HD4850 - Blank skärm, vanligt problem, ATI ignorerar?

Permalänk
Medlem

HD4850 - Blank skärm, vanligt problem, ATI ignorerar?

Istället för att skriva om all text så klistrar jag in vad jag precis skickade som ett mail till Kompletts Supportavdelning. Om någon här har mer information om detta problem eller har råkat ut för det själva får ni gärna delge era erfarenheter och allra helst; lösningar.

--- KOPIERAT MAIL
"På ordernummer xxxxxxx beställde jag i söndags bland annat ett Asus Radeon HD4850 1GB ifrån er, och fick det levererat igår.
Upptäckte dock väldigt snabbt ett problem med grafikkortet, först trodde jag att min skärm (en HP w2207h) hade gått sönder, men så visade sig inte fallet vara, problemet bestod i att jag efter installation av allting skulle testa spela ett 3d-spel för att se hur bra grafikkortet var, men när spelet höll på att starta sade det bara "poff" ifrån skärmen, och den slocknade, med slocknade menar jag verkligen totalt slocknade, inte ens lysdioden som indikerar om den är på lös varken i standby eller aktivt läge, den blev helt död, för att få igång den igen fick jag dra ut strömkabeln till skärmen och vänta en liten stund och sedan sätta tillbaka den. Efter mycket felsökning har jag märkt att det fungerar så här:
Efter installation av drivrutinerna till grafikkortet fungerar allt bra i Windows, men om jag försöker starta ett spel, exempelvis Counter-Strike så slocknar skärmen enligt ovan, när detta väl har skett och datorn startas om så får man bild i BIOS och under uppstarten av Windows, men när man ska komma till inloggningsrutan så slocknar skärmen igen. Då får man starta i felsäkert läge och avinstallera grafikdrivrutinerna. Sedan går det utmärkt att starta datorn(när grafikdrivrutinerna är avinstallerade), men om man installerar dem igen och sedan startar något spel uppstår problemet igen.

Jag har testat med drivrutinerna man fick med på skivan vid leverans, samt de senaste drivrutinerna från ATI/AMD och de senaste från ASUS, samma fel hela tiden.
Efter att ha googlat lite för att se om någon annan har haft samma problem visade det sig att detta var ett välkänt problem med HD4850/4870-korten och att ingen har hittat en riktigt fungerande lösning, det verkar dessutom helt klart som om ATI/AMD helt struntar i problemet.

I denna forumtråd kan ni läsa väldigt mycket om problemet, värd att läsa igenom helt och hållet:
http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

Även denna forumtråd behandlar ämnet:
http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

Om inte ATI/AMD kommer med en lösning på detta problem omedelbart så är detta kort helt värdelöst för mig, så jag undrar hur ni kan lösa detta?

Saken är dessutom den att datorn behövs flera timmar dagligen för driften av mitt företag, så jag kan inte bara skicka in grafikkortet till er och vänta på att ni ska felsöka det och meddela mig vad som händer, för då kan jag inte använda datorn alls, nu går den åtminstone att arbeta med så länge jag inte startar något spel efter ominstallation av drivrutiner.

Meddela mig hur ni vill lösa detta, och vad för kort som kan anses vara likvärdigt med detta kort för att byta ut det, samt gärna om ni möjligen har mer information om detta problem än vad allmänheten känner till."
--- SLUT MAIL

En ytterliggare fråga jag skulle vilja ha besvarad här på Swec är om någon kan tipsa mig om ett annat grafikkort i samma prestandaklass och prisklass som _fungerar_?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

Re: HD4850 - Blank skärm, vanligt problem, ATI ignorerar?

Citat:

En ytterliggare fråga jag skulle vilja ha besvarad här på Swec är om någon kan tipsa mig om ett annat grafikkort i samma prestandaklass och prisklass som _fungerar_?

Väldigt tråkigt att du har sådan otur. Det verkar dock vara en otroligt liten procent som har dessa problemen, men det hjälper ju knappast dig just nu att veta det.

Om du vill ha ett nvidiakort i samma prestanda/prisklass så är 9800GTX/9800GTX+ rätt kort att välja.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar ditt kort om du kopplar dt genom VGA?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har nu testat med VGA och då fungerar det som det ska, problemet uppstår alltså när jag ska köra HDMI / DVI.

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, har varken samma skärm eller grafikkort, men jag använder hdmi/dvi adapter, funkar när jag kör över vga också, om du kommer på en lösning får du hojta till!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör förhoppningsvis fixas med en framtida driveruppdatering, får vi hoppas iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)