Permalänk
Medlem

VGA eller DVI, viktigt ?

Här sitter jag och har länge funderat på att köpa en ny datorskärm. Men sist av allt loggar jag in på Sweclockers och hittar nyheten om DP (Displayport), läser sedan igen tråden från nyheten och hittar att vissa tycker att det inte skulle bli någon skillnad i spelanda/surfande om man byter upp sig från VGA till DVI, så nu undrar jag, är det någon vits med att köpa en DVI skärm eller ska jag köra på en VGA ?
Mitt grafikkort är ett 8800GTX så jag har två DVI portar (kör med en konverter från VGA till DVI nu).

PS. Min nuvarande skärm är en 17 tums Samsung skärm ur syncmaster utbudet.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Hej.

Har du ett grafikkort med dubbla DVI så finns det ingen anledning vad jag kan komma på som gör att man ska leta efter en skärm med VGA.

Om du har möjligheten så kolla så att skärmen har DVI-I och inte DVI-D för då klarar skärmen både analog och digital signal.

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ha en skärm med DVI, kör du analogt måste signalen konverteras 2 gånger.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också HUR mycket sämre det är med VGA-anslutning.

Jag är lite inne på en Samsung Syncmaster 2493HM (som kostar ca 4000 kr), men jag har bara VGA ut från min bärbara.

Ska bara surfa och kolla på film på skärmen i stort sett och jag är inte särskilt kräsen av mig skulle jag tro.

Är det overkill med en sådan skärm med VGA (och jag kan lika bra plocka fram min TFT från 2002) eller funkar det bra med VGA för oss mindre kräsna?

Permalänk
Medlem

tack

Tack för era fina svar

Vad förstår så är skillnaden mellan DVI och VGA att i och med den digitala signalen får man så att säga extra pixlar vilket bidrar till en skarpare skärm. Men fråga är hur mycket skillnad det faktiskt är...
I tex spelet Mass Effect blir bilden kornig, skulle orsaken kunna vara att jag just kör på en analog anslutning?

Nu en sista fråga, man hör mycket i spel sammanhang om MS eller skärmens reaktionstid på ren svenska, är det en reaktions skillnad mellan en 22- och en 19-tummare om dom har samma responstid ?

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd

jag har en gammal lg skärm som har både vga och dvi så jag kollade hur min blev, med dvi så fick den bättre färger. inte lika dåligt ser bilden ut om du kör med lägre än den upplösningen du måste ha på skärmen som med min så måste jag ha 1280x1024. men jag kan bara ha 60hz med dvi och med vga kunde jag ha 75hz.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Re: tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawac90
I tex spelet Mass Effect blir bilden kornig, skulle orsaken kunna vara att jag just kör på en analog anslutning?

Heh, du har inte kollat om inställningen "Film grain" (eller något liknande) är påslaget i options?
Störde mig nämligen på samma sak till en början.

Permalänk
Medlem

Re: Re: tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid
Heh, du har inte kollat om inställningen "Film grain" (eller något liknande) är påslaget i options?
Störde mig nämligen på samma sak till en början.

Tack för tipset, är inte hemma just nu men ska kolla det när jag kommer hem

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin