Samsung Syncmaster 226BW - olika paneler

Permalänk

Samsung Syncmaster 226BW - olika paneler

Hej,

Detta må vara gammal info, men jag har tänkt att införskaffa denna skärmen till min nya rigg. Har dock nyligen läst att den har tillverkats med olika paneler (som medför olika prestanda) men under exakt samma modell-namn. Det ska finnas en S-, en A- och en C-panel, där den sistnämnda är den sämsta och de förstanämnda den bästa. Saker som responstid och "bleeding" ska vara sämre i skärmar med C-panelen.
Detta problem kom dock upp för ett år sedan, så jag vet inte om det kan vara så att Samsung har tagit åt sig av kritiken och levererar endast skärmar tillverkade av dem själva - nämnligen sådana med S-panelen. Har någon av er koll på hur det ligger till?

/Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Köpte en 226BW förra veckan, och gissa, jag fick en C-panel. Att det bara finns S-panel numera verkar enbart vara rykten från samsungs sida. Kan tillägga att min är tillverkad i rumänien maj 2008. Enda sättet att bekräfta paneltypen som sitter i dagsläget är att bryta garantin. Helt otroligt...

Permalänk

Vilken jävla osis... Jag tror att det är bättre att köpa en 2232bw, som är nästan exakt likadan prestandamässigt men som ser lite annorlunda ut. Den har nog inte panelproblemet.
Men för min del så lutar det nog mer och mer åt att jag köper en Benq 22", finns en till riktigt bra pris hos komplett.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gjort detsamma om jag haft det valet igen, dock gillar jag inte riktigt designen på 2232bw. Finns väl den 226CW men den känns inte riktigt lika prisvärd...

Permalänk

2232BW har också olika paneltyper, den har också "glossy"-panel till skillnad från 226BW.

226CW är samma skärm som 226BW, fast med endast S-paneler.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk

JAg köpte tillslut en 226BW på Onoffs REA. kostade 2495 - ett bra pris helt klart.

Jag vet dock inte säkert vilken paneltyp det rör sig om i min skärm eftersom det inte står på skärmen och eftersom jag inte lyckas få fram den "hemliga" menyn där det tydligen ska stå.

På Onoff hävdade dom dock att dom endast har S eventuellt A i och med att Samsung är en av deras "största leverantörer och dom har bra samarbete med Samsung". Det känns dock som att det ligger lite i det påståendet då Onoff aldrig är lika billiga som vissa internetbutiker; kanske beror det just på att Onoff tar in S-skärmarna med InWarehouse m.fl tar in A och C...

Aja nog med spekulationer. Den funkar iaf, ska bli intressant att se hur den presterar när jag får koppla in den i min nya dator som jag kommer inhandla snart!

Permalänk
Medlem

Vad står det i servicemenyn när du tar upp den? Enligt källor kan man se vilken panel det KAN gälla om man tar till dessa beteckningar:
• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel

Detta ska stämma i 99 % av fallen...

EDIT:
Nu har jag varit inne på onoff och köpt den för reapriset och skänkt den gamla till farsan. Denna gången blev det rätt(S-panel ). Eftersom jag sitter på denna skärm nu kan jag konstatera att det är stor skillnad. Ingen backbleed och bättre färger. Det märkliga var att även denna skärm var tillverkad i rumänien.

Snorkelfarsan: Det kan ligga någonting i det du säger. Att samsung nog prioriterar vissa leverantörer...

Permalänk

Jag köpte också en 226BW på onoff, vet dock inte vilken panel det är. Den är från Rumänien 2008 April.

När jag tar upp Servicemenyn ser jag ingen panel info där man ska kunna se vilken paneltyp det är.

Min fråga är, hur ska man kalibrera skärmen, magicTune? Jag har kört några kalibreringsprogram utan någon vidare framgång, behövs det?

Jag har också Vista och ett 8800 GTS kort som Natural Color Expert inte funkar med, behövs det?

Tack för eventuella svar!

Permalänk

jävla skit, jag har fått en C-panel. versionnummret är M-ME22H0CDB-1003.

Ska gå till onoff och kolla om jag kan få en ny. Kände på mig att Onoff inte kunde garantera S eller A skärmar.

Permalänk
Medlem

Discodance: Vad står det för beteckning längst ner när du tar upp menyn?

Snorkelfarsan: Ajdå, återkom gärna om hur det gick!

Permalänk

Där står det M-ME22HH0CDB-1003, fan likadan som Snorkelfarsan. Man ska alltså inte köpa dom på OnOff...

Permalänk
Medlem

Discodance: Det är verkligen ett lotteri. Jag kontaktade faktiskt onoff på deras onlinesupport innan köpet och där bekräftade de att det var s-paneler. Dock när jag ställde motfrågan "Hur kan ni veta det?" så har de inte svarat. När jag kom till butiken hade säljaren inte så bra koll...Jag gjorde ett försök att förklara min förfrågan, han bara nickade förstående och svarade med att han skulle kolla i datorn. Förvånad var min reaktion, kan de verkligen se vilka paneler som sitter i? Efter att han kollat upp det kunde han konstatera att det var en TN-panel..lol.

Jag har även varit i kontakt med samsungs support, men de var inte mycket till hjälp. Istället blev jag uppringd och snäst av en tant som förklarade att det var samma specifikationer på alla paneler. Jag försökte snällt och bestämt förklara hur situatinen såg ut med de olika paneltyperna och testerna, men hon var så envis och vägrade lyssna. De verkar som att de fått order från högre instanser att stenhårt hålla sin rätt på att det är "samma spec".

Situationen är hopplös och det enda man kan hoppas på är att få rätt lott annars får man nog försöka häva köpet.

Discodance och Snorkelfarsan: Jag är lite nyfiken.Hur upplevde ni era skärmar för första gången?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
jävla skit, jag har fått en C-panel. versionnummret är M-ME22H0CDB-1003.

Ska gå till onoff och kolla om jag kan få en ny. Kände på mig att Onoff inte kunde garantera S eller A skärmar.

Så typiskt försäljare att det inte finns. Med största sannolikhet hade han ingen aning men sa det du ville höra för att få sålt.

Permalänk

För att få lite mera klarhet med vilken panel man har så fnns det 3 olika sätt att ta reda på vilken man har, och det verkar som om att man måste skruva upp sin skärm för at kunna vara 100% säker på vilken man får http://www.bcchardware.com/index.php?option=com_content&task=...
länkat ifrån http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=163745

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Nu har jag vart och fixat en ny skärm från Onoff - men det är samma visa igen, en C-panel alltså. Exakt samma versionsnummer och även denna kommer från Slovakien. Det verkar som att alla dom skärmarna som finns där just nu är av C-varianten, i och med att dom troligtvis har kommit i samma leverans.

För att vara 100% säker så har jag även skruvat upp skärmen och sett att den här kombinationen står där: M220Z1-L03. Och vad händer när jag googlar det? Jo, här är det första sökresultatet:
http://www.cmo.com.tw/cmo/english/product/showproductd.jsp?si...

Snopet... Men jag måste dock säga att jag inte känner mig lurad av Onoff, det verkade på dom killarna där som kände till det här problemet att dom verkligen trodde att alla deras skärmar var av S eller kanske A-varianten - dom blev lika förvånade som jag. Och säljaren som hjälpte mig sa att jag kan få lämna tillbaka skärmen om den är ytterligare en C-variant. Så jag tror jag ska gå dit igen, men den här gången blir det nog ingen ny 226BW, utan om jag kan få pengarna tillbaka så köper jag nog någon annan skärm.

Angående prestandan på C-panelen så kan jag inte riktigt uttala mig om det, dels för att jag inte vet hur en S-panel ska se ut och dels för att jag endast kopplade skärmen till min laptop (som har ett par år på nacken) och därmed blev upplösningen varken rätt eller bra.

Jag återkommer igen.

Permalänk
Medlem

Ja, dessvärre är det svårt att känna sig nöjd när man blivit tilldelad den sämre typ av paneler. Jag hade inte heller någon erfarenhet av S-panelen innan och kanske heller hade inte brytt mig om jag inte vetat om det här faktumet med olika paneltyper. Men tanken är svår att smälta när man sitter med skärmen och tänker att man kunde fått mer "skärm" för pengarna. Vem skulle inte vilja byta upp sig då...

Permalänk

Precis, det är ju det som är grejen... Men nu har jag fått tillbaka pengarna iaf så det är bara att hitta en ny. Samsung gör snygga och bra skärmar men frågan är om man är så himla sugen på en sån nu efter allt det här.
Vet någon av er om det här problemet finns för andra samsungmodeller? Har tittat en del 2232BW som jag tycker är snygg och i stort sett är samma skärm som 226BW "under huven".
Hur tror ni en Benq står sig mot en Samsung?

Ett plus i kanten till säljarna på Onoff i Fältöversten (Östermalm) som har vart mycket hjälpsamma och förstående. Dom föreslog t.o.m att jag skulle gå till en konkurrent och köpa skärmen där.

Minus till Samsung som fortfarande inte klarat upp det här problemet. Inte bra.

Permalänk
Medlem

En annan skärm som tydligen ska vara lika som 226BW, fast med enbart S-paneler, är 223BW.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201556
Kanske värd att titta på?

Permalänk

Har också hört att 223bw enbart ska ha samsungpanel. Men vettefan inte känns det säkert iaf.

Ett annat alternativ är asus vw222u, billig och har fått väldigt bra omdömen vad jag sett.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Enligt inlägg nr. 8 i den här tråden så har 223BW enbart "S-paneler".
Här finns det en tråd om 223BW på minhembio.com

Permalänk

Har varit sugen på att köpa en Samsung skärm tills nu :O.
Är det någon som vet om denna är prisvärd samt har S skärmar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=301569

MvH// Oscar

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Jag valde tillslut en BenQ 22" G2200W, ska hämta den idag på komplett. DEn blir säkert bra:). Nu slipper man iaf oroa sig för att få en C-skärm

Permalänk

Borde man inte som konsument kunna be att man får se versions numret på skärmen man planerar att köpa? Man skulle ju kunna se om det var en S-panel genom att se på det numret och ser man att skärmen har det numret så vet man om den har S-panel=köp har den inte S-panel=be att få en annan.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Borde man inte som konsument kunna be att man får se versions numret på skärmen man planerar att köpa? Man skulle ju kunna se om det var en S-panel genom att se på det numret och ser man att skärmen har det numret så vet man om den har S-panel=köp har den inte S-panel=be att få en annan.

Man måste bryta förpackningen för att kunna se paneltypen och det är inte alla återförsäljare som går med på det. Jag fick göra det på onoff, men det var fel panel så lämnade tillbaka den idag. Orkar inte prova igen känns som att 80% av alla skärmar inte har samsungpanel.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Köpte en 226BW idag på onoff i Norrköping.

När jag frågade om panelen sa han att alla deras skärmar nu har S-panel. Dock har de inget öppet-köp vid bruten förpackning.

Om det stämmer vettefan, men enligt klisterlappen fick jag en S i alla fall.

Permalänk
Medlem

på onoff linköping var alla 226 gjorda i Rumänien. är det bra eller dåligt? Någon som testat en 226 från Rumänien?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anathema
på onoff linköping var alla 226 gjorda i Rumänien. är det bra eller dåligt? Någon som testat en 226 från Rumänien?

Det kan vara olika paneler om den är tillverkad i rumänien, den jag provade hade CMO panel men dwan hade ju fått en med samsungpanel. Inga garantier alltså.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att köpa en LG L227WT-PF 22# WIDE TFT TCO-03 SVART är det ett bättre val än SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SV??

Permalänk
Medlem

Tweak: Du ska kunna åberopa Öppet köp om du behåller originalemballage samt att varan är i nyskick. Iallafall enligt deras butiksvillkor:
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vInfoPage/105_7747?op...

Bara att skriva ut och ta med ifall de skulle neka dig. Det ska inte vara några problem då onoff brukar vara serviceminded.

Vad gäller tillverkningsländer för de olika skärmarnas paneltyper spelar det som sagt ingen roll. Det är som gammarayburst säger...ett lotteri med andra ord.

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en 226BW igår. Testade den idag och såg direkt att jag hade fått C-panelen p.g.a. den blådaskiga bilden, för att bekräfta kollade jag i servicemenyn och jovisst så hade jag rätt...

Ska lämna tillbaka den på OnOff i Lidköping idag, och jag beställer nog en Asus VW222U. Jag är trött på Samsung, och har alltid varit nöjd med alla ASUS produkter jag haft. Dessutom vann ASUS skärmen X-bit Labs roundup av 22" TFT skärmar.