är det år 2008? vista...

Permalänk
Medlem

är det år 2008? vista...

HUR installerar jag vista prem från xp pro?

I en dimension som jag levt i fram tills 19;30, räckte det med att SÄTTA IN en dvd i en DVDROM, för att sedan snabbt och smidigt få upp ett alternativ typ; hej! vill du installera vista 32 eller 64 bitar?

HUR är det möjligt att det INTE är så lätt? är det jag som är helt ute och cyklar eller vad är det frågan om??

har testat unhide harddrive

har testat boot from dvd

Det här är ju helt sjukt,det kan inte vara möjligt att det är svårt att installera windows vista år 2008,snälla nån bevisa mig fel!

edit; jag skriver alltså ett inlägg om hur man installerar vista,nåt stämmer inte.

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk

Kolla i BIOSen och då väljer du att den bootar från CDrom som nummer ett, sedan hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

tralalala redan gjort

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk

Laglig OS skiva? Testa med en annan DVD rom.

Permalänk
Medlem

är 1000 svenska riksdaler lagligt nog?

nej den ska boota från min sprillans nya dvdrom,det gjorde en OLAGLIG verson av xp,vista SKA fungera,det är är helt orimligt,köpte vista endast för att försäkra mig om en smooth installation,detta händer inte.

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Avstängd

Låter som om skivan inte är bootbar, vilket i sig är lite märkligt. Men om du har XP kvar kan du kanske starta därifrån (om Vista kan installeras så), alternativt att du bränner om skivan och ser till att den blir bootbar. En annan grej du bör göra är att kolla att det inte är något fel på den optiska enheten, enklast är väl att lägga i XP- skivan eller annan bootbar cd och se om det fungerar att boota från den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rons
HUR installerar jag vista prem från xp pro?

Det är det du inte ska göra. Du ska boota från skivan.
Har du en riktigt långsam skärm så missar du 'tryck valfri tangent för att starta från cd-skivan' eller liknande meddelande.

Vill inte skivan boota plocka fram din gamla bootbara XP-skiva.
När du kommer till var du vill installera XP så raderar du samtliga partitioner och sedan avslutar du installationsprogrammet. Byt tillbaka till vista-skivan och starta om.

Är hårddisken tom så kommer boot att ske från skivan utan att du behöver trycka någon tangent. Får du ingen boot trots det, då gillar inte läsaren din skiva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

ska testa tack för hjälpen,verkar som att läsaren inte svarar överhuvudtaget,ändrat i bios men xp startat ändå.

fan ta detta! tur att jag inte behöver vista just nu,tänkte bara softa och installera min nya mjukvara,hade jag behövt vista JUST nu hade jag freakat,thnx guys!

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
När du kommer till var du vill installera XP så raderar du samtliga partitioner och sedan avslutar du installationsprogrammet.

Om det nu skulle vara det som är problemet verkar det lättare att lite slumpmässigt trycka på någon bra tangent vid uppstart än att radera alla partitioner.

Permalänk
Medlem

xp skivan svarar trots att den inte kostade 1000 kr.

när man ska starta vistaskivan kommer det här meddelandet upp;

Installationsprogrammet kan inte köras på den här versionen av operativsystemet. Om du vill installera Windows kan du starta installationen från installationsmedlet (synd att det inte funkar då jajammmmeller hur ><).

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk

Antar att det är en OEM licens av Windows Vista du har införskaffat dig.

Då kan du inte uppdatera Windows XP till Vista vad jag vet utan behöver göra en helt ren installation.

Här har du en guide hur du installerar Windows Vista

http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Korstpostning är inte tillåtet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||