Permalänk
Medlem

Tystare Corsair 450W?

Tja,

Nån som vet hur man kan göra Corsair 450W tystare?
Är det smart att byta fläkt till Nexus 120mm?

Permalänk
Medlem

Se till att luften agget får är sval?
Minska belastningen?
Fläkten som sitter i agget är redan en tystgående, så att bryta garantin för en aningens tystare, känns inte så värt.
Ljuddämpa lådan?
Finns inte så mycket man kan göra för att göra själva agget tystare...

Permalänk
Medlem

Öronproppar?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Avstängd

stäng av datorn.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Den är helt ny och har inte testat den eftersom jag saknar chassi och får den levererad på 30 juni. Jag kommer att beställa en fläkt till om ni tycker att den blir tystare.

Kan man inte montera Noctua P12 120mm och köra den på 5v?
Man kan ju inte höra Noctua från 1 meters avstånd eller hur? Vill ha en ohörbar dator från 1 meter och kommer köpa Scythe Quiet Drive till min Western Digital Caviar GP 500GB och köra resten av delarna passivt, tror ni att hårddisken låter då?

Permalänk
Medlem

Saken är att ett nätagg kan bli ganska varmt, och med en del belastning så räcker knappast den noctua-fläkten i 5v till.
Fläkten som sitter i är tyst vid låg belastning <200W (är en ADDA i runt 5v då, tror jag), däröver kommer det att låta, även om du kör noctuan-temperaturreglerad.

Vänta med att fundera över detta så ingående innan du ens startat datorn, är mitt tips

Permalänk
Medlem

"Vill ha en ohörbar dator från 1 meter"

Har du den i ett ohörbart rum?

Mitt 450w agg hörs inte på 1 meter så du klarar dig nog som det är.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
"Vill ha en ohörbar dator från 1 meter"

Har du den i ett ohörbart rum?

Mitt 450w agg hörs inte på 1 meter så du klarar dig nog som det är.

Hörs Corsair 450w inte heller på 1meter?

Permalänk
Medlem

jag har ett corsair 520 och en wd 1tb GP disk och dessa har ungefär samma ljudnivån så om du skulle sänka ljudnivån på nätagget måste du även göra det på hårddisken.

Rekomenderar gummiupphängd hårddiskvagga till hårddisken för att bli av med vibrationerna och ljuddämpning till chassit.

Men jag skulle också vilja ha tystare alternativ än Corsairs nätagg. Med risk för att bli hängd av diverse personer som äger nätagget så kan jag hålla med om att det är riktigt tyst men inte tillräckligt för min åsikt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Alltså såhär: I ett vanligt rum som räknas som tyst kan i alla fall inte jag urskilja mitt Corsair 450W.

Visa signatur

*.*

Permalänk

innan man har byggt in hårddiskarna i en ljuddämpad burk med labyrinter är det nästan ingen idé att tänka på resten av ljuden i en dator..
hårddiskljud skär ju genom märg och ben..

http://www.forumbilder.se/images/f14200832525P7fd2.jpg

just hårddiskars extremt störande ljud är något som 99,9% av alla på sweclockers skiter i
därför blir det väldigt svårt att tro någon som säger t.ex. "mina blahablaha-fläktar låter ingenting!" eftersom alla har så mycket "bakgrundsljud" när dom gör en sådan bedömnning..

inget illa menat till någon i denna tråd eller så, bara en liten tankeställare till alla där ute som uttalar sig om olika sakers ljudnivåer..
ska man göra en bedömning av en ljudnivå; se till att ha det tyst runt omkring då oxå

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Det är väldigt svårt att få datorn helt tyst, Corsair 450W är väll redan i princip tyst eller? Gissar på att det är något annat som låter. Hårddiskar låter förjävligt om du inte har fixat dom ordentligt.

Det känns lite waste att bryta garantin bara för att byta fläkten. Lyssa på musik eller något o höj volymen så slipper du oljudet xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
innan man har byggt in hårddiskarna i en ljuddämpad burk med labyrinter är det nästan ingen idé att tänka på resten av ljuden i en dator..
hårddiskljud skär ju genom märg och ben..

http://www.forumbilder.se/images/f14200832525P7fd2.jpg

just hårddiskars extremt störande ljud är något som 99,9% av alla på sweclockers skiter i
därför blir det väldigt svårt att tro någon som säger t.ex. "mina blahablaha-fläktar låter ingenting!" eftersom alla har så mycket "bakgrundljud" när dom gör en sådan bedömnning..

inget illa menat till någon i denna tråd eller så, bara en liten tankeställare till alla där ute som uttalar sig om olika sakers ljudnivåer..
ska man göra en bedömning av en ljudnivå; se till att ha det tyst runt omkring då oxå

Ja men blir inte en wd gp hårddisk helt tyst med en scythe quiet drive?

Permalänk
Medlem

Ja, mina diskar (3st) har inga problem att höras i mitt ljuddämpade P182...
Har man dock bara en modern disk som TS, i någon form av ljuddämpning så går det ju dock att få det relativt tyst.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen ingen nätagg i sverige som inte brinner och är ohörbart på 1 meters avstånd förutom passiva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Finns det verkligen ingen nätagg i sverige som inte brinner och är ohörbart på 1 meters avstånd förutom passiva?

Med tanke på att det sitter en fläkt i, så är svaret nej. Corsair gör tysta grejer, men ljudlösa är de inte.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Silverstone släppte väl ett 100% passivt nätagg på 400W?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"ska man göra en bedömning av en ljudnivå; se till att ha det tyst runt omkring då oxå"

Var ju lite det jag menade: Spelar det någon roll vilken ljudnivå skiten har om du ändå inte kan höra den för alla andra ljud du har omkring dig?

BTW: Vad har detta med överklockning att göra???

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Med tanke på att det sitter en fläkt i, så är svaret nej. Corsair gör tysta grejer, men ljudlösa är de inte.

Mvh

Ja men är inte Noctua p12 120mm 500-700 varv ohörbart på 1 meters avstånd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Ja men är inte Noctua p12 120mm 500-700 varv ohörbart på 1 meters avstånd?

Svar nej, jag har 2 Noctua 800rpm på 7V i fronten på min burk och jag hör dom. Och dom låter dessutom ungefär lika mycket (lite) som mitt Seasonic (dom gör Corsairs agg.) 430W.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Svar nej, jag har 2 Noctua 800rpm på 7V i fronten på min burk och jag hör dom. Och dom låter dessutom ungefär lika mycket (lite) som mitt Seasonic (dom gör Corsairs agg.) 430W.

MVH
Swed

Dom låter nog inget på 5v på 1 meters avstånd

Permalänk
Medlem

Mitt corasir HX520 låter mindre än mina nexusfläktar på 800rpm. Har du ens använt nätagget än? Jag har väldigt svårt att tro att någon kan störa sig på (icke-)ljudet det ger ifrån sig.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Mitt corasir HX520 låter mindre än mina nexusfläktar på 800rpm. Har du ens använt nätagget än? Jag har väldigt svårt att tro att någon kan störa sig på (icke-)ljudet det ger ifrån sig.

Haha nej men vill inte hoppas för mycket och bli besviken

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
stäng av datorn.

Posta vettiga inlägg eller inga alls. Se §1 & 3.3.

§ 3.3 - Inlägg helt utan relevans eller anknytning till forumet tas i regel bort utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Du vill tysta ner något du inte testat än? :S

Om du läst tester så är Corsair i topp i tysthet men ökar en del vid hög belastning, är du väldigt petig så får du lägga pengarna på ett passivt men då får du inte samma kvalité och till ett högre pris.

Permalänk
Medlem

Då du inte har ett jättesnålt system så tror jag (OBS! "tror" ) att din/dina chassi-fläktar kommer att låta mer, för att kunna hålla datorn inom rimliga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Zicco, det är riktigt svårt att uttala sig om ljud. Alla är olika ljudkänsliga. När du sover, hela din stad sover och inga onaturliga ljud finns i närheten så bör det låta runt 15decibel. Men lite vind utanför rutan gör det lätt till 20dB, om inte mer. Corsair 450w låter runt 21-22dB tills 250w. En väldigt stark dator drar runt 250w vid absolut maximum. Vid SLI kan strömförbrukningen mätt i watt utan problem nå 400w. Över 30dB är dock en hel del. Så vad ska du ha i datorn är vad du ska fråga dig själv, och sen ta en titt här nere. Decibel säger dock inte allt, frekvenser och logaritm döljer sig under detta fula skal Men du får en fingervisning iallafall.

Zalman 1kW är det tystaste aktiva nätagget idag.

Rekommenderade nätagg(Mike, han som håller sidan uppdaterad är väldigt seg så det är inte helt uppdaterat):http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

http://www.pixmania.com/se/se/1121573/art/enermax/pc-nataggre...

Tyst och fint, synd bara att det bara är Pixmania som säljer skiten atm..

Permalänk

När ni säger att era nätagg låter, syftar ni på ett "susande" då? dvs fläktljud? mitt corsair 620w knastrar konstant, låter dock inte farligt på något sätt och på en väldigt låg ljudnivå. Hade samma sak med corsair 520w som jag hade förut.. frågan är alltså om det är normalt?