Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny mobiltelefon, men vilken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag har hellre en telefon som klarar av att göra det jag vill att den ska göra, och klarar det jäkligt bra, än en telefon som klarar av att göra allt och lite till, men som istället gör det mediokert.

Precis, där delar vi åsikt
Ingen kan påstå att sms, mms, blåtandsheadset, stereoheadset, radio, usb-vänlig (alltså att den bara dyker upp när man kopplar in den osv), kamera (film, men delvis även kamera) är något iPhonen briljerar på. Därför bör användaren naturligtvis ta sig en funderare på iPhonen men även titta på både modeller från Sony, Nokia och några andra. Omina klämde jag på i England för ett tag sedan och den var fin, tycker även att Nokias modeller har tagit ett steg upp de senaste åren. Så till frågeställaren kan jag egentligen bara rekommendera att bestämma prisklass och sedan gå och titta i butik eller återkomma för tips

Permalänk
Medlem

Måste säja att iphone har den bästa sms-appen jag någonsin använt (senaste mobilen var en nokia)

Permalänk
Avstängd

Testat att skicka ett sms till flera mottagare eller försökt klippa in ett citat från nätet? Näe just det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
Vad du än säger så e mobil som kan allt bättre än en mobil som bara kan hälften. Iphone suger.. Bara inse.

börjar bli trött på att säga det, men den suger säkert för dig, det betyder inte att den suger för andra, t.ex. suger den troligen inte DrRotmos.

men ska jag säga det som du säger det, Nokia N95 suger, bara inse. det borde väll räcka för motivering, eller? nä allvarligt, N95 är en fin telefon, därmed inte sagt att den passar alla och för en del är den mindre bra än för andra, precis som me iphone.

samsung omnia t.ex. skulle jag personligen aldrig köpa. kör ju windows. men det är ju jag, inte nån annan. och det är min högst personliga åsikt

visst ska man sätta sig ner o fundera på vad man behöver, men om man då kommer fram till att iphone passar in bäst, ska man inte köpa den då? bara för att den inte har funktioner orginal som man kanske ändå inte använder.
blir lite tvetydigt att ena stunden säga att man ska sätta sig ner o fundera på vad man behöver, o i andra stunden klanka ner på folk som just kommit till att iphpne/ipod uppfyller de kraven, genom att säga att folk t.ex. bara köper den för att imponera eller för att alla andra har en.

men allt detta har vi ju avhandlat i annan tråd.

allt är en smaksak o en väldigt subjektiv fråga

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
Måste säja att iphone har den bästa sms-appen jag någonsin använt (senaste mobilen var en nokia)

SMS-applikationen i iphone har en stor fördel över andra, att den delar upp alla meddelanden i konversationer är helt klockren.
Men den saknar alldeles för många funktioner för att vara i närheten av bäst. Vart är möjligheten till mallar? Vidarbefodring? Hade de bara inte slängt ut ett uppenbart halvfärdigt program så tror jag mycket väl att den skulle kunna vara alla mobiltelefoners avund.

Visa signatur
Permalänk

nån här som kan rekommendera nån snyggare bättre telefon än W880i/890i C902?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jag valde iaf min 6500 classic över w880 pga den är snyggare i mina ögon

Visa signatur

stoffe69

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Testat att skicka ett sms till flera mottagare eller försökt klippa in ett citat från nätet? Näe just det

Iphone kan smsa till flera mottagare...

Oj, har aldrig någonsin smsat ett citat från internet (från någon telefon jag har ägt), så jag antar att iphone är mobilen för mig

Permalänk

en mobil för mig ska ha:

kamera bättre
G3
fm-radio
musikspelare
mms
sms
gprs
wap
bra skärm

typ N95,N82 osv.

har tittat lite på LG secret samsung g800 samsung soul ericsson C902

men vilken av dessa rekommederas???

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

PRoblemet med dig Jens är att du försöker vara så korrekt att du till slut bara får fel hela tiden. Telefonens funktioner är strypta, punkt och fakta. Om du inte använder dem så är det helt okay, men kom inte och säg att telefonen blir bättre för att den är handikappad på funktioner som vilken normal telefon som helst har. Skilj på fakta och åsikter. Du är ju en Windowshatare men deras senaste mobiloperativ är idag ruskigt stabil och bra, Omnia är garanterat en grym lur med fina funktioner men du väljer bort dem för du har fördomar mot Microsoft baserade på gamla meriter. Öppna sinnet och inse fakta, iPhone är en telefon med strypta funktioner och Windows Mobile är ett operativsystem som idag, kanske inte tidigare, var ett vettigt alternativ.

Legoloppa: Jag är helt klart för SonyEricssons formspråk och layout. Kan bara rekommendera dem men är du tillgänglig för allt så ta en titt på Nokias lurar också. Tycker personligen ännu inte att Samsung och LG är användarvänliga nog, även om man får vara bra korkad för att inte kunna använda dem ordentligt efter några dagar

Permalänk
Medlem

men herregud, vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det. JA, den saknar funktioner. om det är ett handikapp eller inte för en är väldigt individuellt. för dig kanske det är ett jätteproblem, för andra inte. o nej, det tar inte ifrån mobilen att den saknar en hel del funktioner, det har du helt rätt i. du säger hela tiden att man ska sätta sig ner o tänka efter vad man ska ha, men på ditt sätt att skriva så verkar det ju som om du tycker att om man då kommer fram till att t.ex. iphone passar, då har man inte tänkt efter eller vet inte vad man vill ha, utan köper den bara för att andra har den eller att den är ball.

angående omnia, de filmer jag sett på gränssnittet, så visst har det säkert blivit bättre. men flyter fortfarand einte i närheten av lika bra som det på t.ex. iphone. det är fortfarande rörigt, det har fortfarande massa undermenyer som ploppar upp som flikar när man trycker på knappar, det är fortfarande bara halvt anpassat till att användas me händerna (små menyer osv. på vissa ställen).

öppna sinet o inse att hur du än vrider o vänder på det, så är det windows i grunden på den, och riktigt bra har det ännu inte blivit. det är fortfarande väldigt mycket handdator o väldigt lite telefon över den, eller hur man ska säga, även om det säkert ä bättre än förut.

personligen ogillar jag sonyericssons formspråk o måste säga, att UIQ inte är nån höjdare alls, möjligen i uppbyggnad, men snabbt äre fan inte

men men, det är ju allt en smaksak, man man anser är viktigt i en mobil och vad man anser inte är viktigt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Nej jens, det är faktiskt inte individuellt. Telefonfunktion i fråga, den är handikappad i jämförelse med många andra telefoner. Du har rätt i att det är individuellt om man upplever det som ett handikapp, eller om man ens märker av det alls. Men fakta är att den är strypt. Eftersom Apple är duktiga på att skrika så är det inte givet att kunden får reda på att alla dessa funktioner bara delvis fungerar. Då kanske man får väga segheten i UIQ (som jag svurit över det ibland) mot avsaknad av funktioner. Egentligen bryr jag mig faktiskt inte så mycket, även om det kan verka så, men jag tycker nog att man kan upplysa om iPhonens alla brister, för de är många. Jämför man med en telefon med UIQ t,ex så är den stora nackdelen prestanda. Men samtidigt får du varenda funktion som någonsin existerat. Är man det minsta sugen på att nyttja telefonen till mer än att ringa, surfa och smsa så måste man ta andra telefoner i åtanke då de klarar av betydligt mer. Detta är dock otroligt svårt att inse innan man verkligen behöver funktionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
börjar bli trött på att säga det, men den suger säkert för dig, det betyder inte att den suger för andra, t.ex. suger den troligen inte DrRotmos.

men ska jag säga det som du säger det, Nokia N95 suger, bara inse. det borde väll räcka för motivering, eller? nä allvarligt, N95 är en fin telefon, därmed inte sagt att den passar alla och för en del är den mindre bra än för andra, precis som me iphone.

samsung omnia t.ex. skulle jag personligen aldrig köpa. kör ju windows. men det är ju jag, inte nån annan. och det är min högst personliga åsikt

visst ska man sätta sig ner o fundera på vad man behöver, men om man då kommer fram till att iphone passar in bäst, ska man inte köpa den då? bara för att den inte har funktioner orginal som man kanske ändå inte använder.
blir lite tvetydigt att ena stunden säga att man ska sätta sig ner o fundera på vad man behöver, o i andra stunden klanka ner på folk som just kommit till att iphpne/ipod uppfyller de kraven, genom att säga att folk t.ex. bara köper den för att imponera eller för att alla andra har en.

men allt detta har vi ju avhandlat i annan tråd.

allt är en smaksak o en väldigt subjektiv fråga

Javisst. Men jag tycker verkligen att den e värdelös. Varför får inte jag skriva det? Du gnäller ju inte på folk som tycker att den e bra.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Avstängd

Han gnäller på alla som inte håller med honom eller på de som lägger fram fakta om Apples produkters brister som negativa. Ständig motivering är "alla kanske inte upplever det som en nackdel" samtidigt som han tycker att varenda strypt funktion som finns ditlagda är precis de funktioner som han absolut aldrig skulle använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nej jens, det är faktiskt inte individuellt. Telefonfunktion i fråga, den är handikappad i jämförelse med många andra telefoner. Du har rätt i att det är individuellt om man upplever det som ett handikapp, eller om man ens märker av det alls. Men fakta är att den är strypt. Eftersom Apple är duktiga på att skrika så är det inte givet att kunden får reda på att alla dessa funktioner bara delvis fungerar. Då kanske man får väga segheten i UIQ (som jag svurit över det ibland) mot avsaknad av funktioner. Egentligen bryr jag mig faktiskt inte så mycket, även om det kan verka så, men jag tycker nog att man kan upplysa om iPhonens alla brister, för de är många. Jämför man med en telefon med UIQ t,ex så är den stora nackdelen prestanda. Men samtidigt får du varenda funktion som någonsin existerat. Är man det minsta sugen på att nyttja telefonen till mer än att ringa, surfa och smsa så måste man ta andra telefoner i åtanke då de klarar av betydligt mer. Detta är dock otroligt svårt att inse innan man verkligen behöver funktionen.

ja? har jag sagt nå annat? att den saknar funktioner, men om det är viktiga funktioner eller inte är upp till var o en att avgöra.

bör man inte informera användaren att UIQ kan vara väldigt segt? om det va nått jag störde mig på, när jag hade UIQ utrustade telefoner så vare ju just det. med ditt sätt att se det, så borde jag ju blivit upplyst om det och att mobilen inte hade mycket ram minne.

eller om ja köper en vanlig samsung lur, så kunde de förut inte ringa o vibrera samtidigt, borde inte samsung ha informerat mig om det?

bara exempel.

"Detta är dock otroligt svårt att inse innan man verkligen behöver funktionen. ", du menar att om man inte använder MMS nu, så har man svårt att inse att man måste ha det i framtiden, o då är iphone inget för en eller?

du får väll hålla utkik på hru länge det dröjer innan vi får se mms på app store, kan du ju kolla redan nu http://macworld.idg.se/2.1038/1.171374

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Är du på riktigt eller vart felar det dig? Tror nog man upptäcker en viss tröghet i UIQ när man testar telefonen, det är inte givet att man testar att ansluta sitt blåtandsheadset till en iPhone. Tänk lite människa.
Du lever i gamla meriter, du kan såga en ny Samsungmodell baserad på en gammal, du kan såga en ny Windows Mobile- telefon baserad på att gamla Qtek S100 inte var en höjdare. Sluta försvara dina stackars Apple-prylar som du ändå inte äger och börja lyfta fram vad som är bra med dem istället.

Och ja, även om man inte har nytta av en viss funktion idag så kan man ha det imorgon. Ungefär som när jag i mars köpte mitt blåtandsstereoheadset. Jag kommer aldrig gå tillbaka (undantaget vid flyg då). Jag tog dock för givet att min w960i (inköpt dec 07) skulle kunna hantera detta korrekt från början.

Permalänk
Medlem

Här går man in för att man ska läsa lite om vad man ska köpa för telefon och hamnar i världens pajkastning mellan Alfahanarna på forumet...? :D.

Kan in inte bara respektera att ni har olika åsiker och låta folk säga sitt, det är inte så svårt. Det handlar bara om ömsesidig respekt och att inte behöva ha sista ordet eller att inte alltid behöva vara den som "har rätt".

Är Iphone bra? Gillar man Iphone och det bäst flödande gränssnittet på marknaden idag så ja då är det kanske en telefon för dig.
Är N95 bra? Gillar man Nokia och vill ha en robust och gedigen telefon som har det mesta så är det kanske telefonen för dig.

Man kan hålla på hur länge som helst med åsiker och invändningar. När det är 2st personer som vägrar att ge sig slutar det alltid i irriterande diskussioner.

Bysta på om ni vill grabbar, finns inte några babes som tittar skulle jag tro ;). Skämt åsido. Droppa handskarna, inse att ni är olika.

Jag ska iaf ta o kika på C902 och N95 imorgon och se om det kanske kan vara något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osi
Här går man in för att man ska läsa lite om vad man ska köpa för telefon och hamnar i världens pajkastning mellan Alfahanarna på forumet...? :D.

Kan in inte bara respektera att ni har olika åsiker och låta folk säga sitt, det är inte så svårt. Det handlar bara om ömsesidig respekt och att inte behöva ha sista ordet eller att inte alltid behöva vara den som "har rätt".

Är Iphone bra? Gillar man Iphone och det bäst flödande gränssnittet på marknaden idag så ja då är det kanske en telefon för dig.
Är N95 bra? Gillar man Nokia och vill ha en robust och gedigen telefon som har det mesta så är det kanske telefonen för dig.

Man kan hålla på hur länge som helst med åsiker och invändningar. När det är 2st personer som vägrar att ge sig slutar det alltid i irriterande diskussioner.

Bysta på om ni vill grabbar, finns inte några babes som tittar skulle jag tro ;). Skämt åsido. Droppa handskarna, inse att ni är olika.

Jag ska iaf ta o kika på C902 och N95 imorgon och se om det kanske kan vara något.

och du ville väcka upp debatten igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
och du ville väcka upp debatten igen?

Du visar bara min poäng.

Vill inte dra upp något alls bara ge ett utomstående perspektiv på hela kalaset. Brukar alltid komma upp sånna här rolika diskussioner med jämna mellanrum. Alltid roligt att bevittna hehe.

/Robin

Permalänk

Snart kommer Nokia nya superlur n96 ska släppa inom kort...går loss på 5500 ~~kr

Permalänk
Medlem

Hehe, det är alltid lika kul att läsa "iphone mot alla andra telefoner-pajkastar diskussioner". Är det något Apple har lyckats med så är det att påverka väldigt mycket människor via sin reklam, negativt som positivt.

Jag har ägt Nokia N95 och den telefonen är nog den absolut sämsta lur jag haft i mitt liv. Visst, häftigt med alla funktioner, men hallå den fungerar ju inte? Glappig? Seg? Buggig? Helt enkelt tråkig, fet, ful och bara blää?

Har nu en Iphone 3G samt en P1i och har aldrig varit så nöjd med en telefon som iphonen (mycket nöjd med P1i också). Tycker argument som att "iphone är skit för den har inte ens mms" är så IQ-befriade så det blir pinsamt. När jag läser sådant föreställer jag mig en avundsjuk barnunge utan pengar.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Jag har oxå N95. Det enda som jag inte gillar med den e att xvid filmer laggar. Kommer förmodligen köpa Samsung Omnia när den kommer. Tänker absolut inte köpa nån iPhone just nu. Kameran i den e för dålig, sen måste man använda iTunes, GPSen i den e väl inte allt för bra heller? Jag e absolut inte nån barnunge utan pengar. Omnia kommer kosta minst lika mycket som iPhone. Det e helt ok att du älskar din iPhone, men sluta se ner på folk som inte gillar den. Alla har väl rätt och bestämma vilken lur man vill ha?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

"När jag läser sådant föreställer jag mig en avundsjuk barnunge utan pengar."
Men du... Alla (nästan) vill inte lägga ca 8000 kr på en jäkla mobil. Det är så onödigt så det finns inte. Även om man har pengar till det. Sen att man måste använda itunes till skiten är ju ännu mer irriterande. Iaf om du frågar mig. Sen kanske vissa tycker att mms är en viktig funktion. Inte ska du se ner på någon för det. Om jag inte visste bättre så skulle man kunna kalla dig en iphone-fanboy.

Visa signatur

2.4 gh/ penium 4/ 512 mb ram/geforce 4 titanium/ 19 tums skärm/ creative surround 4.1/ljudkort Audigy 2/hårddisk 80 gig 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Halle

Jag ser inte ner på någon, tråkigt om någon tog det personligt. Det jag menar är att använda frasen"den saknar MMS" som en ursäkt för att hela produkten är skit är fel. Det förstår vilken normalt funtad människa som helst. Inlägget var i allmänhet då jag sett många sådana kommentarer lite här och var.

Gillar inte itunes, tycker det är rörigt och förstår inte riktigt meningen med det.

Nej, jag är ingen "iphone-fanboy" vad det nu betyder.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk

Asså att bara byta telefon är inget man bara "gör". DEt är en familje medlem senDAN ngra månader tillbax. Man måste prata igenom beslutet först och sedan kyssa farväl till sin EX lur

HAHAHA, nej! mEN mitt tips är att vänta tills det fjärde kapitalet och köpa sony ericssons 8.2 pixel lur som kommer då, C905i

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

C905 tar inte så bra bilder har jag läst. Samsungs 8 mpxl mobil tar mycket bättre bilder enligt vad jag har läst och sett. Så det står mellan den och omnia för min del nu. Omnia har widescreen men i8510 tar bättre bilder. Nu blev det ett jobbigt val. Känns som att man vill ha båda, men vem har råd med det?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.