Är Intel Core 2 Duo E8400 ett bra köp idag?

Permalänk
Medlem

Är Intel Core 2 Duo E8400 ett bra köp idag?

Jättekort bara, jag har noll koll på Intel men efter en timmes googlande och läsande här och var verkar detta vara ett bra budgetköp....sval/energisnål och med grym prestanda.....right?

Är det knepigt att hitta moderkort till en sån eftersom dom är relativt nya, eller finns det inga såna (eller andra) nackdelar med denna CPU?

Verkar som jag kommer bli tvingad köpa nytt med kort varsel och vill ha lite snabba puckar, men utan att köpa helt fel heller.

Tack

EDIT: Här är ju ett billigt som komplett verkar bygga med tillsammans med E8400, så detta borde ju va lugnt iallafall.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335010&CKS=PCW

Antar att datoraffärerna inte gärna säljer paket med dåligt fungerande komponenter då det bara skulle ge dom mer jobb och utgifter.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Jag kör E8400 + P35-DS4, fungerar och klockar som en Gud, är riktigt bra pris på delarna också. Rekommenderas.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en burk med Asus P5K kortet och E8400, och den funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Tackar för det

Vet inte vad DS4 är dock?

Inget strul med ljudet då som en del på komplett klagade på, att det är högfrekvent tjut från onboard-ljudet?

"Behöver" man third-party fläns på CPU'n, eller är den så sval att man kan köra riktigt låga varv på CPU-fläkten med stock?

Tack igen

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

DS4 är en ett moderkort från gigabyte

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
"Behöver" man third-party fläns på CPU'n, eller är den så sval att man kan köra riktigt låga varv på CPU-fläkten med stock?

Kör min i 4Ghz med stockkylning så du kan ju också köra på det, oklockat.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag kör också med Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 + Intel C2D E8400 3GHz. Har fått upp min processor till 4.7GHz som max, men sen säger minnena stopp. Kör med Crucial BallstiX 2x2GB PC6400 DDR2 Tracer Red CL4. 2GB-moduler är ju inte världens bästa att klocka med. Hade jag haft 2x1GB eller bara 1GB-sticka och åtminstonde PC8500 så hade jag nog kommit en bit högre. Sen var det riktigt varmt det dagen jag klockade också, så det var ingen hit det heller.

Lycka till!

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Verkar som ASUS-kortet fått rätt mycket skit....många som klagar på det ena och det andra, och dåliga bios-uppdateringar osv osv. Men jag vet inte, det kanske inte är nåt att oroa sig för.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Asus gör bra skit, haft mindre strul med tidigare asuskort tillsammans än vad jag haft med mitt DS4 tyvärr (det ska för övrigt in på rma).

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Heh, ja man är väl aldrig säker vad man än köper

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag har asus p5k tycker det är lite lagom känner att jag inte behöver mera avancerat för att överklocka min e8400. Det har ett jäkligt bra pris för den här prestandan tycker jag. Uppdatera till senaste bios 1006 då corsair dominator 8500 funkar riktigt bra var problem med 1066mhz innan tydligen.

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

Ok, tackar tackar
Man kanske inte ska stirra sig blind på allt otroligt gnällande på ASUS forum ang just detta moderkort då....

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd

Jag tror att jag får min e8400 + asus P5Q dlx imorgon.
Jag tror att det är ett bra köp, prcessorn och förhoppningsvis moderkortet också.
Prollen klockar ju bra, sen så snålade jag inte på moderkortet och tog asus nya deluxe moderkort för ddr2.
Det är klart att det finns massa billigare moderkort som klockar bra, som vissa tipsat om.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

P5k- Premium black pearl 800kr 4gb Kington Pc8500 800kr

samt ett st E8400 1582 med frakt äre nåt att ens fundera över?

har för övrigt min dator i delar på blocket nu sedan säljer jag ultrat nät 4850/70 kommer

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|