitt moderkort? Räcker ett 520 Watt till min dator?
Jag har en pentium 4 HT 3,4 Ghz, 2 gig ram, ett 6800 geforce kort och 5 hårddiskar.

Skulle bli tacksam för alla svar jag kan få tänkte köpa grejerna och fixa till det i helgen.

Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MEGAPIXEL
Hej.
Jag vill byta låda och nätagg på min gamla HP dator. Är det något som jag bör tänka på? (har aldrig gjort detta innan). Det ska väl inte vara några problem att byta nätagg? En Corsair nätagg borde väl passa mitt moderkort? Räcker ett 520 Watt till min dator?
Jag har en pentium 4 HT 3,4 Ghz, 2 gig ram, ett 6800 geforce kort och 5 hårddiskar.

Skulle bli tacksam för alla svar jag kan få tänkte köpa grejerna och fixa till det i helgen.

Tack på förhand.

Vad för låda ska du köpa? P182 kan jag rekommendera varmt! Funkar kanonbra för mig, tyst är det också.
Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

delar

Någon som vet vart man kan köpa utbytesdelar till P182? Råkade ta sönder den där plastdelen som håller dörren på plats.

Permalänk
Medlem

Re: delar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Någon som vet vart man kan köpa utbytesdelar till P182? Råkade ta sönder den där plastdelen som håller dörren på plats.

Antec brukar vara ganska generösa med att skicka reservdelar faktiskt. Skicka iväg ett mail till dem, kanske du kan få dem därifrån

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grandinen
Vad för låda ska du köpa? P182 kan jag rekommendera varmt! Funkar kanonbra för mig, tyst är det också.
Vad har du för moderkort?

Hej grandinen, det är ett tre år gammalt asus kort som jag har, vet inte riktigt namnet på den. Piranha 1.xx heter den på HP språk.

Jag hade tänkt köpa ett P182 med en Corsair 520W, men det tanke på den lilla prisskillnaden är det inte lika bra att satsa å en P190?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du är ute efter, men bortsett från kylningen (svårare att få "tyst"), så ser jag inte någon fördel med P190...
Det är större (på fel ställe), låter mer, kostar mer och imho, inte lika snyggt.
Men det är ju mina tankar det

Permalänk
Medlem

Antec p190 verkar kosta typ 2500 och uppåt. 520HX går på säg 750-800 och ett P180 går på ganska prick en tusenlapp på shg tex. Diffar alltså typ 600 spänn mellan de två alternativen, vilket väl är mer än en "liten" prisskillnad?

Håller generellt med applet annars...
Möjligen att P190 är "längre" så den blir lite rymligare och enklare rymmer längre grafikkort vilket kanske är en liten fördel, om man nu måste använda övre hårddiskburen av nån anledning?

Annars ser jag inga större fördelar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Antec p190 verkar kosta typ 2500 och uppåt. 520HX går på säg 750-800 och ett P180 går på ganska prick en tusenlapp på shg tex. Diffar alltså typ 600 spänn mellan de två alternativen, vilket väl är mer än en "liten" prisskillnad?

Håller generellt med applet annars...
Möjligen att P190 är "längre" så den blir lite rymligare och enklare rymmer längre grafikkort vilket kanske är en liten fördel, om man nu måste använda övre hårddiskburen av nån anledning?

Annars ser jag inga större fördelar.

Den enda anledningen för mig att använda övre hårddiskburen, i mitt P182 är för att jag har en IDE disk, och på mitt moderkort fanns bara en IDE anslutning, så var tvungen att sätta IDE disken där. I framtiden kommer jag endast köra på S-ATA diskar i mitt P182 och mina IDE diskar i en HTPC dator t.ex.

Permalänk

Varför skulle du inte kunna ha IDE-diskar i nedre buren?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: delar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Antec brukar vara ganska generösa med att skicka reservdelar faktiskt. Skicka iväg ett mail till dem, kanske du kan få dem därifrån

Fick ju silikon fötter och fäster (rail) system till DVD enhet och floppy enhet från Antec för två olika Antec chassi. Fast de var både begagnat inköpte.
-P180 och BQE SLK 3000. Hela vägen från California via US Post helt frakt fri.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Varför skulle du inte kunna ha IDE-diskar i nedre buren?

För att som jag sa, jag har bara en plats på moderkortet för IDE... alltså max 2 enheter, både min DVD brännare och min disk är IDE.. Kabeln räcker inte.

Permalänk

Ah, då förstår jag.

Fast det är väl bara frågan om att hitta en tillräckligt lång kabel, eller? Den här är en hel meter t.ex.

Visa signatur
Permalänk

Du får ta och länka om Kjell Brell, länken fungerade inte.

Sen så vet jag inte fall det skulle funka, är osäker då det ändå är mer än 1 meter från moderkortet, till hårddisken, till DVD brännaren.

Permalänk

Skumt. Den funkar för mig nu (FFox2).
Hursom – gå till www.deltaco.se och sök efter DEL-222A så kommer du rätt.

Hur lång behöver du då? Vad är de tre avstånden? (Moderkort->Brännare, Moderkort->HD-bur samt HD-bur->Brännare)

Visa signatur
Permalänk

Ska kolla upp det imorgon, tack för hjälpen än så länge!

Permalänk
Medlem

asså shit vad datorn blir varm nu på sommarn ,,, kylningen rent av sug... ju har en p182 med noctua på 1200rpm på alla fläktplatser... o en true på cpun , min dator typ kokar

Permalänk

För varmt i rummet bara?
Min processor håller en låg temperatur, har datorn igång dygnet runt ibland för nedladdning.