Permalänk
Medlem

sub bas

Hej nu så ska jag bygga en sub bas fast har lite funderingar innan jag ska börja.

fråga 1:ritning vill princip bara bygga den enklaste lådan och få bra ljud så räker det om man vet hur mycket liter basen ska va på och sen bygga?
vill ha en bas reflex låda.

fråga 2: finns det nån bra bilig sprut färg som tar på trä spån skiva eller mdf?
tänkte sen lacka så man får en glänsig yta eller måste man spackla och sånt innan?

fråga 3: Hur mycket kostar mdf någon som vet?
om mdf är för dyrt så får det bli spån skiva.

Tips är också välkomna.

Sry om det är vissa fel stavningar.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Hej aggeb,

1. Vad skall du använda för element? För att räkna ut lämplig lådvolym så behöver du veta högtalarelements parametrar (fs, vas & qts). Om du inte bestämt element ännu så får du kolla runt vad det finns för lämpliga kandidater med tanke på priset du tänkt dig.

1 eller flera element? Skall du ha en inbyggd förstärkare eller driva den externt? Alla dom parametrarna påverkar ju hur lådan bör utformas.

Basreflex är ju en hyfsat enkel låda att få bra. Sluten är ännu enklare, men ger inte lika mycket "disco" för pengarna.

2. Det finns säkert billig sprutfärg som tar på spånskiva/mdf, men du kommer inte att uppnå "glänsig yta" om du med det menar samma kvalitét som Piano-lack. För att få en så bra lack som möjligt så finns det inga genvägar. Det är ett gediget förarbete i form av slipning och spackling som gäller innan man ger sig på själva lacken.

3. Senast jag kollade på den lokala bygghandeln (Beier) så kostade en 25mm MDF ca 600 SEK. En 22mm spånskiva (ej golvspån) kostade 280 SEK.

I vilken miljö skall du använda baslådan? (hemma i ett litet eller stort rum, eller i bilen?) Olika storlekar på lyssningsplatsen påverkar också lämplig volym.

Jag kan tipsa om MDS ProBox 2004 som finns att ladda ner på MDS hemsida. Där kan man enkelt leka med olika element och andra parametrar som styr lådans utformning. Det går även att skriva ut färdiga ritningar.
Om du skulle köpa ett element från MDS så finns det en massa färdiga ritningar att ladda ner på deras hemsida också, olika typer för olika bilar/rum.

Programmet hittar du här!

Permalänk
Medlem

Hej elementet jag ska använda heter MGR X-12W och parametrarna är
FS:32Hz, Vas:120 ltrs och Qts:0,45 det här är efter info på google.

jag ska bara avända ett element och jag tänkte främst använda sub basen i vardags rumet.

Ett slutsteg ska också byggas in.

det lutar nog åt spån skiva blir det någon skillnad i ljudet om man bygger med spån skiva eller mdf?

hittade all info här i från tror jag www.ljudia.no/pdf/259010.pdf
jag sökte på google och fick fram det,det är pdf format.
ta gärna och kolla på det så kanse du kan ge mig lite mer tips.

skriv i gen om du undrar nåt.

tack för alla svar och tipset

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Om man bygger bra så blir ljuder bra med både MDF och spånskiva.
Spånskiva har lägre egenresonans (ca 14Hz) emedan MDF ligger runt 400Hz.

Men om man ser till att staga lådan internt för att minska ner ytorna som kan börja svänga så är det inget problem ljudmässigt att bygga med MDF.

MDF är ett bättre material rent bearbetningsmässigt då det inte flisar sig som spånskiva. Om man skall fräsa eller på annat sätt bearbeta lådan mycket så kan MDF vara att föredra då det sliter mindre på verktygen (frässtålen dör fort, spånskiva innehåller många hårda partiklar).

Elementet du skall använda har ganska stort vas värde, vilket i sin tur gör att lådan blir ganska stor. Om du inte vill ha hög, hård bas som inte går så djupt dvs.

Jag skulle nog ha kört på något av förslagen i dokumentet du länkade till. Dvs. en portad låda på mellan 80 och 134 liter.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren.

Om jag fattade det rätt så är det prencip bara att välja hur många liter den ska va på och sen börja bygga?

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Volymen på lådan påverkar hur långt ner basen kommer att spela (större låda = lägre frekvens, inom vissa gränser).

Längden på basreflexröret påverkas av volymen på lådan. Arean beror på hur stort element man har. Mindre area = större risk för "blås-ljud", men mindre area ger också kortare rör.

Så välj något av de tre förslagen i databladet, beroende på vad du känner att du har plats för i ditt rum.

Det är bra att tänka igenom hur man skall utforma lådan innan man sätter igång och sågar, så att det går ihop i slutet.

Tänk t.ex. på att:
- när du räknar ut volymen på lådan så är det den volymen inuti lådan som gäller. Så materialtjockleken måste "läggas till" för att få måtten man skall såga ut, annars blir lådan för liten. Tänk också på att elementet, förstärkaren etc. tar upp volym som inte räknas in i den volym som elementet kan arbeta med. Lådan måste alltså vara lite större än den tänka volymen.

- Att element och förstärkare skall få plats på lådans sidor, utan att de skruvar du använder kommer att gå in i dem.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite här.

Jag har byggt en bas låda. (kommer inte ihog hur stor. Men ca 25liter tror jag)
Men har inte skaffat element osv pga att jag har tänkt att ha den i bilden, men har inte bil ännu. (Fyller 18 i december).

Nu till frågan. Kan jag köpa element och även försträker och koppla den till tex stereon eller datorn. (stereon är i nu läget kopplat till datorn också...så..Typ Aux in om nu någon bryr sig).
Som jag sedan bara kan koppla in i bil stereon...

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Det är nog en bra idé att ta reda på exakt hur stor lådans volym är innan du väljer baselement. Är lådan sluten eller portad (eller någon annan variant)?
Har du redan gjort hålet för elementet, i så fall vilken storlek?

Självklart kan du använda baslådan hemma. Men att använda ett bilslutsteg hemma är en ganska krystad lösning. Antingen så måste du ha ett bilbatteri med laddare, eller ett väldigt kraftigt 12V nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespiir
Det är nog en bra idé att ta reda på exakt hur stor lådans volym är innan du väljer baselement. Är lådan sluten eller portad (eller någon annan variant)?
Har du redan gjort hålet för elementet, i så fall vilken storlek?

Självklart kan du använda baslådan hemma. Men att använda ett bilslutsteg hemma är en ganska krystad lösning. Antingen så måste du ha ett bilbatteri med laddare, eller ett väldigt kraftigt 12V nätagg.

Jag har ritningen någonstans här... där det står exat hur stor den är. (ritningen är från MDS hemsidan. Har jag för mig i alla fall )
Den är sluten, men tror jag kommer köra ett basreflex rör på den också.
(kan ta reda på hur stor den är sen när jag har gått upp XD)

Hur ska man göra om man vill anväda den hemma då?
Måste man köpa en massa dyr extra utrustining som man inte har någon användening för sedan.
Min stereo gör typ 120+120W. Men det baselementet jag har tittat på ligger väll runt 300+ i alla fall. (det borde väll inte funka men enkel matte xd)

Edit: Lådan är 38.5 liter (inget element eller så in räknat eller aa bort räknat)
Om man använder två baselement måste man ha dubbelt så stor låda då?
(funderar på att köpa 8tum bashögtalare. Låförslag på den ligger på 39liter. Kan man köpa två likadana sådana då och använda i samma låda eller måste man göra lådan dubbelt så stor då???)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar