Permalänk
Medlem

Tips på bärbar dator för 7000 kr.

Skulle vilja ha tips på bärbar dator för 7000 kr (max är 9000 kr). Är det Intel man bör välja? Datorn ska användas till skriva, surfa etc. Runt 15" bör vara bra storlek, 17" är iaf för stort.

Permalänk
Medlem

HP 6715b

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Skulle rekommendera dig en Dell Studio 15. Har just införskaffat mig en sådan och valt till snäppet bättre skärm till den. Den kostade mig 8 000 riksdaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
HP 6715b

Har du köpt den? Funderat länge på att skaffa en sån.

För-/nackdelar med den?

Tacksam för all info jag kan få om datorn.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

IBM Thinkpad T60 Från www.nadex.se. Kostar 8000:- 600:- extra för 2gig ram. 7200RPM HD.

Nackdelen är väl att modellen är två år gammal, men byggkvaliteten är svårslagen. Det är också rekonditionerade datorer, men de har 1 års garanti, 3 års support, så det borde vara bra grejjer. Jag är också ganska säker på att den rent prestandamässigt inte faller långt bakom de nyare laptopmodellerna, den finns tillgänglig i dual-core utförande och har som sagt en 7200RPM hårddisk, något som du i regel inte hittar på bärbara i samma prisklass. Skärmen klarar också högre upplösning än de flesta bärbara i samma prisklass.

T60 ska även ha väldigt bra skärmar, vad jag läst mig till så är de förmodligen de TFT skärmar till bärbara som har bäst betraktningsvinkel, bristen är väl att vissa inte är riktigt nöjda med brightness och gärna skulle vilja ha högre inställningar.

Ska själv köpa en laptop ganska snart, så jag sitter och läser recensioner och kollar priser mest hela dagarna.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Joel

Joel, Låt höra vad du har hittat och är sugen på såhär långt:d

Permalänk

Re: Joel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dendrofilen
Joel, Låt höra vad du har hittat och är sugen på såhär långt:d

Egentligen så är det bara Thinkpad T60 som jag funderar på. Jag är av åsikten att laptops blir på tok för dyra och oprisvärda om man ska ha de för gaming, och att batteritid och ljudnivå blir för lidande. Jag har hellre en tyst bärbar som fungerar utmärkt till allt utom gaming, än en svindyr batterigris som håller igång i en timme.

Är man inte grymt petig över vilken skärm man ska ha eller hur byggkvaliten är, så kan man ju i princip plocka upp vilken bärbar som helst kring 5000-6000. Det finns gott om modeller i den prisklassen som har både dualcore processor och 2 gig ram. Enda anledningen att jag inte tog nån av de billigare modellerna, är att jag ogillar skärmar som har dålig betrakningsvinkel (något som verkar vara allmänt accepterat om man köper bärbar). Hårddiskutrymme är egentligen oviktigt. Köpt till en extern 1TB disk och använd den som mediacenter. Även om det skulle vara så lite så 80gig hd, så räcker det bra för operativsystem och hårdvara. Använder man inte datorn för extrem processorkrävande uppgifter så har man ju absolut inte behov av mer än 2gig ram och en lite billigare processor.

Visa signatur

- Rasande Joel