Permalänk
Medlem

Datorn piper, hjälp!

Imorse när jag vaknade och skulle starta datorn så kom det jätte höga pipljud från den och skärmen var helt svart

Datorn är inte helt död....utan verkar bara som att skärmen (bildkortet är paj eller nåt)

Någon som vet om det är fallet?

Som sagt datorn har funkat hur bra som helst, är 1år gammal en HP Pavilion

Och varför kan detta hända när datorn bara står på ett bord över natten

Gäller 1 eller 2års garanti på hårdvarufel?

Permalänk

har hänt mig med, då var det ram minnet som var lös i datorn.. Ja garantin gäller..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jasså då pep den bara och skärmen var svart?, men du kunde inte fixa ramminnet själv eller lämna du in den?

Permalänk
Medlem

Lätt att fixa själv på de flesta laptops.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Och om det är något med grafikkortet antar jag att man inte kan fixa det själv? läste något om att 1 långt pip och 2 korta är Video Failure eller nåt

Jag undrar mest hur fan detta kunde hända under natten medans jag sov och datorn var avstängd

Permalänk
Medlem

Har du ens ett separat grafikkort eller är det integrerat?

Tja, datorer är dumma, plötsligt vägrar de funka...

Permalänk
Medlem

tror det är integrerat tyvärr

Permalänk
Medlem

Då kan vi direkt lägga ner diskussionen om grafikkort, för sådan har du inte och skulle det vara grafikkretsen som fått stryk så är det moderkortsbyte som gäller.

Har du garanti på datorn; skicka in dirket, har du däremot inte garanti kan du återkomma så ska vi SweClockers hjälpa dig med problemet.

Permalänk
Medlem

OKej tack så mkt. Ska kolla upp det med garantin, om det är 2års garanti borde jag ha garanti. Men jag återkommer hur det gick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Då kan vi direkt lägga ner diskussionen om grafikkort, för sådan har du inte och skulle det vara grafikkretsen som fått stryk så är det moderkortsbyte som gäller.

Har du garanti på datorn; skicka in dirket, har du däremot inte garanti kan du återkomma så ska vi SweClockers hjälpa dig med problemet.

Jag ser fram emot en lektion i att byta moderkort på laptop! Kan ju bli jättespännande. Om du redan nu har någon bra tråd så länka gärna..(!)

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Jag ser fram emot en lektion i att byta moderkort på laptop! Kan ju bli jättespännande. Om du redan nu har någon bra tråd så länka gärna..(!)

Har en människa fått dit moderkortet kan en människa även få bort det, även om det kan vara svårt

Hade först laddat hem en servicemanual från http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2&searchstri... och sen kollat om det är något jag hade vågat själv.

Men tills dess får vi hoppas att TS har garanti och att detta täcks, vilket bli bäst. Annars, om det vore min dator, skulle jag antingen sälja den som defekt eller köpa en defekt på tradera och använda som reservdelsdator (givetvis beroende på om datorn är värd en större summa).

Edit: För övrigt så innebär inte vår hjälp nödvändigtvis byta av moderkort, utan att först säkerställa vad som felar. Sen hur det går vidare får vi se där, så jag tänker inte sitta och lova saker innan TS vet vad det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Hur många pip var det? långa eller korta? Jag fick tror det var 2 långa 1 kort och två långa igen, ringde och fick rådet att ta ut minnet, batteriet, vänta 30 sekunder och sen starta igen. Det hjälpte mig!
Sen fick jag på samma dator 3 korta, 2korta, 3 korta. Ringde igen och sa att jag skulle skicka in den direkt på garantin. Stod på ett papper att de gjort en biosreset. vet inte hundra på vad det är men antagligen nåt med bios hehe:>

Visa signatur

Aspire D250, YES!