AMD visar upp interaktiv filmteknik med Radeon HD 4800

Permalänk
Medlem

Cool bild

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
vet aldrig,, i vissa tester är 2st 9800GX2 sämre i spel än 1 9800GX2

Han sade 4 stycken 9800GX2, inte 2 eller 1.

Permalänk
Medlem

Omg oftopic totalt i denna tråd. Verkar intressant i alla fall tkr jag. Ati förtjänar en bättre plats än vad de gör just nu

Permalänk
Medlem

Så vad dom egentligen säger är att nu med snabbare hårdvara kommer speltillverkare kunna göra än mer realistisk grafik?

Ja det är väl bra, men så har det alltid varit väl?

Visa signatur

Test

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Coolt, är precis det här som jag gått och drömt om i mitt liv.

Tänk vad mycket plats en film skulle ta, eftersom det behövs en 3D Modelering av filmen, och sen rendera upp allt i video programet.

Missförstå nu inte idiotiska ordval. Det är ingen filmteknik, det har inget med film att göra över huvudtaget. Det som vinklats så förbannat i artikeln är helt enkelt att spelen i framtiden ska se verkligare ut. Det är fortfarande spelteknik det handlar om.

Permalänk

Som jag tolkar det så är det ett sätt att göra spel ur ett filmperspektiv med realistiska kulisser i bakgrunden, mindre antal polygoner och fasta vinklar med jättetexturer. Hälften spel, hälften film mindre öppen spelvärld. Det vore ju löjligt om det var samma som vid spelskapande. Men jag gissar bara, brukar ju vara något tamt.

Rätt menlöst demo. Ingen titta sig omkring där, verkade vara en vanlig filmsnutt som man kunde panorera 2D. Tryck A för att gubben ska ta skydd bakom en bil, B i rätt ögonblick annars blir du mosad. Megadrive-cd och saturn hade ju en del sådana spel.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Som jag tolkar det så är det ett sätt att göra spel ur ett filmperspektiv med realistiska kulisser i bakgrunden, mindre antal polygoner och fasta vinklar med jättetexturer. Hälften spel, hälften film mindre öppen spelvärld. Det vore ju löjligt om det var samma som vid spelskapande. Men jag gissar bara, brukar ju vara något tamt.

Rätt menlöst demo. Ingen titta sig omkring där, verkade vara en vanlig filmsnutt som man kunde panorera 2D. Tryck A för att gubben ska ta skydd bakom en bil, B i rätt ögonblick annars blir du mosad. Megadrive-cd och saturn hade ju en del sådana spel.

Spelar du dum? Du kan ju inte gå på det idiotiska ordvalen redaktionen slänger sig med. Det står uttryckligen att det handlar om att göra spel med specialeffekter och grafik som annars är förbehållet förrenderade filmer. Det de nämner är ju just att du ska kunna se dig omrking i en full 3D miljö.

Med andra ord, det de säger är skitsnygg grafik renderad i realtid.

Permalänk
Medlem

12 st 9800x2 = 1 st HD4880

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Så 4 st 9800GX2 slår inte det? Okej.

Den skulle slå 12 st 9800x2 !!! Svär de e sant

Men det är en sådan skilnad jag önskar mej varje gång det kommer
en ny grafikkort, och inte 20% skilnad!

Nu vill jag se en test på det senaste från ATI och Nvidia och det skall
då gemföras med ett gammalt klasiskt kort typ 8800GTX
så man vet skilnaden, och säger aha...ok....yes...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Om dessa korten kostar under 2000 styck kan man ju köpa 3 st och ändå ha pengar över till sololja istället för nvidias värstingkort.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Om dessa korten kostar under 2000 styck kan man ju köpa 3 st och ändå ha pengar över till sololja istället för nvidias värstingkort.

Nä 4 för den stödjer väll ändå crossfirex?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

En annan sak som slog mig med dessa korten är att då kan man äntligen spela fifa2009 med äkta italienska filmningssekvenser.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
En annan sak som slog mig med dessa korten är att då kan man äntligen spela fifa2009 med äkta italienska filmningssekvenser.

hehehe,du tror inte det kräver för mycket för att få det att se verkligt ut? italienare är inte att leka med.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Haha, jag ser att det är folk som tittat på kvällens match här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Är min förhoppning att innan jag dör, spela spel som har så realistisk grafik att man inte kan se skillnad på spel och verklighet

har tänkt på just detta ett tag, kommer det någonsin bli så att spelgrafiken nästan ser ut som verkligheten? nästan så att man inte ser nån skillnad? och isåfall hur många år tror ni det handlar om? 5år? 10år? 50år???

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Spelar du dum? Du kan ju inte gå på det idiotiska ordvalen redaktionen slänger sig med. Det står uttryckligen att det handlar om att göra spel med specialeffekter och grafik som annars är förbehållet förrenderade filmer. Det de nämner är ju just att du ska kunna se dig omrking i en full 3D miljö.

Med andra ord, det de säger är skitsnygg grafik renderad i realtid.

AMD´s egen sida om Cinema 2.0

http://www.amd.com/us-en/Corporate/AboutAMD/0,,51_52_15438_15...

Boris du kan ju försöka förklara vad som skiljer Cinema 2.0 från dagens spel fast med bättre grafik. Finns det något inom Cinema 2.0 som gör det till något annat än ett enda stort reklamjippo? Vad gör att Ati´s svagare kort skulle vara mer Cinema 2 än nvidias nukleära missfoster?

Såg du någon filmscensutforskning i demot som jag missade?

This AMD advancement in processing technology can now begin combining with the artistic passion of top movie directors, visual effects companies and game developers worldwide to open the door for unprecedentedly engaging entertainment experiences.

“With Cinema 2.0 you won’t just play movies, you’ll play in them. Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight – all of these things are possible with Cinema 2.0,” said Charlie Boswell, director, Digital Media & Entertainment, AMD. “The challenge for any director has always been taking a wonderful vision in the canvas of the mind and translating that to film for the audience to see. Cinema 2.0 breaks down the time and cost barriers of getting a scene or shot that’s ‘just right’, and what’s better, allows audiences to dive deeper into the experience to explore every part of that director’s vision.”

Det låter på AMD själva som om det är tätt knytet till Film upplevelser. Men du kanske kan förklara det bättre än AMD, eller förlöjliga dig själv ännu mera. Jag gissar på det senare.

Do We Really Need Cinema 2.0? tomshardware tolkar det som mig.
http://www.tomsguide.com/us/AMD-Cinema-movie,news-1698.html

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

När släpps korten från AMD?

Datorn som använder för att visa upp detta mycket realistiska datorskapade.....

som ska nog ersättas av dom?

Permalänk
Medlem

Låter som ett intressant koncept.... Något jag skulle vara intresserad av iaf. Kul om ATI får till en fullträff nu med sina nya kort. Rätt prissatta så kan de nog bli en hit.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller säker på vad det handlar om, men om grafikkorten blir tillräckligt snabba (CPUerna också för den delen) för att rendera film (dvs cutscenes) i realtid är det ju inget som hindrar en spelare från att bli interaktiv - minst kunna påverka kameran. Jag undrar om det där monstret ser honom eller ej..

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
AMD´s egen sida om Cinema 2.0

http://www.amd.com/us-en/Corporate/AboutAMD/0,,51_52_15438_15...

Boris du kan ju försöka förklara vad som skiljer Cinema 2.0 från dagens spel fast med bättre grafik. Finns det något inom Cinema 2.0 som gör det till något annat än ett enda stort reklamjippo? Vad gör att Ati´s svagare kort skulle vara mer Cinema 2 än nvidias nukleära missfoster?

Såg du någon filmscensutforskning i demot som jag missade?

This AMD advancement in processing technology can now begin combining with the artistic passion of top movie directors, visual effects companies and game developers worldwide to open the door for unprecedentedly engaging entertainment experiences.

“With Cinema 2.0 you won’t just play movies, you’ll play in them. Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight – all of these things are possible with Cinema 2.0,” said Charlie Boswell, director, Digital Media & Entertainment, AMD. “The challenge for any director has always been taking a wonderful vision in the canvas of the mind and translating that to film for the audience to see. Cinema 2.0 breaks down the time and cost barriers of getting a scene or shot that’s ‘just right’, and what’s better, allows audiences to dive deeper into the experience to explore every part of that director’s vision.”

Det låter på AMD själva som om det är tätt knytet till Film upplevelser. Men du kanske kan förklara det bättre än AMD, eller förlöjliga dig själv ännu mera. Jag gissar på det senare.

Do We Really Need Cinema 2.0? tomshardware tolkar det som mig.
http://www.tomsguide.com/us/AMD-Cinema-movie,news-1698.html

Vad som skiljer Cinema 2.0 från dagens spel fast med bättre grafik?
Ingenting alls. Det är 3D spel som är så snygga att de ska kunna upplevas som interaktiva filmer?

Och om du tittar på filmen så byts vinkeln. Det är inga fasta vinklar som du trodde. Det är ingen förrenderad bakgrund, allt renderas i realtid. Det som är grejen, det kan du läsa om i texten du själv citerar.

"Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight"

Alltså inga fasta vinklar. De pratar alltså om ett spelkoncept som bygger på att man interaktivt kan följa en storyline i en värld som renderas i realtid. Ganska likt alla dagens 3D spel. Skillnaden är väl lite linjärare story och att man nödvändigtvis inte själv är huvudpersonen.

"eller förlöjliga dig själv ännu mera. Jag gissar på det senare."
Vad är det för något? Ett jävligt barnsligt sätt att tackla en diskussion på? Blir du så ledsen att du måste ta till såna här kommentarer?

Om du kommer med uppenbart felaktiga tolkningar och jag sedan försöker förklara att du missförstått. Förlöjligar jag mig då?

Jag bryr mig inte mycket om personangrepp, men att bete dig som en åttaåring som just förlorat ett spel passar sig inte här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad som skiljer Cinema 2.0 från dagens spel fast med bättre grafik?
Ingenting alls. Det är 3D spel som är så snygga att de ska kunna upplevas som interaktiva filmer?

Och om du tittar på filmen så byts vinkeln. Det är inga fasta vinklar som du trodde. Det är ingen förrenderad bakgrund, allt renderas i realtid. Det som är grejen, det kan du läsa om i texten du själv citerar.

"Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight"

Alltså inga fasta vinklar. De pratar alltså om ett spelkoncept som bygger på att man interaktivt kan följa en storyline i en värld som renderas i realtid. Ganska likt alla dagens 3D spel. Skillnaden är väl lite linjärare story och att man nödvändigtvis inte själv är huvudpersonen.

"eller förlöjliga dig själv ännu mera. Jag gissar på det senare."
Vad är det för något? Ett jävligt barnsligt sätt att tackla en diskussion på? Blir du så ledsen att du måste ta till såna här kommentarer?

Om du kommer med uppenbart felaktiga tolkningar och jag sedan försöker förklara att du missförstått. Förlöjligar jag mig då?

Jag bryr mig inte mycket om personangrepp, men att bete dig som en åttaåring som just förlorat ett spel passar sig inte här.

ha ha nä du bryr dig inte när du själv går till personangrepp och kallar mig idiot det första du gör, men om du får svar på tal börjar tårarna rinna.

Men det är ju fint att ingen på nätet verkar ha förstått vad AMD egentligen menar utom just du, vi är väl alla idioter antar jag.

“With Cinema 2.0 you won’t just play movies, you’ll play in them. Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight – all of these things are possible with Cinema 2.0,” said Charlie Boswell, director, Digital Media & Entertainment, AMD.

Åskådaren kan titta sig omkring i Sci-fi filmen men kan den agera? När det kommer en bilscen kan man köra bilen, vid en intensiv eldstrid kan man ducka under saker och kika fram för att se vad som händer, står inte att man kan agera i den. Låter som om man kan styra interaktiv kamera.

Det är tydligt at exemplen ovan utgår ifrån Film och det framstår som om scener ibland skulle vara interaktiva. Du påstår att det istället är spel som blivit så snygga att de lika gärna skulle kunna vara film, men med linjärare story och man kanske inte är huvudperson.... kan det kanske vara så att du inte är helt 100% på vad AMD egentligen menar du heller? Det mesta Amd säger pekar ju åt andra hållet. Film tar hjälp av spel. Men ingen vet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad som skiljer Cinema 2.0 från dagens spel fast med bättre grafik?
Ingenting alls. Det är 3D spel som är så snygga att de ska kunna upplevas som interaktiva filmer?

Och om du tittar på filmen så byts vinkeln. Det är inga fasta vinklar som du trodde. Det är ingen förrenderad bakgrund, allt renderas i realtid. Det som är grejen, det kan du läsa om i texten du själv citerar.

"Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight"

Alltså inga fasta vinklar. De pratar alltså om ett spelkoncept som bygger på att man interaktivt kan följa en storyline i en värld som renderas i realtid. Ganska likt alla dagens 3D spel. Skillnaden är väl lite linjärare story och att man nödvändigtvis inte själv är huvudpersonen.

"eller förlöjliga dig själv ännu mera. Jag gissar på det senare."
Vad är det för något? Ett jävligt barnsligt sätt att tackla en diskussion på? Blir du så ledsen att du måste ta till såna här kommentarer?

Om du kommer med uppenbart felaktiga tolkningar och jag sedan försöker förklara att du missförstått. Förlöjligar jag mig då?

Jag bryr mig inte mycket om personangrepp, men att bete dig som en åttaåring som just förlorat ett spel passar sig inte här.

ha ha nä du bryr dig inte när du själv går till personangrepp och kallar mig idiot det första du gör, men om du får svar på tal börjar tårarna rinna.

Men det är ju fint att ingen på nätet verkar ha förstått vad AMD egentligen menar utom just du, vi är väl alla idioter antar jag.

“With Cinema 2.0 you won’t just play movies, you’ll play in them. Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight – all of these things are possible with Cinema 2.0,” said Charlie Boswell, director, Digital Media & Entertainment, AMD.

Åskådaren kan titta sig omkring i Sci-fi filmen men kan den agera? När det kommer en bilscen kan man köra bilen, vid en intensiv eldstrid kan man ducka under saker och kika fram för att se vad som händer, står inte att man kan agera i den. Låter som om man kan styra interaktiv kamera.

Det är tydligt at exemplen ovan utgår ifrån Film och det framstår som om scener ibland skulle vara interaktiva. Du påstår att det istället är spel som blivit så snygga att de lika gärna skulle kunna vara film, men med linjärare story och man kanske inte är huvudperson.... kan det kanske vara så att du inte är helt 100% på vad AMD egentligen menar du heller? Det mesta Amd säger pekar ju åt andra hållet. Film tar hjälp av spel. Men ingen vet. I demot riktas kameran enbart åt ett håll för övrigt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
ha ha nä du bryr dig inte när du själv går till personangrepp och kallar mig idiot det första du gör, men om du får svar på tal börjar tårarna rinna.

Men det är ju fint att ingen på nätet verkar ha förstått vad AMD egentligen menar utom just du, vi är väl alla idioter antar jag.

“With Cinema 2.0 you won’t just play movies, you’ll play in them. Imagine the ability to look around the environments in a sci-fi movie, put yourself in the driver’s seat in a race scene, duck behind things and pop up to see what’s going on in an intense firefight – all of these things are possible with Cinema 2.0,” said Charlie Boswell, director, Digital Media & Entertainment, AMD.

Åskådaren kan titta sig omkring i Sci-fi filmen men kan den agera? När det kommer en bilscen kan man köra bilen, vid en intensiv eldstrid kan man ducka under saker och kika fram för att se vad som händer, står inte att man kan agera i den. Låter som om man kan styra interaktiv kamera.

Det är tydligt at exemplen ovan utgår ifrån Film och det framstår som om scener ibland skulle vara interaktiva. Du påstår att det istället är spel som blivit så snygga att de lika gärna skulle kunna vara film, men med linjärare story och man kanske inte är huvudperson.... kan det kanske vara så att du inte är helt 100% på vad AMD egentligen menar du heller? Det mesta Amd säger pekar ju åt andra hållet. Film tar hjälp av spel. Men ingen vet.

Jag kallade dig inte idiot, jag frågade om du spelade dum, alltså ifall du var ett forumtroll. Fullt befogad fråga då du lyckas få det till att det är en figur som springer runt framför en kuliss.

Kameran rör sig över hala gatan och filmar i olika vniklar. Det är uppenbart att det inte är en kuliss utan riktig 3D. Och anledningen till att de anspelar på film är för att det ska vara så realistiskt att det ser ut som film. Är det så svårt att förstå?

Det är ju uppenbart att om du kan gömma dig bakom bilar och "byta plats på kameran" att det är full 3D. Alltså inte något man kör på sitt gamla Sega som du påstår.

Permalänk
Medlem

Har jag missat något nu?
Har man inte alltid sedan spelens bygenselse försökte göra verklighetstrogen grafik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Har jag missat något nu?
Har man inte alltid sedan spelens bygenselse försökte göra verklighetstrogen grafik?

mjo tycker det också. eller i alla fall nu år 2008.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"