Mer information om ATI Radeon 4800

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
Tester finns det inte mycket ute just nu. Och sen om Legit Reviews stämmer eller inte vet ingen, eftersom dem är de enda som har gjort ett test vilket är underligt när de andra websiten inte har fått något test kort ännu.

Om man väljer ett AMD CPU så finns
MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX som har 2x16(pci-e 2.0) platser eventuellt eller 4x8.

PCI-E 2.0 som du skrev. Dubbel bandbredd jämfört mot den äldre så det räknas som PCI-E 1.1 x32 i det fallet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Undrar hur högt man kommer kunna klocka 4870, tror ni att kylare som passar på 3870 passar på 4870?

Förresten, varför görs det massor med moderkort där vissa pcie-e platser går i snigelfart (4x, 8x)??? Trodde vi skulle slippa se sådant 2008.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ovan: Jag antar att dom används till något. (Bra svar )

USB och FW och SATA-kontrollerare tenderar att vara 1x dock, vad jag sett, och de flesta grafikkort 16x (vissa 8). Vad gör man med 4x?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Undrar hur högt man kommer kunna klocka 4870, tror ni att kylare som passar på 3870 passar på 4870?

Förresten, varför görs det massor med moderkort där vissa pcie-e platser går i snigelfart (4x, 8x)??? Trodde vi skulle slippa se sådant 2008.

För att chipset och sånt inte har tillräckligt många PCIe banor. Inte bara slänga ihop ett chipset med 80 PCIe banor och vara nöjd sen. Dessutom bör ju bussen klara av PCIe banorna med. Intels 1333MHz buss t.ex. ligger på 10.6GB/s. En enda PCI 16x port ligger på 8GB/s sen vill minneskontrollern ha bandbredd också.. Med andra ord är det lite onödigt att skapa t.ex. trippla 16x portar på ett intel system. Det löses ju med Nehalem. En försmak på det har vi ju hos AMD som har 41.6GB/s. Och kan därmed maxa hela 5 PCIe 16x portar.

Permalänk

Om AMD valt att sätta 800 shaders i sin GPU, men sänkt klocken på den... betyder inte det att det ändå går snabbare, eftersom den kan "ta mer" men segare...?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Om AMD valt att sätta 800 shaders i sin GPU, men sänkt klocken på den... betyder inte det att det ändå går snabbare, eftersom den kan "ta mer" men segare...?

Japp, mer på samma gång, och GPU'n går nog att få till +850Mhz lätt,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Tänk nu att klockhastigheten skulle gå att nås på minst 990 mhz, då har du 1.6 Tflop.

Det är nog inte minimum utan maximum. Jag vet att det står minst 990Mhz på sidorna men om det skulle vara ett minimum värde hade man definitivt inte satt 990Mhz, ganska logiskt faktiskt. Man hade satt antingen 900Mhz eller 1Ghz som minst om det hade vart möjligt. 990Mhz är bara en idiotsiffra till minimumvärde.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Om AMD valt att sätta 800 shaders i sin GPU, men sänkt klocken på den... betyder inte det att det ändå går snabbare, eftersom den kan "ta mer" men segare...?

25MHz lägre frekvens men 480 fler shaders. Inte så svår matematik kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man väljer ett AMD CPU så finns
MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX som har 2x16(pci-e 2.0) platser eventuellt eller 4x8.

Glömde helt bort att han kanske skulle ta och köra ett AMD system, bra ifyllning

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att ATI besegrar Nvidia med sin 4870x2. Tycker det är dags att peta ner Nvidia från prestanda tronen. Tänk två 4780x2 med Intel Bloomfield Extreme och x58 mobo. VIlket fartmonster det skulle bli. Dessutom är strömförbrukningen för ATI-kortet mycket lägre jämfört mot Nvidias värstingkort

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Jag hoppas på att ATI besegrar Nvidia med sin 4870x2. Tycker det är dags att peta ner Nvidia från prestanda tronen. Tänk två 4780x2 med Intel Bloomfield Extreme och x58 mobo. VIlket fartmonster det skulle bli. Dessutom är strömförbrukningen för ATI-kortet mycket lägre jämfört mot Nvidias värstingkort

Dyrt, men kul...
Jag vill vinna pengar!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Dyrt, men kul...
Jag vill vinna pengar!

visst är det dyrt. Men jag håller på att spara pengar. Ska dessutom jobba en vecka av mina fyra semester veckor i sommar. För att få ihop pengar snabbare till konfigurationen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
visst är det dyrt. Men jag håller på att spara pengar. Ska dessutom jobba en vecka av mina fyra semester veckor i sommar. För att få ihop pengar snabbare till konfigurationen.

Jag ska också försöka få ihop pengar...
Jag köpte mig en ny dator för sex månader sedan, men längtar efter en till... en ny. Det var mest ett nödköp - inget NÖRDköp.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dem har mätt med 3Dmark som ATI oftast slår nVidia i. Men undrar hur det blir i spel?

Ja det är inte särskilt svårt att lista ut, Även om ATI korten kommer att ha väldigt hög teoretisk prestanda så kommer antagligen Nvidia prestera bättre i spel, och då de flesta prioriterar spel så kommer ATI korten att bli sågade. Anledning? http://www.nzone.com/object/nzone_twimtbp_gameslist.html

Quote: "Your most important equipment for playing today's hottest games is not armor or weapons, but NVIDIA graphics hardware. Equip yourself with the power of NVIDIA processors so you can play games the way they're meant to be played."

Vad spelar det för roll om ATIs kort är tusentals gånger bättre i allt förutom spel då dem i allmänhet inhandlas för spel?
Nvidia drar sig antagligen inte för att köra fulspel, det har aldrig varit något problem för dem förr.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

var det inte snack om att det skulle vara 800 SP´s på dom nya korten? står 480 i artiklen? men det kanske inte var bekräftat?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
var det inte snack om att det skulle vara 800 SP´s på dom nya korten? står 480 i artiklen? men det kanske inte var bekräftat?

Sägs att AMD bekräftade 480SP's i 1050MHz och 850MHz core innan. Men nu finns det något som framstår som officiella dokument som säger 800SP's och 750MHz. Alla källor har ju i månader sagt 480SP's förrutom en källa för ett jäkla tag sen som sa till svenska nordichardware att det var 800SP's, men det trodde ju förståss få på.

Verkar lite som att det är AMDs plan att ingen ska veta exakt i förväg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sägs att AMD bekräftade 480SP's i 1050MHz och 850MHz core innan. Men nu finns det något som framstår som officiella dokument som säger 800SP's och 750MHz. Alla källor har ju i månader sagt 480SP's förrutom en källa för ett jäkla tag sen som sa till svenska nordichardware att det var 800SP's, men det trodde ju förståss få på.

Verkar lite som att det är AMDs plan att ingen ska veta exakt i förväg.

Ja, eller så har de inte riktigt bestämt sig än?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

tror Nvidia drar längsta strået igen
Ati kanske kommer närmare men ta Nvidia man kan ju hoppas

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Ryktet om 800SP kom först från asiatiska sidor. Det som sedan hände för nån dag sen var att folk under NDA (med andra ord de vet ur det verkligen ligger till) på ett forum sa att informationen som ansågs som den korrekta (480 SP med separat shader/core clock) var felaktig.

Han har väl inte sagt rakt ut att det är 800 SP men har "hint:at" en hel del om det.

Förövrigt gäller det även release. Det har enligt flera under NDA varit den 25:e (eller 23:e har glömt ) som gällt hela tiden. Korten har inte blivit försende utan första informationen om release den 17:e eller när det var va felaktig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Ja, eller så har de inte riktigt bestämt sig än?

Verkar som att dokumentet som stödjer ryktet om 800SP's är en ganska dålig förfalskning.
Dock har vi fortfarande människor som påstår sig vara under NDA som dementerar 480SP's och i tysthet verkar hålla med om 800SP's.

Permalänk
Medlem

Vill likt en onykter papegoja påpeka att 4870X2 inte fungerar som dubbelmacka under Linux, för er som tänkt köra det. Där fungerar den som en vanlig 4870.

ATI har fortfarande inget stöd för CrossFire under Linux, och det är de drivrutinerna som skulle behövts här.

Men, men, som [valfri person] sa. Man kan inte få allt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

nåja får väl se vad som sker när dessa monster kommer

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja mitt 3870x2 och köpa mig ett 4850 kanske.. jag spelar inte så mycket längre. Cod4 och wc3 tft är vad som rullar på min maskin för tillfället. Väntar på SC2 men eftersom jag förhoppningsvis ska plugga till hösten och då teknisk fysik på lith så kommer mina timmar för datorspel var starkt begränsade.

Hur tror ni ett 4850 står sig mot ett 3870x2? Tror ni det kan vara ett stort nedköp? Vill även få ned värmen och strömförbrukningen.

Permalänk

AsusEN9800GX2 TOP eller nåt av de nya från ATI Nvidia frågan är vilket

läste att 280GTX kräver minimum E6300CPU 550W 40A PSU

det är rätt feta krav

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Benkaboy: 4850 kommer nog prestera lite sämmre, men dra mkt mindre ström, vara tystare och mindre hungrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Benkaboy: 4850 kommer nog prestera lite sämmre, men dra mkt mindre ström, vara tystare och mindre hungrigt.

Det låter som något det. SingelGPU som presterar aningen sämre men är mkt bättre på övriga punkter. Känns inte som ett nedköp längre enligt mig måste jag säga!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det låter som något det. SingelGPU som presterar aningen sämre men är mkt bättre på övriga punkter. Känns inte som ett nedköp längre enligt mig måste jag säga!

Förmodligen är den mer överklocksvänlig än X2:an också...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
AsusEN9800GX2 TOP eller nåt av de nya från ATI Nvidia frågan är vilket

läste att 280GTX kräver minimum E6300CPU 550W 40A PSU

det är rätt feta krav

Vilket är skitsnack tyvärr. GTX280 med sin TDP om 240w kräver cirka 23A så säg att ditt nätagg har totalt 30-40W så är det inga som helst problem.

Ta 240w delat med 12 får du fram hur många ampere grafikkortet i detta fallet behöver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Vilket är skitsnack tyvärr. GTX280 med sin TDP om 240w kräver cirka 23A så säg att ditt nätagg har totalt 30-40W så är det inga som helst problem.

Ta 240w delat med 12 får du fram hur många ampere grafikkortet i detta fallet behöver.

Om han då skriver att det kräver minst 40A så passar det väl ganska bra? Då har du bara 17A till allt annat, och dagens processorer kan i vissa fall dra en hel del. Dessutom måste du alltid ha lite marginal.

T.ex. är det 40A för 9800 GX2 också. Och 550W för HD3870 X2 och 450W för HD3870. 750W för dubbla HD3870 X2.

Med andra ord kan du se att ATi räknar drygt 8A per HD3870. Och att resten av kravet är för andra komponenter. Då är det inte så galet med 17A på GTX 280.

Permalänk

här är vad jag syftade på:

men om detta stämmer vet jag ej eller kanske nån annan heller?

Edit:

Japan IT Media website today brings us the CRYSIS 1920*1200 VH test result of NVIDIA next generation flagship -GeForce GTX 280 Graphics Card.

According to IT Media said, NVIDIA and an anonymous motherboard manufacturer hold a secret presentation to show the performance of GTX 280 outside the Computex 2008.

The visitors said that the demonstration room is very dim lighting. In addition to show the performance of GTX 280 graphics card, the secret presentation also shown parts of the motherboards which are compatible with GTX 280, they simply had been placed on the windowsill of the room.

IT Media site had the opportunity to run GPU-Z, CPU-Z and Crysis Benchmark on the GTX 280 demo system. From the photos, we can clearly see that NVIDIA GTX 280 presentation system used Intel Core 2 Quad four-core processor, the frequency is 2.66GHz, the Crysis Benchmark with 1920 x1200 VeryHigh settings indicated that the average fps of GTX 280 graphics card reached 36.81!

vet ej heller om deta stämmer men lite info på Nvidias kort iaf.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|