Mina extremt gamla högtalare är jättebra men fruktansvärt fula

Permalänk
Medlem

Mina extremt gamla högtalare är jättebra men fruktansvärt fula

Jag har ett par högtalare som jag haft sen jag skaffa min första dator "Primax Soundstorm 120W PMPO"
De kostade väl ca 150 kronor då för 10-15 år sedan och fungerar fortfarande jättebra. Men de är så brutalt fula att de måste bytas.

Varför har så många billiga datahögtalare nuförtiden så låg W? Tex vLogitech X-230, 2,1 har ju bara 6,5x2W +20W bas.

Min dator frågar när jag ansluter mina högtalare om det är:
linje in
mik in
linje ut
Bakre högtalare ut
Ceter/subwoofer ut
Utgående sidohögtalare
Och det är 6 hål baktill.

Jag gissar att jag därför kan ha 5.1 eller 7.1 system till datorn men kanske inte behövs då jag i princip endast kommer använda högtalarna till mp3-filer och kolla på .avi-filmer, ej DVD-filmer mao.

Vilka högtalare kan rekomenderas då för mig? Det spelar ingen roll om de kostar mycket men det är onödigt om de är mycket bättre än vad mp3 och .avi kan prestera.

Permalänk
Medlem

För att Logitech inte anger effekten med mätmetoden PMPO. PMPO innebär att man mäter under extremt kort tid med utgångarna på slutsteget kortslutna, vilket ger att man får ett väldigt mycket högre värde är vad man får vid verklig musiklyssning. Skulle man mäta RMS-effekten, vilket är den som är angiven på X-230, skulle jag gissa att dina Primax-högtalare skulle ha betydligt lägre effekt än X-230.
Det är bara "bottenskrapet" som fortfarande håller på med PMPO.

Om du kommer lyssna mest på tvåkanal så är det IMO ganska bortkastat med 5.1 eller 7.1 ja. Då är det isf bättre att istället lägga lite mer pengar på 2.0 eller 2.1.
Min flickvän har X-230 till sin dator, så dem har jag lyssnat på. De låter bra för priset och är det den prisklassen du tänkt dig är de ett ganska bra val skulle jag tro. Jag hör dock inte lyssnat på så jättemånga andra system i den prisklassen. Bara motsvarande från Creative och något till som de hade uppställt på Mediamarkt. Jag hade personligen önskat att man kunde vrida ner basen lite mer, för även på minimum så låter den bumligt och tar överhanden över resten, men den målgruppen dessa högtalare är tänkt för tycker nog oftast att det är en fördel istället...

Hur mycket pengar hade du max tänkt lägga?

Permalänk
Medlem

Som dumbo är inne på, strunta i att räkna watt hit och dit, det är i praktiken totalt ointressant.

Lyssna runt på lite olika modeller och ta det du gillar.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Hur mycket pengar hade du max tänkt lägga? [/B]

Jag tänkte lägga runt 2000-3000. Vill gärna ha lite bättre än de billigaste, men som sagt vet jag inte om det gör någon skillnad när man lyssnar på mp3 och tittar på .avi filmer, det kommer även bli en mindre del TV-tittande.

Vill gärna kunna reglera basen som du var inne på, tycker det är jobbig att lyssna på prat tex med mycket bas.

OT
""Tilllägsfråga , när jag ska koppla in tvn til högtalarna måste man ha en förstärkare då eller kan man koppla in högtalarna direkt i tvn Samsung "PS42A456"
Och är det bättre att koppla in en förstärkare mellan datorn och högtalarna eller är det onödigt/omöjligt?""

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux

Lyssna runt på lite olika modeller och ta det du gillar.

Har försökt lyssna lite i butikerna men tycker det är jättesvårt.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att lägga 2000-3000kr tycker jag personligen att du ska titta på förstärkare och 2.0-högtalare, iaf om du inte måste ha extremt mycket bas. För de pengarna får du en förstärkare och ett par ganska vettiga stativhögtalare. Detta kommer att spela mycket bättre musik är det mesta vad gäller "datorhögtalare". Det kommer däremot inte att ge lika mycket djupbas för film. Så om det är viktigt kan "datorhögtalare" ändå vara ett bättre val.

För ett lite mindre rum funka dessa bra om man inte måste ha enorm djupbas:
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=3251

Har du plats i rummet så kan du även få ett par golvhögtalare som spelar djupare bas för de pengarna.
Detta är exempelvis ett prisvärt paket:
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=3245

Sedan man man förstås banta priset lite, eller få bättre grejer för samma pris om man kan tänka sig att köpa begagnat.

Om du köper datorhögtalare, typ X-230, så behöver du inte nån extra förstärkare då denna är inbyggd i dessa.
Utan att ha kollat upp din TV närmare så borde den ju ha minst ett hörlursuttag, men den borde även ha vanliga RCA-kontakter för lågnivå ut. Alternativt så kan man få ut ljudet via SCART-kontakten.