Big Bang II gör om grafikkort till fysikkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Min lillebror har ett 8800gt... Skulle man kunna slänga in ett gammalt geforce 3 Ti (eller ngt såtn heter det) som fysik då? O_O

fy fan vad dum fråga, är du totalt blåst? Du hånar oss som diskuterar och nyhetsskribenten genom att inte läsa nyheten innan du kommenterar.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Detta känns nästan lite onödigt därimot då cpun borde räcka.

Alltså, hur räknar du då? Eller har du ens räknat?

Ett 8800 GTS (G92) klarar 624 Gigaflops (AMD 4870 klarar 1008 Gigaflops O_o).

En vanlig processor, typ en Q6600 är jag nästan säker på ligger en bra bit under 50 Gigaflops. (Lyckades inte hitta något vettigt på google, nån får gärna rätta mig.)

Fysikberäkningar är flyttalsoperationer, dvs flops, så man behöver inte vara raketforskare för att förstå att ett grafikkort är grymt mycket bättre på fysikberäkningar än även den fetaste processorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Någonstans måste det ju börja.

Som någon skrev tidigare, det mest intressanta är ändå OpenGL 3.

Vad är intressant med Opengl3? Det har väl knappt hörts något om 3 på åratal förutom lösa rykten. Ingen information brukar vara ett dåligt tecken, hoppas jag har fel.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Du menar la AMD/ATI?

Nej jag tror han menar Intel/ATI. Tex. en C2D och ett 4870 som ju idag är en riktigt prisvärd prestandauppsättning.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Nej jag tror han menar Intel/ATI. Tex. en C2D och ett 4870 som ju idag är en riktigt prisvärd prestandauppsättning.

Nej han menar nog Intel/ATI som grafik.. "AMD" som sådant gör ju inte grafik.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
fy fan vad dum fråga, är du totalt blåst? Du hånar oss som diskuterar och nyhetsskribenten genom att inte läsa nyheten innan du kommenterar.

Du hånar de flesta med din totala dryghet!

Hjälp folk att förstå på ett konstruktivt sätt istället för att kalla dom för idioter!

Innan du kräker ur dig skit kan du iaf försöka förklara på ett förståeligt sätt. Kan du inte det bör DU hålla käft, kan du det och motparten inte förstår bör du förenkla tydligare.

Alla förstår inte lika snabbt, om du inte kan fatta det bör du hålla käft!...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
fy fan vad dum fråga, är du totalt blåst? Du hånar oss som diskuterar och nyhetsskribenten genom att inte läsa nyheten innan du kommenterar.

Jävla konstigt att du har 6 anmärkningar ser jag,jag fick en varning för länge sen och efter det skärpte jag till mig j---a fjortis...
EDIT:är du nån moderators kompis eller så eftersom du kan ha mer än 3 anmärkningar?
Det får ingen annan på sweclockers vad jag har sett hitills..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
ageia hade fått större genomslag om korten kostat max en tusenlapp vid lanseringen

Jag tror på att "om de kunnat notivera deras existens"

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag verkar ytterts interssant. Då får man nån använding av sitt Geforce 8600 GT kort som man annars hade sålt för nån hundring.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

så man kan använda sitt gamla tex 8600gts som en "extra" processor i vissa beräkningar som datorn gör? lr har jag fattat det helt fel...

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Min första fråga är, vilka spel HAR stöd för externa fysikberäkningar?

Den andra är, måste man ha ett sunkigt nVidiachipset för att det ska funka? Isf går det bort helt för mig.

"nVdia krossar motståndet igen och visar varför dom är dom ENDA "

Hej fanboy deluxe, har du kanske undrat varaför nVidia varit tvingade att prisdumpa sina nya toppkort till extremt låga priser på bara någon månad?

Edit: Prisdumpningen kan ju inte varit så kul för dom som köpte 280 på direkten?

Dom här spelen enligt nvidia har stöd för det,och nej du behöver inget nvidia chipset för att kunna nyttja physx stödet men då måste du köpa ett fristående physx pci/pci-express x1 kort som inte går idag så det kvittar..

http://www.nzone.com/page/nzone_section_hardware.html

EDIT:tror jag iafall,men dom spel jag testat där funkar utmärkt på mitt asus ageia physxkort iafall:))

Och jeff92?Det borde nog funka bra om ditt kort har ett chipset som är nyare än G80 iafall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, men hmm när det väl är igång och något vettigt spel som kan använda "Big Bang II" finns ute så kommer nog "Big Bang III" veckan efter...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Hmm... Nvidia älskar visst att göra om sina grafikkort till nåt annat

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Helt underbart, detta är presis vad jag länge gått och väntat på, att kunna använda mitt nuvarande 8800GT 512Mb dedikerat till fysik när jag snart skaffar ett GTX280!

Yeah detta var den bästa händelse som Big Bang2 kunnat vara och som sagt har jag tänkt på detta länge.

nVdia krossar motståndet igen och visar varför dom är dom ENDA

har du ens någon aning om hur mycket skillnad det kommer göra, för jag såg i alla fall inte några tester

klassiskt fall av fanboy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Min lillebror har ett 8800gt... Skulle man kunna slänga in ett gammalt geforce 3 Ti (eller ngt såtn heter det) som fysik då? O_O

nja , tvivlar på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
fy fan vad dum fråga, är du totalt blåst? Du hånar oss som diskuterar och nyhetsskribenten genom att inte läsa nyheten innan du kommenterar.

ja gillar såna idioter som dig, tror dom vet bäst om alllting.
tror knappast att nån blev hånad än du, och nu blir du det igen din fula jävla wanabee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Man kan ju alltid hoppas

usch för nvidia mobos.

Ja på de datorer som vi får in, där jag jobbar med datorservice på somrarna, är det oftast ett moderkort med nvidia kretsar som har pajat:( så jag aktar mig för deras kretsar

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar får jag ofta byta ut moderkort som INTE har nvidiakretsar, eller rättare sagt har inget moderkort haft det. Hur går det ihop?
(Mest Foxconn-skräp)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Vad är intressant med Opengl3? Det har väl knappt hörts något om 3 på åratal förutom lösa rykten. Ingen information brukar vara ett dåligt tecken, hoppas jag har fel.

Det har hörts en hel del, men media har inte direkt hjälpt till i det sammanhanget (tycker det är lite väl mycket DX10 här omkring). Men enligt vissa är specsen färdiga och ska visas under SIGGRAPH 2008, 11-15 augusti - så håll ögonen på det om du vill veta vad som är intressant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alekzanther
Det har hörts en hel del, men media har inte direkt hjälpt till i det sammanhanget (tycker det är lite väl mycket DX10 här omkring). Men enligt vissa är specsen färdiga och ska visas under SIGGRAPH 2008, 11-15 augusti - så håll ögonen på det om du vill veta vad som är intressant.

Jupp, specifikationen kommer visst under SIGG enligt opengl teamet själva. Vad jag vet har Opengl teamet inte sagt något alls i princip, finns ingen information om Opengl3 varken på deras sida eller forum. Det enda nyheter som media kunnat skriva om har varit rykten och skvaller utan substans.

DirectX är ju rätt bra på att basunera ut godbitar då och då så det är inte underligt att media skriver om dom. Det står ju även för 99% av marknaden...

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

ignorera zaver, han är master of the trolls.

Snacket om om att cpun kan sköta fysikberäkningar funkar typ med enkel havok-fysik som är allt annat än imponerande. Havok har aldrig imponerat mig men visst, det funkar i singleplayer när man typ skjuter ett fåtal pilar och de landar naturtroget, eller putter omkull en väska osv.

Nu vet jag inte hur många det är som kört t.ex. Auto Assault med Physx-kort. Det är en jävla skillad med och utan. Istället för stora klossar som flyger när man manglar igenom byggnader så ser man i princip varje tegelsten flyga kors och tvärs. Naturligtvis är det grymt krävande men den mängden fysikberäkning på en cpu hade inte vart praktiskt.

Jag hade hellre sett vidareutveckling av dedikerade fys-kort men pga bristen på slotar när grafikkorten sväller ut allt mer så är det nästan bättre med grafikkort som kör fysiken.

Det skulle vart intressant att kunna plugga in gamla geforce3-kort och låta dem köra fysik, men det fallerar på att det saknas agp-slotar i dagsläget.

<3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kan ju vara gutt om FSX stödjer PhysX då det sker massor av fysikberäkningar. Ett fysikkort skulle nog märkas ordentligt då tror jag. Fett bra om det funkar på ett CF-mobo.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Det skulle vart intressant att kunna plugga in gamla geforce3-kort och låta dem köra fysik, men det fallerar på att det saknas agp-slotar i dagsläget.

Nja, det fallerar snarare på det faktum att bara grafikkort från 8xxx-serien och nyare stödjer CUDA, dvs klarar att göra annat än att bara visa grafik.

Permalänk
Medlem

cpu och gpu kommer att fösvinna... då kommer att att physisk kort att ta över arbete en gpu har gjort hittils..... det e en bra tanke av Nvidia att hålla vid liv det har typ av kort.... men hur länge kommer att ta innan det bli en faktum??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
DirectX är ju rätt bra på att basunera ut godbitar då och då så det är inte underligt att media skriver om dom. Det står ju även för 99% av marknaden...

99% är väl att ta i DX ligger visserligen bakom större delen av Windows-spelen; vilket jag antar att du syftar på. OpenGL står å andra sidan bakom "99%" av alla andra marknader - inklusive "professionella" grafikapplikationer för Windows. Det intressanta är dock att OpenGL lär ta igen en del på Windowsmarknaden nu när den leverar sådant som endast var Vista-exklusivt för andra operativsystem än Vista.
Sedan att alla dessa förbättringar kommer till emerging markets såsom spel för linux/mac bådar endast gott för OpenGL:s framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Nja, det fallerar snarare på det faktum att bara grafikkort från 8xxx-serien och nyare stödjer CUDA, dvs klarar att göra annat än att bara visa grafik.

glömde.. tack

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad fysikkort ska va nödvändigt för, kolla bara den makalösa fysiken i Crysis, och Crysis kör ändå bara på ena kärnan om man har dual core.
Tror inte SÅ många känner nåt extremt behov av mycket bättre fysik i spel iallafall, de flesta är nog glada om det kommer några fler spel de kommande åren som når Crysis nivå med hus som kan raseras realistiskt och träd som kan fällas osv osv. Och med en helt ledig kärna till, eller tre för de som har quad, så finns det ju mer att ta av tycker man. Men men, vi kan ju börja kräva separata fysikkort istället och låta våra lediga processorer fortsätta vara lediga istället, blir ju mer konsumption då och mer pengar för tillverkarna....

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Riktigt trevlig funktion detta. Fast jag känner mig inte vidare bekväm med tanken på flera stora strömslukande kort i datorn. Vill hellre ha ett enda riktigt kraftfullt, fast förr eller senare blir väl multi-GPU-lösningar oundvikligt, antar jag... Skulle vilja se vassare strömsparfunktioner, likt Cool 'n' Quiet, eller ännu bättre.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

fungerar inte på 7950gt om jag läst rätt? ;<

Permalänk
Medlem

Problemet med den här lösningen är ju inte bara att korten drar så mycket ström och låter osv. utan dels att det är en bara nvidia lösning.

Och det är inget litet problem. Folk verkar ha fått för sig att bara för att nVidia kommer med en lösning för fysik så *pang* så är marknaden enad och framtiden säkrad.

Hur många procent av marknaden tror ni har/kommer-ha flera grafikkor?
Det är bara entusiaster som kompromissar med annat som ens får tanken att sätta i två grafikkort i en dator. Tror ni hela spelmarknaden kommer anpassa sig helt efter några få entusiaster som råkar köra nvidia?

Hur många nya datorer tror ni kommer säljas med ett top-of-the-line och ett gammalt "skräp"kort för fysik?

Hade varigt så mycket bättre om man gått vidare på Ageias spår (visst förstår jag varför nVidia inte gjorde det men detta är ju nästan kontraproduktivt), kommer man upp i volym så hade man säkert kunna pressa priserna mycket och då hade det kunna bli ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
fy fan vad dum fråga, är du totalt blåst? Du hånar oss som diskuterar och nyhetsskribenten genom att inte läsa nyheten innan du kommenterar.

.. 6 anmärkningar, är du helt blåst eller? lärde du dig inte att skärpa till dig efter den första? Du hånar oss alla genom att inte läsa reglerna för forumet innan du postar, du kan ju alltid börja med § 1.1 Var trevlig, respektera andras åsikter.

Trevlig nyhet förövrigt, skaffar man sig ett nytt kort från nvidia så får man en liten bonus, samt att man förlänger livslängden på sitt lite äldre kort. Det blir en win win situation både för nvidia som kan behålla endel av sina äldre kunder och konsumenten som får ett nytt användningsområde för sin gamla hårdvara. Känns som att det finns mycket potential för kreativa kodare att ta tillvara på utöver fysikberäkningar, en foldingklient exempelvis som rullar på det extra kortet vore exempelvis fint för samvetet & för elon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alekzanther
Sedan att alla dessa förbättringar kommer till emerging markets såsom spel för linux/mac bådar endast gott för OpenGL:s framtid.

Så har det ju varigt sen urminnes tider så det lär väl inte göra något speciellt

Men visst, de tvingas ju använda open gl där och om de fastnar tycke för 3an så sprider det sig kanske till windows också.