Permalänk
Medlem

Man tycker väl att den nya generationens singel gpuer borde åtminstonde slå förra generationens x2or.. men det är väl bara önsketänkande nu förtiden då det prompt ska släppas nya grafikkort 2-3 gånger per år.
Men vem vet, dessa kort kanske kommer att bli bättre med tiden (syftar naturligtvis på drivrutiner).
Om inte annat hoppas jag på att ATI får in lite marknadsandelar på detta misstav av nvidia. Konkurrens är ju alltid bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Alla nylanserade kort är dyra.

Visst kostar dom för att dom är nya, men att ta ut mer, för mindre, funkar inte. Jag lovar.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
För övrigt väntar jag på HD4870X2 och förmodligen blir det ett sådant om Nvidia inte släpper något ännu vassare.

Blir nog samma för mig. Fast två tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Nej nu kan inte 2st 4870 bli fel (kom igen och släpp dom nått tag!)

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det som är bäst för oss konsumenter är ju att ati nu lyckas med sina kort när de har chansen.

Har förövrigt svårt att kalla GTX280 för en flopp, kolla på company of heroes 1680x1050.

GTX280 - 106
3870 - 47

Visst vet vi inte vad 4870 går för men det är en stor skillnad på "singelkorten".

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att läsa att ni hade tillgång till ett P35-moderkort med PCIE 1.1 och inte testade prestandaskillnaden mellan 2.0 och 1.1. Jag väntar främst på ATI men hade ändå gärna sett skillnaden även här. Så himla omständigt är det väl ändå inte att köra några tester på P35-brädan?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

nVidia grävde en grop åt sig själva när de tvunget skulle ha ett dubbel-
GPU kort för att klå ATIs 3870x2. Hade inte 9800GX2 funnits hade GTX280
varit ett mycket mer attraktivt kort. Hoppet mellan 9800GTX och GTX 280
är ju rätt stort.

AlbinNdoja

Får du betalt av nVidia ?

Permalänk
Medlem

det här var juh inte så jäkla häftigt med tanke på att man väljer 9800gx2 i alla lägen. men om dom skulle komma med ett 280gx2 så vore det häftigt.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

jag tror folk har för höga förväntiningar på ati också om jag ska va ärlig. Däremot så talar prissättningen för ati även om de skulle prestera sämre än nvidias kort. Ska bli intressant att se hur atis kort presterar, men tror endast att 4870 x2 kan vara det enda seriösa hotet mot 9800gx2, och det kan nog vara värt att vänta på innan man köper nytt kort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

wtf? Presterar 9800GX2 bättre än deras senaste kort??

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thelvin0
Det som är bäst för oss konsumenter är ju att ati nu lyckas med sina kort när de har chansen.

Har förövrigt svårt att kalla GTX280 för en flopp, kolla på company of heroes 1680x1050.

GTX280 - 106
3870 - 47

Visst vet vi inte vad 4870 går för men det är en stor skillnad på "singelkorten".

Ja ett test tar du upp, och jämför med ett lägre mellansegmentskort från förra generationen.

Det är flopp om det kraftigt understiger allas förväntningar och dessutom inte klarar att möta sin föregångare. GTX 280 förlorar mot billigare kort och är svindyrt. Inget attraktivt köp alls.

Permalänk

klart man har förväntningar på detta kort. det är ju nvidia själva som skrutit med
hur överlägset det är. besvikelsen är stor.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

När man tittar på testerna så kan du spela alla spel med i prinsip alla testade grafikkort. Varför ska man köpa ett kort för 5000kr när ett för under 2000kr klara av samma sak. Nu måste ATI och Nvidia trycka på så det kommer nya spel så att det finns någon nytta med de dyra korten.

Eller är min och ATI åsikt samma. Det kanske är därför som de inte satsar på att ha ett super grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Kortet klarar inte av att driva crysis i 1920x1200 vilket är den naturliga upplösningen för dessa kort för 9/10 köpare. När det nyaste feta kortet inte klarar av dagens spel så får det väl ses som en besvikelse.

X2 klarar däremot av 1920x1200 och till ett betydligt lägre pris. Nu har alla andra reviews jag läst fått betydligt högre fps än Sweclockers. Men skillnanden mellan X2 och Gtx280 är en hel division till X2 fördel. Skillnaden mellan 260 och 280 är betydligt mindre vilket gör 260 till ett hyfsat köp. Men 280 är ett fiasko just nu.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Detta är bra för ATI

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

(ursakta franvaron av prickar, jag sitter i USA pa ett amerikanskt tangentbord) Det verkar som om att ATI har ratt i att singel-core GPU:ernas tid ar forbi. I alla fall i prestanda segmentet. Ganska sjalvklart nar man tanker pa det, CPU:erna har ju lange varit multicore, visst det ar inte riktigt samma sak men ur tillverkningssynpunkt ar det inte sa stor skillnad.

Ar det inte sa att Crossfire skalar battre an SLI? Har for mig att det ar sa, kanske iof endast var sa i borjan och det ar kanske mer jamnt nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
GarfieldPower: Då SLI skalar såpass bra i nya spel så vore det konstigt om 9800X2 inte presterade bättre med sina två gpu mot 280GTX enda.

Ja det skulle vara konstigt men grejen är ju att 9800GX2 är hyfsat mycket snabbare än GTX 280 för en mindre peng.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Detta är ingen flopp min vän. Förstå hur duktiga Nvidia är som kan hålla ned värmen och strömförbrukningen från 30w idle för ett 9800GTX till 25w idle för ett GTX 280 då kortet presterar som två stycken 9800GTX. Det är mer än imponerande. Kortet presterar superb också MEN till ett för dyrt pris, på tok för dyrt och det håller jag med alla om. Men ingen flopp. FX serien var flopp.

För övrigt väntar jag på HD4870X2 och förmodligen blir det ett sådant om Nvidia inte släpper något ännu vassare.

Visst det må vara det snabbaste singelkortet men då det har en alldeles för hög prislapp samt är sämre än 9800GX2 så är det ju som att kasta pengar i sjön om man köper kortet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Första testet av 4850 jag hittat, vet inget om hur pålitligt det är. Men stämmer det så krossar 4850 9800GTX... Nvidia dräparkorten. Det skulle innebära att 4870 går upp mot GTX280 moahahahaa.

Ati har verkligen fixat Antialisingen, det är här kortet dominerar. (och vem fan spelar utan AA i fethög fps?)

http://www.hardware.fr/articles/724-1/preview-ati-radeon-hd-4...

Man blir varm i hela magen, hoppas det stämmer. Go Ati!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
om dom skulle komma med ett 280gx2 så vore det häftigt.

Vad skulle det kosta då ? vågar man gissa på runt 7-8k. nVidia verkar lida av storhetsvansinne nu för tiden.
Ett 4870x2 är klart värt väntan ett litet tag till och verkar bli nästa kort i min burk iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Vad skulle det kosta då ? vågar man gissa på runt 7-8k. nVidia verkar lida av storhetsvansinne nu för tiden.
Ett 4870x2 är klart värt väntan ett litet tag till och verkar bli nästa kort i min burk iaf.

Tror som dig, det blir Ati nästa gång. Vansinniga priser göra att man blir ati sugen.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det enda som inte är bra är ju priset. Prestandan är rejält mycket bättre än nästa singelkort. Det intressanta är vad som händer till hösten och hur priserna ser ut då. Skulle vara kul å höra hur nVidia försvarar detta kort mot 9800GX2 om priserna kommer att se lika ut om låt säga två-tre månader.

Men någon flopp är det inte, bara löjligt att säga något sånt. Men om priserna ligger kvar om några månader är det nära en flopp... Något som är bra är att de inte verkar ha några problem med värmeutvecklingen i alla fall. Kolla testet ni som inte har gjort det så ser nu att kortet är relativt svalt.

Men åter igen, än så länge finns det inget nysläppt spel som motiverar nyköp av något graffe. Eller vad säger ni andra, vilka spel kan ni inte spela med nuvarande kort, ni som nu sitter på 8800GTX, 8800GT, HD3870X2 och liknande? Ja ok, Crysis på ordentligt höga inställningar då...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Vi såg det med ATi, cirka 15-20% prestandaboost med drivrutiner och vi kan se det med Nvidia. Dessutom har GTX 2xx inbyggt PhysX.

Häng kvar i någon månad så får vi se om det är något att ha eller inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Crysis är lika roligt som MS-röj så vad är problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
än så länge finns det inget nysläppt spel som motiverar nyköp av något graffe. Eller vad säger ni andra, vilka spel kan ni inte spela med nuvarande kort, ni som nu sitter på 8800GTX, 8800GT, HD3870X2 och liknande?

En bra poäng. Man maxar i stort sett allt med ett 8800GTX, även tråk-crysis i väldigt höga inställningar.
Men nVidia kan bara inte motivera sin prissättning och måste få sig en snytning denna gång för att komma ner på jorden. Hade de kommit med ny nästintill revolutionerande teknik ungefär som G80 hade man haft mer förståelse.

Citat:

Tror som dig, det blir Ati nästa gång. Vansinniga priser göra att man blir ati sugen.

Bortsett från självklara faktorer, är jag är tom mer Ati sugen av rent principiella skäl. Hoppas bara att de levelerar på riktigt denna gång.

Permalänk
Avstängd

EDIT:
Har någon fixat med detta inlägget eller blev det fel?

Permalänk
Medlem

Ja nu ska vi inte överdirva, 4850 krossar inte 9800GTX på något sätt, inte i min värld i alla fall. Jag vet inte hur ni andra använder ordet krossa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja nu ska vi inte överdirva, 4850 krossar inte 9800GTX på något sätt, inte i min värld i alla fall. Jag vet inte hur ni andra använder ordet krossa.

Krossar definitivt inte 9800GTX men jag tycker än så länge det ser ut att prestera bättre per watt.

Domifuling: Funkar inte för vem? Glöm inte bort att de flesta korten som säljs ingår i märkesdatorer vars köpare inte har en aning om hur det ligger till. 8800GTX var sämre än 7950X2 i början och betydligt dyrare men det hindrade inte 8800GTX från att sälja bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Krossar definitivt inte 9800GTX men jag tycker än så länge det ser ut att prestera bättre per watt.

Domifuling: Funkar inte för vem? Glöm inte bort att de flesta korten som säljs ingår i märkesdatorer vars köpare inte har en aning om hur det ligger till. 8800GTX var sämre än 7950X2 i början och betydligt dyrare men det hindrade inte 8800GTX från att sälja bra.

Jag köpte själv ett 8800gtx ultra kort efter noggran utvärdering och det priset tyckte jag var motiverat om man jämnförde mot andra kort på marknaden då. Så visst, men nu känns det som det är skillnad. Har inte järnkoll men jag har en stark känsla av att fördelarna med nvidias nya kort är betydligt mindre än när 8800gtx ultra kom.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Första testet av 4850 jag hittat, vet inget om hur pålitligt det är. Men stämmer det så krossar 4850 9800GTX... Nvidia dräparkorten. Det skulle innebära att 4870 går upp mot GTX280 moahahahaa.

Ati har verkligen fixat Antialisingen, det är här kortet dominerar. (och vem fan spelar utan AA i fethög fps?)

http://www.hardware.fr/articles/724-1/preview-ati-radeon-hd-4...

Man blir varm i hela magen, hoppas det stämmer. Go Ati!

Om det stämmer (jag kollade) så lär Ati/amd ha några bra månader framför sig;)

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

och 4870 skulle vara i överlag 40-45% bättre än 9800GTX... Stämmer rätt bra ihop med 3dmark jämfört med 3870X2 som plockar mer poäng än vad kortet presterar.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB