Permalänk
Medlem

"Glider" din Ultra-120 eXtreme kylfläns?

Installerade idag en Thermalright Ultra-120 eXtreme kylfläns och jag monterade det efter konstens alla regler. När jag var klar kände jag hur hårt heatsinken satt mot processorn och visst sitter den stenhårt men den glider i sidled tills heatpipsen tar mot.

Kanske är detta helt normalt eftersom passformen inte låser blocket mot fästanordningen och eftersom kylpasta är applicerad så finns där något "glidmedel" mot två blankpollerade ytor vilket gör att friktionen är minimal.

Har ni samma "problem"?

// rancor

Permalänk
Medlem

Det ska vara så ja, men pastan stelnar ju efter ett tag så då kommer den inte glida sådär.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Avstängd

Antingen är processorns skal ojämt eller så är Ultran ojämn. ELLER så har du dragit åt 2 av skruvarna hårdare än på den andra sidan.

Lappa skal och kylare och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Skruven mitt på fästanordningen hamnar ju i hålet på blocket vilket borde hindra den från att dra iväg i sidled. Dra åt skruvarna diagonalt och låt pastan bränna in ordentligt så ska du se att den sitter.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Tackar..

Jag drog åt skruvarna i "botten" så man skall göra, dem är ju fjäderbelastade så att momentet blir rätt. Jag drog också dem så man gör med t.ex. fälgar till bildäck, alltså diagonalt med några varv per gång.

Antagligen blir det bättre när fiktionen ökar.

// rancor

Permalänk
Inaktiv

att det är låg friktion måste ju vara bra då båda ytorna är släta?

Permalänk
Medlem

Min gör likadant.. Tror inte det spelar så stor roll... Botten är ju så pass mycket större än processorn...

Permalänk
Medlem

Jag hade likadant när jag skulle montera min TRUE, de var som o kliva ut på blank is med skor. Men nu har jag lappat både min true och IHS på E8400 CPU och satt en distans mellan korset och ihs´en. Glider inget nu.

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk

Lappa/planslipa båda ytorna och använd ett mynt med hål i för att få mer tryck på processorn...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Hur stor chans är det att den kommer att glida?

Jag vill gärna ha så lite problem som möjligt vid monteringen under datorbygget. Hade tänkt ha en TRUE på E8400...

Permalänk
Medlem

Hade de problem med den kylaren jag har nu men de är en annan modell men de kommer sluta glida när pastan stelnar, va bara inte där och pilla på något dygn så blir de bra de blev de för mig i alla fall, sen så ska man väll inte va där och pilla loss kylaren hela tiden så de spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Är ganska besviken över min TRUE, dåliga temps fast den är lappad, tror inte jag behöver lappa IHS eftersom den är redan plan, har använt mig att "mynt" metoden så glider gör den inte, men den ligger fortfarande på 60C vid load oklockad vilket jag tycker är ganska värdelöst.

För övrigt så känns kylflänsen fisljummen så det kanske indikerar en dålig kontakt yta.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk

Frepper >> vad har du för load med orginal kylaren?

Har du någon fläkt monterad på TRUE?

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannertedt
Frepper >> vad har du för load med orginal kylaren?

Har du någon fläkt monterad på TRUE?

Ingen aning vad orginalkylarn har för temp, använde den aldrig, jag kör en E8400 @3.0ghz.

Har en snurra på 1000rpm fäst på TRUE;n. Allt sitter i en Antec p180

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Medlem

min blir heller knappt ljummen, i load är den 53-58 grader (real temp).

Andra komponenter i datorn är rejält mycket hetare när man känner på dem, tex mina heatpipes på EP35-DS3P moderkortetet, satte dit en extern termometer som jag har på balkong i vanliga fall, den visade ca 55grader. Det stämmer ju nästan överrens med vad Real temps visar på mina CPU cores, fastän TRUE är fesljummen. Heatpipsen går att hålla på någon längre tid, dvs man bränner sig :).

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk

litet tips för er som har "löst" fastsatt kylare. jag har gjort så som många andra har gjort att jag har tagit en 5 krona och borrat hål i den och lagt den mellan kylarblocket och bygeln som håller allt på platts för att få mer tryck ... och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i snart 6 månader. ligger stadigt på 30~ grader i load på en intel e6750 @ 3ghz, så tycker ni borde prova

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

tänk på att det är sommar nu, så förmodligen lite varmare på rummet än mitt i vintern

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem

Båda mina TRUE glider...

Även efter 1 års inbränning!

Mynt/brick metoden fungerar dock, använd den.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Hmm,

Är det någon som har en "varm" eller kanske till-o-med het TRUE vid full LOAD? Min som sagt blir som best fis-ljummen.

Känns som det är lite problematic med kontaktytorna.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Medlem

Hur stort hål kan tänkas? Har beställt en ULTRA själv jag lär väl komma nu i veckan antar jag, men kan ju passa på att borra i en femma direkt på jobbet imorgon/övermogon bara jag vet ~hur stort hålet behöver vara~ 3,3 4.2 5, 6,8?
Säg det rimligaste skulle vara snällt!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Jaa du, jag rekommenderar fortfarande att köra en bricka, jag köpte fel brickor tror jag, blev tipsad m12 på clas ohlsson men när jag var där såg de så satans tjocka ut så jag vågade inte, blev en mesigare m8 tror jag.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk

Att TRUE "glider" är inget ovanligt på S775. Lappning kan förstås hjälpa lite men jag skulle säga att ett mynt med hål är bästa lösningen för att få bra press. Jag har själv lappat både min TRUE och processorn och den glider ändå.

*pompekunksap*
En annan sak som man ska ha i åtanke; två perfekta ytor sitter ihop som geschmäck, det var faktiskt en svensk som lyckades med detta först av alla, minns inte vad han heter dock.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk

Min glider också (och går att vrida på). Använde AS5 kylpasta. I en antec 182 låda ger min Q9450 ca 50 grader vid load. Funderar på om jag kanske kladdat på för mycket kylpasta. Följde instruktionerna på AS:s hemsida och använde deras instruktion för quad-core processorer (dvs lång risgryn) + att jag hade på lite lite på flänsen enligt thermalrights instruktion. Jag har använt någon bricka från clas ohlsson för att få lite extra tryck.

Kontrollerade förresten kylflänsen innan jag monterade och visst är den konvex, men enligt rykten här på forumet ska det ju vara så. Den konvexa ytan trycker ju extra mot det område där själva kärnorna siter (på samma sätt som AS vill att man lägger på kylpastan där) ... Kanske lite luddigt förklarat

Sid 4 i deras instruktion http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem

Dom glider, har installerat 3 st, blir inte jättevarma om man inte klockar ordentligt...
"Igårkväll klockades en E6600 duo upp till 3,6GHz stabilt med en Vcore på 1,475 V (ska se om den går att sänka lite). Tempen blev precis under 60°C med en rumstemperatur på 26°C!" pallade inte skriva om så jag tog det från prisjakt ;-P

Ni som har lappat den, hur mycket fick ner ner tempen? Framförallt quadcore ägare...

Det här hänger ju kvar från gamla P4 tiden... då var det vissa som lappade sina processorer för att få dom plana... Dom blir plana under tryck, kallas för deformation...

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL