Permalänk
Medlem

Ang. Kreditkort

Jag tänkte skaffa ett kreditkort snart, och jag har lite funderingar över det...

Jag är 15 år, och då är väl "Nordea"- kortet gratis?
Är Nordea ett företag för "Visa" eller? (jag är inte så kunning inom kreditkort). Kanske hade tänkt mig ett sådant kort istället...

Tänkte ha det till att handla över internet.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet måste man ha fast lön och vara över 18 (osäker om man måste vara över 18) för att få ha ett kreditkort. Du tänker inte på Maestro-kort?

Permalänk
Medlem

Visa och Mastercard får man skaffa när man är 16 är jag ganska säker på. Men det är begränsat då.
Men ett riktigt allkort får man skaffa först när man är 18 år.

Fast allt sånt där beror väl lite på från bank till bank antar jag.

Permalänk
Medlem

Det du förmodligen tänker på är ett Visa Electro, motsvarande Maestro. Det är ett bankomatkort, som man också kan betala i butiker som är direktuppkopplade mot banken. Det är alltså inte ett kreditkort då du inte har någon kredit. För att få ett kreditkort krävs oftat att du har fast inkomst samt är över 18 år.

Att handla över internet med Electron kort brukar fungera, dock inte alltid. Har för mig att jag hade lite problem när jag var i din ålder och skulle beställa saker från staterna, men det gick på några ställen dock.

Förresten så brukar väll Nordea ha sån där drive med ett ungdomspaket då man får ett personkonto och Electron kort gratis i ett år typ, sen får man betala årsavgiften som är typ gratis ändå.

Har säkert glömt något men det är bara fråga på.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att du INTE kan få ett kreditkort utan fast inkomst och en ålder över 18år, däremot kan du få ett bankkort (Maestro, visa) men utan kredit. Dvs du kan inte handla för mer penger än du har på kortet ( går ej att övertrakassera kortet).

Och ja det ska gå att handla över Internet med ett bankkort, vet ej hur det är på Nordea med på Swedbank måste man lägga till den tjänsten (e-kort), det kostar inget extra.....

lycka till!

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

http://www.nordea.se/Privat/Kort%2boch%2bbetalningar/Kort/S%C...

Kanske är vad du söker? Verkar vara nordeas motsvarighet till Swedbanks e-kort som shox nämner.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att kortet har en fungerande säkerhetskod så man t.ex. kan göra internetbetalningar. Maestro har inte sådan kod. Tror inte du behöver eller får handla på kredit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shox
Jag är nästan säker på att du INTE kan få ett kreditkort utan fast inkomst och en ålder över 18år, däremot kan du få ett bankkort (Maestro, visa) men utan kredit. Dvs du kan inte handla för mer penger än du har på kortet ( går ej att övertrakassera kortet).

Och ja det ska gå att handla över Internet med ett bankkort, vet ej hur det är på Nordea med på Swedbank måste man lägga till den tjänsten (e-kort), det kostar inget extra.....

lycka till!

går att övertrasera til en hundring när man tar ut pengar.

har ett sådant kort och haft det sen jag var 16 ellr nått sånt. kreditkort är i mitt tycka onödigt och dumt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Man kan få Visa utan kredit med, jag har ett sådant hos Nordea.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Jag är 16 och har ett visa kort från swedbank men det går inte att använda på nätet så jag ringde till swedbank och då påstod killen jag pratade med att det var omöjligt innan jag har fyllt 18.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd

Kreditkort = Kort med kredit (Visa, Mastercard, American Express etc...)
Bankkort = Kort utan kredit (Visa, Masteracard), kan användas på nätet.
Ungdomskort = Begränsade kort som inte kan användas via nätet (Generellt)(Visa Electron, Maestro)

Kreditkort = 18 år, inkomst
Bankkort = Visa 18år, Mastercard 16år (Ingen inkomst hos de flesta banker swedbank brukar jävlas)
U.Kort = 13-16 beroende på bank.

Permalänk
Hedersmedlem

Har Maestro själv men tänkte att jag skulle byta då det kom upp en diskussion här på forumet för ett tag sedan. Så jag frågade medan jag höll på med ett annat ärende. Då frågade hon efter en årsinkomst på minst 120 000. Detta var Swedbank. Kanske sticker tillbaka och gör det lite tydligen att jag vill ha Visa utan kredit. Förstår inte varför man då ska ha en viss årsinkomst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Kreditkort = Kort med kredit (Visa, Mastercard, American Express etc...)
Bankkort = Kort utan kredit (Visa, Masteracard), kan användas på nätet.
Ungdomskort = Begränsade kort som inte kan användas via nätet (Generellt)(Visa Electron, Maestro)

Kreditkort = 18 år, inkomst
Bankkort = Visa 18år, Mastercard 16år (Ingen inkomst hos de flesta banker swedbank brukar jävlas)
U.Kort = 15 eller 16 beroende på bank.

Editerar det där lite.

U.Kort = 13år

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Ungdomskorten är värdelösa ändå, iaf dom från swedbank, fick mitt tredje nya kort idag, de är gjorda i nån tunnare plast som går sönder hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Ungdomskorten är värdelösa ändå, iaf dom från swedbank, fick mitt tredje nya kort idag, de är gjorda i nån tunnare plast som går sönder hela tiden.

Haft mitt i 5 år nu. Fast det är föreningssparbanken iofs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Ungdomskorten är värdelösa ändå, iaf dom från swedbank, fick mitt tredje nya kort idag, de är gjorda i nån tunnare plast som går sönder hela tiden.

Jag tror det är generellt sämre kort på swedbank. Magnetremsan på mitt kort har blivit dålig nu. 1½ år sen jag bytte mitt förra kort för samma orsak. Riktigt uselt.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Har Maestro själv men tänkte att jag skulle byta då det kom upp en diskussion här på forumet för ett tag sedan. Så jag frågade medan jag höll på med ett annat ärende. Då frågade hon efter en årsinkomst på minst 120 000. Detta var Swedbank. Kanske sticker tillbaka och gör det lite tydligen att jag vill ha Visa utan kredit. Förstår inte varför man då ska ha en viss årsinkomst.

För att banken ska veta att du kan betala tillbaka krediterna kanske. Förövrigt ser jag ingen anledning att ha kreditkort, i all fall inte för en ungdom. Att köpa saker på kredit är oftast bara dumt, sen kan krediter bli en dyr historia om man inte hinner betala i tid.

Permalänk
Avstängd

jo men när det handlar om Visa UTAN kreditmöjlighet så är det bara Swedbank som jävlas.