GPU snart mer avancerad än CPU

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Varför skriver ni CPU och GPU i singular? Som att säga " snart är afrikan fler än asiat."

Dessutom så är det helt fel påstående. En GPU i 32nm är inte mer avancerad än en CPU i 45nm. Den har mindre delar men inte mer avancerad, tvärtom är den mycket simplare. Själva etsningen kanske är mer avancerad men det är också det enda.

Det är som att säga att en liten pappersbit med en enkel streckgubbe är mer avancerad än ett stort konstverk bara för att den är mindre.

Processorer är mycket mer avancerade. Som att jämföra moderna bilar med 20-tals bilar.

Topic: GPU snart mer avancerad än CPU.
"I det första halvåret 2009 kommer det med andra ord säljas grafikprocessorer med modernare tillverkningsteknik än vanliga processorer. Vad detta betyder i praktiken återstår att se."
Läste du öht artikeln?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Nej det gör det inte!
Ju mindre kvadrater du använder för att täcka cirkelns yta ju större andel av den kan du täcka.

Ja, vad är det i mitt inlägg du säger nej till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
32 nanometer, hur lågt kan man komma egenkligen, nångång måste det ta stopp?

Utan att kolla upp det mycket närmre undrar jag om inte gränsen ligger runt 3-4 nanometer.
Någon som kan kolla upp mer exakt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Topic: GPU snart mer avancerad än CPU.
"I det första halvåret 2009 kommer det med andra ord säljas grafikprocessorer med modernare tillverkningsteknik än vanliga processorer. Vad detta betyder i praktiken återstår att se."
Läste du öht artikeln?

Läste du vad jag skrev eller hittar du på någon mening att klaga på?

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag tar den mindre tillverkningstekniken i beräkningarna. Spelar ingen som helst roll om en GPU tillverkas i 32nm om den fortfarande bleknar i komplexitet jämfört med en 90nm Prescott.

GPUer görs väldigt enkla och man upprepar samma sak många gånger i dem. Att skriva en textrad från en bamsetidning med storlek 10 och sedan kopiera den 240 gånger gör den inte mer avancerad än en 200 rader lång beskrivning av en matematiskt problem i storlek 12.

Det är väldigt fel att påstå att en GPU är mer avancerad än en Processor bara för att de användes en finare laser till att göra den. Storleken avgör inte komplexiteten eller hur avancerad den är.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Läste du vad jag skrev eller hittar du på någon mening att klaga på?

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag tar den mindre tillverkningstekniken i beräkningarna. Spelar ingen som helst roll om en GPU tillverkas i 32nm om den fortfarande bleknar i komplexitet jämfört med en 90nm Prescott.

GPUer görs väldigt enkla och man upprepar samma sak många gånger i dem. Att skriva en textrad från en bamsetidning med storlek 10 och sedan kopiera den 240 gånger gör den inte mer avancerad än en 200 rader lång beskrivning av en matematiskt problem i storlek 12.

Det är väldigt fel att påstå att en GPU är mer avancerad än en Processor bara för att de användes en finare laser till att göra den. Storleken avgör inte komplexiteten eller hur avancerad den är.

Hur du än vänder och vrider på det så är det en modernare tillverkningsteknik vilket är ett steg framåt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Utan att kolla upp det mycket närmre undrar jag om inte gränsen ligger runt 3-4 nanometer.
Någon som kan kolla upp mer exakt?

Eftersom plattorna är av kisel så kan man inte komma under diametern på en kiselatom (0,2 nm) i tillverkningsprocessen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hur du än vänder och vrider på det så är det en modernare tillverkningsteknik vilket är ett steg framåt.

men "modernare" betyder inte "mer avancerad än cpus". Men det är så klart att det är en modernare tillverkningsteknik, men nu handlade det inte om det så man kan ju bortse helt från ditt inlägg.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
men "modernare" betyder inte "mer avancerad än cpus". Men det är så klart att det är en modernare tillverkningsteknik, men nu handlade det inte om det så man kan ju bortse helt från ditt inlägg.

Läsproblem för dej också?
"snart mer avancerad än cpu"
"Inom en snar framtid kan grafikprocessorer tillverkas med mer avancerad teknik än vanliga CPU." så man kan ju bortse helt från ditt inlägg.
Uppenbarligen en tolkningsfråga, och lider man av problem med att finna fel i var och varannan nyhetsartikel så hittar man nog något småfel att gnälla över.
Rubrik=Blickfångare, behöver nödvändigtvis inte förklara hela förloppet.
Sök info i artikeln och försök klura ut vad dom menar med det som står där.

Ser egentligen inte vitsen med "signaturen" hos "nyhet"..
"Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott kan medföra varning eller avstängning. Anmäl detta inlägg om du vill uppmärksamma fel i artikeln."
Tomma hot?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Sötast

Hehe Min matematik följde med mig ut ner till affären

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande___15
någon som vet varför kiselplattorna är runda? ja menar det måste väl ändå vara bättre med fyrkantiga. de är kanske bara dom "uppvisnings" plattorna som är runda?

Läs tråden igen nogrannare så får du svaret:)
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande___15
någon som vet varför kiselplattorna är runda? ja menar det måste väl ändå vara bättre med fyrkantiga. de är kanske bara dom "uppvisnings" plattorna som är runda?

Kanske får svaret på den frågan om du läser tråden från början?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hur du än vänder och vrider på det så är det en modernare tillverkningsteknik vilket är ett steg framåt.

Om vi tar ditt inlägg igen:

"Hur du än vänder och vrider på det så är det en modernare tillverkningsteknik vilket är ett steg framåt.

Det är ingen som säger mot dig som du tydligen tror... det jag säger är bara att inlägget är intetsägande för diskussionen. Du bara bekräftar något som är självklart.
Vaknat på fel sida idag eller käftar du alltid så här mot folk?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Vaknat på fel sida idag eller käftar du alltid så här mot folk?

Nej, bara när folk postar trams.
Som nu t.ex.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Kanske får svaret på den frågan om du läser tråden från början?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Läs tråden igen nogrannare så får du svaret:)
MvH albanen...

såg det de va därför jag tog bort mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hur du än vänder och vrider på det så är det en modernare tillverkningsteknik vilket är ett steg framåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Läsproblem för dej också?
"snart mer avancerad än cpu"
"Inom en snar framtid kan grafikprocessorer tillverkas med mer avancerad teknik än vanliga CPU." så man kan ju bortse helt från ditt inlägg.
Uppenbarligen en tolkningsfråga, och lider man av problem med att finna fel i var och varannan nyhetsartikel så hittar man nog något småfel att gnälla över.
Rubrik=Blickfångare, behöver nödvändigtvis inte förklara hela förloppet.
Sök info i artikeln och försök klura ut vad dom menar med det som står där.

Ser egentligen inte vitsen med "signaturen" hos "nyhet"..
"Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott kan medföra varning eller avstängning. Anmäl detta inlägg om du vill uppmärksamma fel i artikeln."
Tomma hot?

Kvaliteten på nyheterna på Sweclockers är ju väldigt låg nu för tiden och iaf jag tycker bara att det är bra om man påpekar fel i artiklarna, må det vara stavfel eller faktafel. Det är väl delvis det som nyhetskommentarerna är till för, just att kommentera själva nyheten.

Sedan håller jag med om att rubriken "GPU snart mer avancerad än CPU" är både konstigt formulerat och vilseledande.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Inaktiv

Rubriksättning är något som kan debatteras i all oändlighet. Dock känns det som att SweClockers inte behöver använda någon publikfriande rubriksättning. Att skriva en rubrik som gör att mer än hälften läsarna tolkar fel är ju ett misslyckande. Sweclockers är inte direkt en konkurrent till Se & Hör.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hur du än vänder och vrider på det så är det en modernare tillverkningsteknik vilket är ett steg framåt.

Jag har uttryckligen sagt att det är modernare tillverkningsteknik. Men kretsen ör inte mer avancerad för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Läsproblem för dej också?
"snart mer avancerad än cpu"
"Inom en snar framtid kan grafikprocessorer tillverkas med mer avancerad teknik än vanliga CPU." så man kan ju bortse helt från ditt inlägg.

Ja, ser du inte att innebörden av de båda meningarna där är helt olika? Säkert att du inte har problem med läsförståelsen?

Som sagt så är t.ex. en Prescott på 90nm otroligt mycket mer avancerad än en modernaste grafikkortet idag. Att det senaste tillverkas med vassare laser gör inte chipet i sig mer avancerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ser egentligen inte vitsen med "signaturen" hos "nyhet"..
"Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott kan medföra varning eller avstängning. Anmäl detta inlägg om du vill uppmärksamma fel i artikeln."
Tomma hot?

Och här förstår du inte en vanlig mening heller. Textens innebörd att meningslösa inlägg inte ska skrivas. Inlägg som bara är en smiley, ett "Woohoo Go IBM" eller "Via sug pung" är det som menas. Det står inte "Inlägg som inte speglar ilg@dds åsikter kan medföra varning eller avstängning"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är ingen som säger mot dig som du tydligen tror... det jag säger är bara att inlägget är intetsägande för diskussionen. Du bara bekräftar något som är självklart.
Vaknat på fel sida idag eller käftar du alltid så här mot folk?

Inte i allmänhet tror jag, men han älskar att göra det mot mig. Gärna angripa mig på punkter som jag inte sagt något om. Som här, tillverkningstekniken som jag uttryckligen sagt är mer avancerad. Snarare försöka förvirra än att vara konkret.

Permalänk

Så så så... nu lugnar vi ner oss lite, tar en öl och njuter av fredag i goda vänners lag.

Tackar för utbildningen varför plattorna är runda.

Permalänk

Krympningar är fina, då blir det svalare grejer men då brukar de också få högre klockfrekvenser osv så det i slutändan ändå blir lika varmt eller varmare än befintliga kort. (dock är de ju snabbare)

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Word, de börjar bli groteskt stora o.O

Börjar? Dom har varit lika stora sen GeForce 8 serien släpptes år 2006.

Permalänk
Geeks
SweClockers

-Boris- och ilg@dd: Det är bara att gnälla på, texten i signaturen är till för att avskräcka användare från att skriva "Först!!!11" och liknande meningslösheter.

När det gäller rubriksättningen så förstår jag inte kritiken. Första meningen i ingressen redogör vad vi menar med "mer avancerad". Det finns inget mått som anger hur avancerad en krets egentligen är, som någon tidigare påpekade.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
-Boris- och ilg@dd: Det är bara att gnälla på, texten i signaturen är till för att avskräcka användare från att skriva "Först!!!11" och liknande meningslösheter.

När det gäller rubriksättningen så förstår jag inte kritiken. Första meningen i ingressen redogör vad vi menar med "mer avancerad". Det finns inget mått som anger hur avancerad en krets egentligen är, som någon tidigare påpekade.

"Det finns inget mått som anger hur avancerad en krets egentligen är, som någon tidigare påpekade."
Det kom dom på bara för att verka lite fräcka inför sina polare ju,som standard är med wannabees:-)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Eftersom plattorna är av kisel så kan man inte komma under diametern på en kiselatom (0,2 nm) i tillverkningsprocessen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel

Kiselmolekyler tror jag vi måste hålla oss till och sen är det ju andra ämnen i också, kopparledningar osv som man behöver ta hänsyn till väll?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Kiselmolekyler tror jag vi måste hålla oss till och sen är det ju andra ämnen i också, kopparledningar osv som man behöver ta hänsyn till väll?

Visst är det så,hoppas att fler förstår det här:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv
Citat:

[i]
När det gäller rubriksättningen så förstår jag inte kritiken. Första meningen i ingressen redogör vad vi menar med "mer avancerad". Det finns inget mått som anger hur avancerad en krets egentligen är, som någon tidigare påpekade. [/B]

Jag känner att vi användare krävs av forummoderatorerna att vi ska sätta en relevant rubrik när vi skapar en tråd. Samma förväntningar har jag givetvis som vanlig användare av redaktörerna. Min upplevelse var att rubriken inte var relevant. Rubriken skall locka till sig uppmärksamhet från läsarna, men att i ingressen behöva förklara vad man menar med rubriken känns inte korrekt. Som läsare blir jag besviken och förbannad för att en rubrik till en artikel inte stämde överens med mina förväntningar.

Om allting var frid och fröjd, skulle denna tråd inte ha så många inlägg. Läsarna skulle inte invända.

Permalänk
Medlem

Vad jag är nyfiken på är hur pass tjocka dess skivor är. Både när kiselplattan är "ny" och ska få
alla sina etsningar och subtraten pålaggda och givetvis när skivan är klar för utstansning?

Någon som vet därute?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Visst är det så,hoppas att fler förstår det här:-)

Så, var tror du gränsen går?

3-4nm är mer en halvkvalificerad gissning från min sida än något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Jag känner att vi användare krävs av forummoderatorerna att vi ska sätta en relevant rubrik när vid skapar en tråd. Samma förväntningar har jag givetvis som vanlig användare av redaktörerna. Min upplevelse var att rubriken inte var relevant. Rubriken skall locka till sig uppmärksamhet från läsarna, men att i ingressen behöva förklara vad man menar med rubriken känns inte korrekt. Som läsare blir jag besviken och förbannad för att en rubrik till en artikel inte stämde överens med mina förväntningar.

Om allting var frid och fröd, skulle denna tråd inte ha så många inlägg. Läsarna skulle inte invända.

Håller med, sedan är det ju bra mycket viktigare att ha bra rubriker på artiklar i en "nättidning" som Sweclockers.com faktiskt kallar sig nuförtiden än på en forumtråd. Känns som att det slarvas mycket med både korrekturläsning och faktakontroll vilket jag tycker man ska lägga mycket vikt på då man kallar sig för tidning...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Hur kommer det sig att vissa företag lyckas sitta inne med sina tillverkningstekniker, har företagsspionaget helt tappat stinget? =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Hur kommer det sig att vissa företag lyckas sitta inne med sina tillverkningstekniker, har företagsspionaget helt tappat stinget? =P

Tja... när det är företaget som de två största aktörerna på grafikkortsmarknaden änvänder sig av vetifan varför de skulle idka industrispionage.

Permalänk
Medlem

Bah, finns ju andra ämnen än kisel, så tillverkningsprocessen lär väl snart gå ifrån kisel då man närmar sig det ämnets gränser.