Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
men du kanske inte hade något emot det, hehe

Då forumet inte har en åldersgräns kan jag inte berätta historien vidare. Sorry.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

det går nog bra. fortsätt nu;)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
det går nog bra. fortsätt nu;)

Resterande historia är inte en tabbe och därmed OT.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

hon blev alltså inte med barn, annars hade det ju varit en tabbe och du have varit skyldig att berätta

Permalänk
Medlem

För 6-7 år sedan köpte jag en cdbrännare (4x, så kanske väl mer än 7 år sedan?), kopplade i den men förstod inte riktigt vart ljudkabeln skulle kopplas (den från cdenheten för att kunna få ljud när man spelar cdskivor?) tryckte fast denna på några pins någonstans på mobot varpå jag startade datorn och det började ryka som fan så jag stängde av datorn och öppnade chassit och finner kabeln kolsvart och när jag tog i den gick den "gick den upp i rök" tack och lov så klarade sig allt! mobot brännaren osv lyckligt slut iaf mvh /Johan

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem

Jag har en kontakt i oskarshamn som precis köpt en dator med bl.a. Q9450 och 9800GX2 för 17000 och i 3dmark06 så fick han 15200 poäng. Och jag med mitt överklockade 8800GT och Q6600 får 14100 poäng. Så jag beslutade mig att voltmodda mitt 8800GT för att kunna nå över 15000 poäng, men istället så blev det ett FX5200 för mitt 8800GT är nu stendött. Great.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Var sommaren 2004. Jag var hemma hos min kusin och han behövde hjälp med att kopiera en skiva. Inga problem, sa jag. Han lämnade mig ensam i rummet och jag stoppar skivan för att starta kopieringen. Det går några ögonblick... Helt plötsligt börjar cd-läsaren ge ifrån sig ett högt väsen, likt en motorsåg som är på väg att fälla ett träd. Jag blev helt chockad och försöker få ut cd:n. Men det går inte. Min kusin kommer in i rummet och undrar vad som hade hänt. Jag viste inte. Efter en stunds slit fick vi upp cd-läsaren genom att pilla in en nål genom det "lilla hålet". Ut kommer det ingen cd utan miljoner småbitar av damm och stoft. Åååh nej, utbrast min kusin (samt några grövre ord). Då undrade jag varför han egentligen behövde en kopia av cd... Det visades sig att han hade lånat den av en kompis från hans plugg :/

Egentligen var inget mitt fel men det var en pinsam situation i slutet. Efter det har jag aldrig bränt en cd i 52x mer.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

En gång så spillde jag ut ca 20cl cola på tangentbordet, jag torkade av det o allt. Det fungerar bra ända tills kl 14 nästa dag då det börjar pipa. jag trodde det var nåt alarm men då säger min brorsa att det är min dator som låter.
Jag strartade om datorn för o se om det löste sig. men nää, då hade tangentbordet kladdats ihop av cola och kortslutit det (elr nåt). nu ca ett år efter så funkr alla knappar förutom "space".

Sen flera ggr när man har kopplat ur datorn för att "fippla" med den, så kopplar man i allt (trodde jag) sen så startar inte datorn. jag kollar så att allt är ikopplat jo ser ut som det, kopplar ur den och kollar om nåt är löst inne i lådan, nä. sen när jag kopplar i den igen kmr jag på att jag glömde strömkabeln. blev lite irriterad på det, alla minuter av dator-slöande som jag förlorat.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem

Hade en 80mm fläkt som suttit i gamla nätaggregatet. Skulle använda det som chassifläkt, tog ut det, tog kopparsladdar och kopplade till en moxelkontakt. Plus och minus på molexen. Tejpade fast sladdarna vid molexkontakten med eltejp och för att isolera sladdarna. Tyckte att jag hörde något som sprakade när jag provade starta, tittade mot fläkten som låg på golvet, och såg att jag glömde isolera sladdarna vid fläkten, hade bara isolerat vid molexkontakten. Där sladdarna inte var isolerade så sprakade koppartrådarna mot varandra glatt mot varandra. Stängde av datorn illa kvict, drog ur fläkten. Datorn startade inte upp.

"FAN! Blir väl att springa in till Kalix och köpa ett nätaggregat innan Dona stänger." tänkte jag. Tog på mig jackan och plånboken, men innan jag klev ut ur dörren tänkte jag bara kolla om nätaggregatet verkligen var död. Tröck på startknappen, kunde sen andas ut...

Datorn har fungerat bra i ca 4 månader sen incidenten.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Hade en 80mm fläkt som suttit i gamla nätaggregatet. Skulle använda det som chassifläkt, tog ut det, tog kopparsladdar och kopplade till en moxelkontakt. Plus och minus på molexen. Tejpade fast sladdarna vid molexkontakten med eltejp och för att isolera sladdarna. Tyckte att jag hörde något som sprakade när jag provade starta, tittade mot fläkten som låg på golvet, och såg att jag glömde isolera sladdarna vid fläkten, hade bara isolerat vid molexkontakten. Där sladdarna inte var isolerade så sprakade koppartrådarna mot varandra glatt mot varandra. Stängde av datorn illa kvict, drog ur fläkten. Datorn startade inte upp.

"FAN! Blir väl att springa in till Kalix och köpa ett nätaggregat innan Dona stänger." tänkte jag. Tog på mig jackan och plånboken, men innan jag klev ut ur dörren tänkte jag bara kolla om nätaggregatet verkligen var död. Tröck på startknappen, kunde sen andas ut...

Datorn har fungerat bra i ca 4 månader sen incidenten.

Automatsäkringen gick och tar en viss tid på sig att återställas, nu vet du det

Permalänk
Medlem

Spillde just ut en 33cl burk med cola över mina 1200 kr Sennheiser hörlurar och 5000 kr Wacom Table
Dock tror jag båda klarat sig då ingen var "i drift" när jag gjorde det har dom på tork just nu efter ha tvättat dom noga.

Permalänk

Jag fick en 120mm fläkt av en kompis en gång för ett par år sedan, den gick på 230v och brukade tydligen kyla en svets i sitt förra liv, men inte längre tänkte jag, stolt hållande den i min hand.. Samtidigt som jag höjde den mot skyarna för jag viste att den skulle ta mina 3dmarkpoäng till en ny nivå slog jag på stömbrytaren.. slurp, så satt ett av fläktbladen 2cm in i handflatan.. gj

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x / EK-AIO 360 | 32gb Corsair Vengance RGB pro 3600 | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ZOTAC RTX 3080 AMP Holo | Samsung 970/960 Evo | Corsair RM850x | Lian Li PC-O11 Dynamic | Focusrite Scarlett studio 2i2 / cm25 / Sennheiser RS175 | ACER XZ350CU | Corsair Strafe RGB MX Silent | Mionix Naos QG | Elgato Stream Deck | Oculus Rift S, Quest 2 | Creality Ender 3 v2

Permalänk
Medlem

Ja, vad har jag gjort för misstag...

Självklart har jag dragit sönder spärren på pci-e platsen så att grafikkortet lossnar varje gång jag petar på chassiet.

När jag byggde ihop min 2:a dator råkade jag skada uttaget på baksidan av nätaggregatet så att det blev glapp och dator inte ville starta, så jag skruvade loss den och limmade så gott det gick. När limmet hade torkat tänkte jag testa om den fungerade nu så jag kopplade in sladden utan att skruva tillbaka uttaget vilket slutade med att jag brände ett 4 cm stort jack i nätaggregatet med de oisolerade ledarna :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Promiscous
Jag fick en 120mm fläkt av en kompis en gång för ett par år sedan, den gick på 230v och brukade tydligen kyla en svets i sitt förra liv, men inte längre tänkte jag, stolt hållande den i min hand.. Samtidigt som jag höjde den mot skyarna för jag viste att den skulle ta mina 3dmarkpoäng till en ny nivå slog jag på stömbrytaren.. slurp, så satt ett av fläktbladen 2cm in i handflatan.. gj

du ska vara glad att det var handen, den hade kunnat flyga upp mot ansikte eller någon ytligt lagd artär. Men jag anar, att det gjorde ganska ont.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jo nog har man gjort sin andel missag alltid

Lagt min ipod 160gb med 6st hdd magneter i 3tim, kan säga inget blev skadat men man kände sig ganska dum.

oh jag Uncappade mappar på min allldeles nya se m610i så nu rebootar den efter 5sek, köpte då en till för då har jag ju reservdelar

Jag skickade min ipod 30gb 20m efter asfalten som tur med silikonskydd på, cyckla aldrig med en ipod 30gb i halsrem! som tur inte en skråma.

Halkat i en trapp med min Toughbook i väskan så nu måste jag hitta ny cd/dvd läsare.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag har inte råkat ut för några intressanta tabbar men än små saker som att slinta ner en skruvmejsel i en radiator eller glömma bort praktiska saker som intake fans i mitt senaste chassibygge, men jag har varit med om två minnesrika tabbar orsakade av andra

Tabbe 1:
Jag, en polare och min kusin brukade gamea hos min kusin ganska ofta förr i tiden (då ingen annan hade råd med bra dator). Glada som vi är spelar vi Diablo och dricker cola. När min polare sitter å lirar utbrister han i ett lycko tjut å slår till ett 50cl glas med cola så den tursamt nog landar på toppen av datorn.... Det blir helt tyst och vi alla tre hör hur colan sipprar ner i datorn, det känns som en evighet passerar, allt i burken kommer förstöras, shit... Polarn och kusinen börjar gräla om vems fel det var. Efter en evighet eller två fick jag en snilleblixt och stängde AV datorn

Visade sig att en fin ränna i chassit lädde all cola till grafikkortet som sedan hänvisade colan till botten av chassit. Grafikkortet var historia men två veckor senare satt vi där och nötte Diablo 2 igen

Tabbe 2:
Hjälpte en polare som inte har en aning om hur man bygger datorer att bygga en budget dator åt sin syrra. Okej, då kan han väl få lära sig hur man sätter ihop en dator tänkte jag och beordrade honom att installera processorn.

"Här har du manualen för installation av CPU och CPU kylare" sa jag, "Däh, riktiga män klarar sig utan sånt skit" fick man höra som svar. 10 sekunder senare ser jag hur han försöker vålda på kylarn, "Vänta!" skriker jag och han tar smidigt bort kylarn, under kylarn ser vi ett gäng platta ben "Corecrush" utstötter jag och ser till att han blev kallad för CoreCrush Makkan ett par dar framöver av sin familj.

EDIT:
En tabbe jag upptäckte nyss
Mitt nya chassibygge blev lite väl kompakt och grafikkortet fick inte plats i den första PCI-E porten, kopplade glatt in den i andra PCI-E porten och körde på det. Efter 2 dar började jag överklocka grafikkortet och körde en 3Dmark06, blev riktigt förvånad när min poäng droppade med 3k jämfört med innan jag byggde mitt nya chassi. Kollade snabbt upp info om mitt moderkort på internet och fick till min förskräckelse reda på att den andra porten går i 2x eller 4x. Känns lite taskigt när chassit bottleneckar mig Beställde nyss en PCI-E riser kort så jag kan koppla in grafikkortet liggandes i den första pci-e porten ^^

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Tappade en 17" skärm i backen som gick i tusen bitar mitt på ett torg fullt med människor, skulle ju slängas men de visste ju inte dom, va lite smått pinsamt. Fick dra iväg skärmen i skärmsladden och smådelarna i en kasse XD

Skulle sätta i en molex kabel i min kompis cd-rom (1998) när datorn va igång... Blev en jättevacker ljusbåge tyckte han. Fick ge han min cd-rom som plåster på såren

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Jag har litat på att Norton skulle hålla min dator borta från virus. !

(kanske inte så datorrelaterat, men ändå) Tänkte koppla in min (sprillans nya) basstärkare i PA:t för lite fetare bas till mp3-spelaren jag kopplat in. Var väldigt nära på att dra högtalarutgången från 1200W-powermixern in i high input i stärkaren. Lyckligtvis kom jag på vad jag hade för output att leka med.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

kunde fått en liten härlig smäll där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jag har litat på att Norton skulle hålla min dator borta från virus. !

(kanske inte så datorrelaterat, men ändå) Tänkte koppla in min (sprillans nya) basstärkare i PA:t för lite fetare bas till mp3-spelaren jag kopplat in. Var väldigt nära på att dra högtalarutgången från 1200W-powermixern in i high input i stärkaren. Lyckligtvis kom jag på vad jag hade för output att leka med.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jag har litat på att Norton skulle hålla min dator borta från virus. !

Vilket garv jag fick mig där!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jag har litat på att Norton skulle hålla min dator borta från virus. !

har hållt min dator virusfri sen -98, har ja fått skit har de försvunnit..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vilket garv jag fick mig där!

tro mig "norton" som ni vill kalla det (helt fel ?) funkar skitbra. nyare 07 och 08 är fina..

de dummaste ja gjort ? ojojoj, svårt faktiskt men när ja var yngre snubblade ja på en hel del. trottoarer, mina fötter etc..

åkte med pulka in i ett räcke, vara bara åka till sjukan å få det fixat..

Permalänk
Avstängd

haha, jag köpte ett ATI kort xD mitt misstag

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tro mig "norton" som ni vill kalla det (helt fel ?) funkar skitbra. nyare 07 och 08 är fina..

Inte sagt att norton är dåligt, bara inte bäst

Ps. Målar hus, fick uppleva hur oljebaserat färg känns när det knullar upp ens öga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack_BlackSE
<snip>Så, tabben i det hela var väl att radera hela redovisningunderlaget. Men vad fasiken var det som gjorde att den frös? Och varför hittade den inte BIOS? Någon som vet? Skulle inte förvåna mig om det var någon attans så simpelt..men men.

En del äldre Compaq kräver en "BIOS"-partion på hd för att komma åt BIOS, alternativt att man kör det från diskett (med denna diskett kan man även skapa den nödvändiga partionen för att komma åt det via HD'n igen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Inte sagt att norton är dåligt, bara inte bäst

Ps. Målar hus, fick uppleva hur oljebaserat färg känns när det knullar upp ens öga.

drog du lacknaftan?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
drog du lacknaftan?

Haha, en ny färg, som både är olje- och vattenbaserad, så räckte med en sisådär tre liter vatten att få bort färgen från ögat. Svider till än ibland

Permalänk
Medlem

kul. vet hur det är, fast jag jobbar med betong. varje fredag har man samlat ihop en frätande grushög i ögat...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Givetvis är man för macho för att använda skyddsglasögon med ^^

Permalänk
Medlem

pfffh. ja sån skit. *gnuggar*

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattLeZz
Hadde precis vart hemma hos polarn o hittat en gammal server i hans förråd. Den köppte jag givetvis

Polarn o jag kulle bära hem den, ca 3 km...
Tungt var det men som tur va hittade jag en 'snowracer' på vägen hem, på den ställde vi servern o drog fram, det funka ju skitbra..
Tills vi kom till ett vältrafikerat övergångsställe med typ refug i mellan höger och fänster filen, när vi va på refugen tänkte jag att det kanske är bäst att bära den över här så slipper den ramla av o bli överkörd...

Polarn stanna för att kolla så jag fick upp den, vägde väll ca 30 kg, va ju lite tungt.

Polarn drog iväg 'snowracern' och givetvis så hadde jag fastnat med foten i den, han fatta ju inte det o drog på ännu mer, han ville ju komma över, det kom ju bilar, jag föll handlöst ner i backen (hadde ju en 30kgs burk i famnen)
landade på vänster långfinger , tja 30 kilo med hörnet rätt ner i fingret , ganska härligt, så jag låg o sprattla med en server på fingret mitt i körbanan, givetvis ska en A-traktor med massa tuffa tonnåringar komma o skratta ut mig...

Skrot blev det av både servern och fingret, blev att åka in till sjukan då fingret vart helt uppfläkt, lyckat va?

Lite långsökt, hursäkta.

HAHA, vad var det för tralla?

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D