Bästa In-ear lurarna i övre prisklass?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha hjälp med att välja mellan två in-ear lurar.
Jag står i valet mellan Q-jays och Etymotic ER4p, Etymotic lurarna är ju dyrare men är de även mycket bättre? Någon som har provat båda och kan säga hur dem är?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Alltså, i den övre prisklassen så finns det ju bara Shure och Ultimate Ears och välja på.

Jag har Ultimate Ears Super.fi 5 Pro idag och jag skulle vilja beskriva skillnaden mellan andra lurar och mina som skillnaden mellan DVD och HDTV.

Var och lyssnade på Shure SE 530 som ska ha lite mer bas än Ultimate Ears Triple.fi 10 Pro, men jag fick aldrig bra passning på öronpluggarna med dem så jag kunde inte höra hur de egentligen lät, och jag gillar inte att Shure inte har någon lösning för att undvika att sladdarna skrapar mot en.

Så mitt nästa inköp blir en uppgradering från Super.fi 5 till Triple.fi 10. Jag hörde faktiskt inte så mycket skillnad på dem i butiken måste jag erkänna, den största skillnaden var att volymen på Triple.fi 10 var mycket lägre än på Super.fi 5. Men deras lösning med en böjbar vajer kring öronen för att hålla fast lurarna och undvika skrapljud är just nu oslagbar på marknaden, tycker jag. Eventuellt köper jag den M-Audio märkta Triple.Fi 10 istället för den med Ultimate Ears för den har snyggare finish.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Jag har haft Shure innan och deras problem med att kablarna "skalas upp" efter ett tag kvarstår även på de nyare modellerna har jag förstått så de är inget alternativ.
Ultimate Ears har jag inte testat men jag gillar inte det faktumet att de står rakt ut ifrån huvudet, tycker att det både ser komiskt och dumt ut, utav den anlednineg går dem bort.
Åter igen.
Är det någon som har testat Q-jays och Etymotic ER4p och kan säga hur stor skillnaden är på dem?

Permalänk
Medlem

Om du köper de allra dyraste Ultimate Ears lurarna, så formgjuts de efter ditt öra, så då kommer de inte att stå ut.

Permalänk
Medlem

De ända lurarna jag testat som jag tycker hålt hög kvalite och inte pajjat etter en månad eller två är Shure e2c. Tror bra om alla shure lurar.

Tror dock jag ska testa ett par Ultimate ears nästa gång jag köper.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Har kollat på Shure SE210 samt ULTIMATE EARS SUPER.FI 5 PRO, dock står jag mig lite på att sladden måste dras över örat. Har sett Q-Jays som trycks direkt in i örat inte över om du förstår vad jag menar Q-jays har ochså dubbla element men hur mycket mer bass ger det?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet
Om du köper de allra dyraste Ultimate Ears lurarna, så formgjuts de efter ditt öra, så då kommer de inte att stå ut.

Ja, vilken bra idé, billigt och bra att åka till USA och få formgjutna!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
De ända lurarna jag testat som jag tycker hålt hög kvalite och inte pajjat etter en månad eller två är Shure e2c. Tror bra om alla shure lurar.

Tror dock jag ska testa ett par Ultimate ears nästa gång jag köper.

Det är e2c som jag har haft innan, bra ljud. Ursel kvalité på sladden. Fått 2 nya och båda har skalats upp efter ett halvår!

Permalänk
Medlem

Fått min Q-Jays nu tillsammans med min Iphone 3G riktigt klart ljud med snärtig bass utan att låta bullrigt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitchb
Ja, vilken bra idé, billigt och bra att åka till USA och få formgjutna!

Man behöver ju inte åka till USA för att göra gjutningarna. Bara att hitta någon som kan göra de lokalt (t.ex. sjukhus eller audiolog), så får man med sig de små gjutningarna hem, sen är det bara att skicka iväg de med posten till UE (eller annat företag som gör custom IEMs).

Har för övrigt ett par UE Super Fi 5 Pro själv och tycker de är riktigt trevliga, kanske lite dålig isolation, men det tror jag mest beror på att jag inte riktigt får till passformen, antingen är plupparna för stora eller för små, men de har ändå ett mycket trevligt ljud.

Och angånde att de sticker ut från huvudet så finns det ett väldigt enkelt sätt att åtgärda det på, den s.k. Flip Flop modden (http://www.head-fi.org/forums/f4/modified-usage-super-fi-5pro...) dessvärre verkar de beskrivande bilderna och inlägget hos UE själva vara borta, men det borde inte vara så svårt att förstå hur man gör

För min egen del så kommer nästa par IEMs troligen bli ett par "customs", då får man se om det blir UE, eller om man kör på de otroligt prisvärda LiveWires (US$250 exkl. frakt båda vägar och gjutningar) som fått väldigt mycket bra kritik.

länk: http://www.livewiresforyou.com/index.php

Permalänk
Medlem

Japp, mina V-Moda Vibe pajja också.
Tycker dock inte de va så fantastiskt ljud i dem när de väl fungerade.
känndes rätt platt me dåligt mellanregister. kanske är så på alla in-ear's

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker q-Jays är helt underbara på alla sätt. Har den där extra basen som d-Jays kanske saknar, dock är den aldrig överdriven eller för mycket som i t.ex. Koss Porta Pro, så är man van vid den typen av bas och vill ha det kommer man nog sakna den i q-Jays. Men jag tycker ljudet är helt fantastiskt stort, högupplöst och bra på alla sätt, häpnandsväckande när man ser till storleken på q-Jays!!

Även d-Jays tycker jag låter riktigt bra, framför allt till det pris de nu säljs ut för, 400 kr! För det priset är de ett riktigt kap!

Jag har haft båda dessa lurar ett tag nu och har aldrig haft problem med dem.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag Westone UM-1, det är sagt att det är den absolut skönaste luren att ha i örat utan att skaffa formgjutna. Jag har förvisso inte testat alla lurar som finns (duh) men jag kan säga att de här är ruskigt härliga att ha i örat. Kabeln är lagom lång och är twistad vilket förhindrar mycket av de ljud som kommer upp i kabeln när de skrapar mot tröjor/jackor osv.

Ljudet är välbalanserat och trevligt. Luren är liten och diskret. Finns en lite värre model som heter UM-2, som har två stycken element.

Kostade 775kr med frakt när jag köpte den från en Ebay-butik.

Permalänk
Medlem

Hur man upplever ljud är ju mycket beroende på ens hörsel. Själv vill jag ha ett tydligt mellanregister, en klarhet och balans i hela ljudbilden. Inte bara en massa ljudtryck och bas. När det kommer till vanliga lurar har jag testat en hel del. Problemet med inear är att hygienaspekten sätter stopp för provlysning i de flesta affärerna. Jag har inte lyssnat på så många av de ni tar upp. Sennheiser passar mitt öra. Mina CX300 har givit mycket bra valuta för pengarna, men nu är det slut med dom. Har länge varit sugen på Shure men efter en provlyssning av deras 2-elementare (kommer inte ihåg modellbet. runt ett partusen kronor) har jag definitivt lag ner det. En intressant nyhet från Sennheiser är CX 95 som fått bra kritik. Någon som vet var man kan provlyssna dem i Stockholmstrakten?

http://www.trustedreviews.com/mp3/review/2008/03/05/Sennheise...

Permalänk
Medlem

Nu råkade det faktiskt bli så att jag fått ett par nya UE Triple Fi 10 Pro som jag inte brutit förpackningen på ännu, eftersom de är blå och jag hellre vill ha M-Audios version som är silver (och därmed matchar min iPhone).

Är det värt att lägga upp en annons på dem här, eller var tror ni att man lättast kan försöka sälja dem?

Blocket verkar ju inte vara så bra för dessa, för där är ju allt osorterat, och jag tror inte att medel Svensson direkt fattar vad det här är för prylar och vill betala för dem.

Permalänk
Avstängd

hur vågar ni köpa så dyra hörlurar? jag köpte ett par för 600:- efter ett år så blev det glapp i Right ear

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag måste tillstå att jag får revidera min uppfattning från föregående inlägg. Har idag varit och provlyssnat Shure-lurar ånyo. Den här gången med en bra mycket bättre spelare än förra gången - en iPhone. Min tidigare värdering av deras en-elementare kvarstår. Jag får dock tillstå att ljudbilden ändå är sammanhållen i dem och de ger ett balanserat intryck trots att jag inte gillar soundet. Men - i och med deras 2-elementare SE420 börjar det låta riktigt bra. De sitter som gjutna i hörselgången och avskärmar behagligt från omgivningen. Byggkvaliten är riktigt rejäl liksom kablarna.

Värt att lägga så mycket pengar på inear-lurar!? Det beror naturligtvis på var man mest yssnar på musik. Slitaget på inear är ju mycket större än på vanliga lurarna så de kommer sannolikt ha kortare livslängd med allt slit och släng. Efter att ångesten över prislappen släppt kröp jag till korset och kunde lämna butiken med ett par lurar. Nu är det bara lite retfullt att det är många timmars "inspelning" av lurarna innan de börjar låta som de ska. Arrrgh!

Jo, höll på att glömma. Shure har en Music Phone adapter (MPA) med mikrofon som passar iPhone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomgro
Nu är det bara lite retfullt att det är många timmars "inspelning" av lurarna innan de börjar låta som de ska. Arrrgh!

Jag var av uppfattningen att IEMs inte behövde inspelning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredlovebot
Jag var av uppfattningen att IEMs inte behövde inspelning.

I mina tidigare Sennheiser utvecklades ljudbilden betydligt efter en tids spelande och det har hänt en del med Shuren under den gångna veckan. Killen i affären som verkade veta vad han talade om snackade om upp till 150 tim vilket jag betvivlar.

Permalänk

Om det är IEM med dynamiska högtalare så kan man ha nytta av inspelning på kanske 20h. Men när det kommer till mikroarmaturer så är det inte ens en mätbar skillnad så hör man skillnad då är det andra faktorer.

Permalänk

BOSE in ear- Grym Bas och tål hur mycket ljud som helt. Kanonlurar!

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Gick och funderade på det där själv ett tag. Köpte tidigare ett par Creative Zen Aurvana på webhallen för 500 - 140 i rabatt = 360 kronor, typ halva priset mot vad man annars får betala för dem. Då var de helt ok, men om jag betalat mer än så hade det nog varit ett ganska dåligt köp. Inte alltför stor skillnad mot EP630 förutom bättre passform. De pajade dock, får se om jag orkar fippla med garanti och få ett par nya.

Köpte hur som helst ett par D-jays nu, också för superpris, 400 spänn. Helt klart grymma lurar. Brusar lite minimalt kopplade till min iPhone tyvärr, hörs bara vid tysta partier i musiken men hade varit bra skönare utan. Bra ljud, skön bas ändå, även om det kunde vara lite mer punch i den. Känns öht som en allmänt bättre version av Aurvana bara.
Känner mig dock inte helt säker på vad jag tyckt om dem ifall jag betalat 900 som de kostar från jays sida eller ens de 650 som webhallen tar. Men, sköna lurar absolut. Nu är det bara att vänta på samma prissänkning på q-jays då, 600-700 för dem hade varit grymt.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Gick och funderade på det där själv ett tag. Köpte tidigare ett par Creative Zen Aurvana på webhallen för 500 - 140 i rabatt = 360 kronor, typ halva priset mot vad man annars får betala för dem. Då var de helt ok, men om jag betalat mer än så hade det nog varit ett ganska dåligt köp. Inte alltför stor skillnad mot EP630 förutom bättre passform. De pajade dock, får se om jag orkar fippla med garanti och få ett par nya.

Köpte hur som helst ett par D-jays nu, också för superpris, 400 spänn. Helt klart grymma lurar. Brusar lite minimalt kopplade till min iPhone tyvärr, hörs bara vid tysta partier i musiken men hade varit bra skönare utan. Bra ljud, skön bas ändå, även om det kunde vara lite mer punch i den. Känns öht som en allmänt bättre version av Aurvana bara.
Känner mig dock inte helt säker på vad jag tyckt om dem ifall jag betalat 900 som de kostar från jays sida eller ens de 650 som webhallen tar. Men, sköna lurar absolut. Nu är det bara att vänta på samma prissänkning på q-jays då, 600-700 för dem hade varit grymt.

Prissättningen på d-JAYS är enbart på Limited Edition som det är utförsäljning på. q-JAYS är redan för billiga

Permalänk
Medlem

Men limited edition är ju fortfarande samma hörlur, fast med färger bara väl?

Angående bruset förresten, det har ju med impedansen att göra om jag förstått det rätt. Har lyckats få bort det genom att köra med en Clas Ohlson-volymkontroll-förlängningssladd jag hade liggandes här hemma, bra skruva ner volymen lite med den och kompensera tillbaka i telefonen så blir det perfekt och jag märker ingen kvalitetsskillnad alls.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14391278
Dock allmänt meckigt, tar plats och jag är ju egentligen inte intresserad av en extra volymkontroll och verkligen inte mono-funktionen som lätt aktiveras av misstag... denna är dessutom redan använd hemma så då måste jag köpa ytterligare en isf.
Så jag undrar om någon vet något smidigare sätt, en liten förlängningssladd kanske som bara dämpar ljudet några dB så att bruset försvinner utan bieffekter? Eller bara en liknande grej som den från Classe fast mindre klumpig.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Men limited edition är ju fortfarande samma hörlur, fast med färger bara väl?

Angående bruset förresten, det har ju med impedansen att göra om jag förstått det rätt. Har lyckats få bort det genom att köra med en Clas Ohlson-volymkontroll-förlängningssladd jag hade liggandes här hemma, bra skruva ner volymen lite med den och kompensera tillbaka i telefonen så blir det perfekt och jag märker ingen kvalitetsskillnad alls.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14391278
Dock allmänt meckigt, tar plats och jag är ju egentligen inte intresserad av en extra volymkontroll och verkligen inte mono-funktionen som lätt aktiveras av misstag... denna är dessutom redan använd hemma så då måste jag köpa ytterligare en isf.
Så jag undrar om någon vet något smidigare sätt, en liten förlängningssladd kanske som bara dämpar ljudet några dB så att bruset försvinner utan bieffekter? Eller bara en liknande grej som den från Classe fast mindre klumpig.

Japp de är identiska förutom färgen. Problemet med dessa volymkontrollers storlekar är att det är kontakterna i dom som sätter minsta måttet och då blir de tyvärr klumpigare än önskat.

Permalänk
Medlem

Jo fast man skulle ju kunna ha en sladd liknande er vanliga förlängningssladd med typ ett litet motstånd i så skulle väl det lösa allt. Frågan är ju alltså ifall nån säljer såna eller ifall det blir till att plocka fram lödverktygen.

Hur kommer det sig förresten att ni satt en impedans som leder till sånt här, visserligen lågt, brus från flera av de allra vanligaste ljudkällorna? iPhone, iPod 5G, iPod nano 2G, några laptops är de jag testat hittills och alla låter till varierande grad.
En pyttebit högre hade ju inget hörts och det hade knappast varit något problem att få upp volymen för den sakens skull Snäckor med väldigt låg (eller väldigt hög) impedans används väl oftast med separata förstärkare om jag förstått det rätt, men d-jays är väl inte riktigt på den nivån?
Eller är impedansen bara en funktion av designen och inget ni kan göra speciellt mycket åt?

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Jo fast man skulle ju kunna ha en sladd liknande er vanliga förlängningssladd med typ ett litet motstånd i så skulle väl det lösa allt. Frågan är ju alltså ifall nån säljer såna eller ifall det blir till att plocka fram lödverktygen.

Hur kommer det sig förresten att ni satt en impedans som leder till sånt här, visserligen lågt, brus från flera av de allra vanligaste ljudkällorna? iPhone, iPod 5G, iPod nano 2G, några laptops är de jag testat hittills och alla låter till varierande grad.
En pyttebit högre hade ju inget hörts och det hade knappast varit något problem att få upp volymen för den sakens skull Snäckor med väldigt låg (eller väldigt hög) impedans används väl oftast med separata förstärkare om jag förstått det rätt, men d-jays är väl inte riktigt på den nivån?
Eller är impedansen bara en funktion av designen och inget ni kan göra speciellt mycket åt?

För mediaspelare är 30-60 Ohm på hörlurar bäst då de ofta har utgångsimpendans i samma trakter. I d-JAYS fall så är det snarare att de har hög känslighet som gör att en brusig källa lättare avslöjas. Men som du säger är det oftast något man hör enbart när man ligger hemma och kanske ska sova och i softa partier och är inget unikt för våra lurar utan beror på specarna. Hög känslighet är dock en fördel om man har mediaspelare med låg output tex iPods. Du får alltså mer ljudvolym/watt.

Permalänk

Har använt både J-Jays och D-Jays. Ärligt talat, så var det ingen större skillnad på dessa i ljud. D-Jays satt dock mycket skönare. Och det ser jag som den största fördelen med dessa lurar, just att de sitter skönt och sitter på plats. Ljudet är OK, eller ja...det är bra, men som sagt skillnaden mellan J-Jays och D-Jays är verkligen minimal. För övrigt har jag fått byta mina J-Jays och nu även mina D-Jays för att det glappar i kontakten (sladden). Sen är blir sladden styv väldigt snabbt, ungefär som när plast torkat ut. Känns som allmänt dålig kvalité faktiskt. Men men, med rätt reklam o budskap för produkten, så går väl allt att sälja.

Köpte lurarna på CDON och de saluför inte Jays längre, så det får bli ett tillgodo kvitto på ett par Shure SE110. Får väl se hur de är.

Permalänk
Medlem

En lur som ingen hittills nämnt är Cresyn C750E som är en billig lur med stort ljud. Har testat Shure SE110/210/310 och i mina öron tycker jag att Cresyn-pluggarna mycket väl matchar t.o.m. 310:an. Basen är snärtigare och diskanten inte lika vass som i Shure-lurarna.

Smaken är i och för sig som baken men dom har faktiskt fått bra betyg i tester också, så helt "tondöv" är jag förhoppningsvis inte. Dessutom sitter dom som en smäck i örat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338310

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Cresyn C750E, ja de ser bra ut. Men sitter de lika bra som Jays. Personligen tycker jag att Jays verkar hålla lite halvtaskig kvalite, kontakter som glappar och sladdar som blir stenhårda. Men skulle nog ändå kunna tänka mig fortsätta med Jays just för att de sitter så skönt. De trillar verkligen inte loss, vilket alla o då menar jag alla in-ear lurar jag provat hittils har gjort.

Nu har inte CDON Jays längre, så det får nog bli Shure SE110 eller dessa Cresyn. Men Cresyn lurarna ser inte speciellt sköna ut och de ser inte ut som om de verkligen går in i hörselgången, som Jays gör. Ja ja, får väl se vad jag gör. Nån som har nån bra idé på hur man får sladdarna mjuka o smidiga igen?

Permalänk
Medlem

punkarn89: I mina öron sitter Cresyn riktigt bra och har absolut inte några tendenser att trilla ut. Kändes nästan som att sätta en "sugpropp" i örat Smack, så satt dom där. Behagliga och täta är dom också. Var lite skeptisk när jag såg dom på bild men blev väldigt förvånad över hur bra dom verkligen sitter.

Jag kan också garantera att du blir nöjd med ljudet. Shure SE110 är inte dåliga men är definitivt inte bättre än Cresyn som har mer bas och behagligare diskant. Sladden håller också riktigt bra kvalité. Ingen tunn sak som man tror ska gå i sönder så fort man rör den och dessutom lika långa kablar till höger och vänster öra. Precis som Shure.

Och nej, jag är inte försäljare av Cresyn

EDIT: Kanske borde tillagt att ljud upplevs subjektivt och alla säkert inte kan gilla ljudet i Cresyn bara för att jag gör det.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.