Permalänk

Länka en meny!? (html)

Hejsan funderar på om man kan använda css eller något annat på något smart sätt.
ska göra en sida med en meny, tänkte hoppa över iframes och använda mig av tabbeller eller boxar i stället så att det ser bra ut i alla upplösningar läsare.

kommer att bli många sidor så vore skönt om man kunde göra en meny på ett tälle och sen kopla in den till tabbellen/boxen. För blir lite jobbigt om man vill ändra något i meny och om jag måste ändra 50 sidor..

Någon ide på hur man kan göra?

Permalänk
Medlem

Du kan ju t.ex använda PHP för att inkludera menyn på alla dina sidor.

Du har min_meny.php som innehåller din meny.

Sen på alla dina sidor där du vill ha menyn kör du <?PHP require_once("min_meny.php") ?>

Finns många sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

Om du använder dig av ett serverspråk i bakgrunden(JSP/PHP/ASP.NET) så finns det funktioner för att inkludera filer så att du kan skapa en stuktur med en head+menu+footer. Då är det inga problem.

/Peo

Permalänk
Medlem

Du behöver ett serverside språk som php eller asp. Sen gör du en template för din meny och inkluderar den på alla sidor. Kort sagt så delar du upp din sida i massa små bitar och lägger sen ihop dom med include och require kommandon så som du vill ha det.

En ännu snyggare lösning om du ändå ska ge dig på ett serverside språk är att göra en sida med menyn och all layout och sedan inkluderar olika innehåll beroende på vilken sida som ska visas(men det är kanske överkurs just nu?) Det är så dom flesta professionella sidor fungerar(mycket förenklat)

Permalänk
Medlem

Tja, ska man vara petig måste man inte använda sig av serverspråk, det räcker med att servern har stöd för SSI - Server Side Include så är det enkelt att länka in menyn mha <!-- #include file="menyfil.html" -->. Dock är det inte alla webbhotell som stödjer SSI för vanliga html-filer. SSI är dock aktiverat som standard för exempelvis asp så döper man sina html-filer till asp istället så brukar det fungera rakt av, några kunskaper i asp är inte nödvändiga, dock ska ju servern ha stöd för asp...

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidvpt
Tja, ska man vara petig måste man inte använda sig av serverspråk, det räcker med att servern har stöd för SSI - Server Side Include så är det enkelt att länka in menyn mha <!-- #include file="menyfil.html" -->. Dock är det inte alla webbhotell som stödjer SSI för vanliga html-filer. SSI är dock aktiverat som standard för exempelvis asp så döper man sina html-filer till asp istället så brukar det fungera rakt av, några kunskaper i asp är inte nödvändiga, dock ska ju servern ha stöd för asp...

Euhm?

SSI ÄR ett server-side språk. ASP är ett server-side språk. Filändelsen för SSI-HTML filer är .shtml.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Euhm?

SSI ÄR ett server-side språk. ASP är ett server-side språk. Filändelsen för SSI-HTML filer är .shtml.

Jepp, my bad. SSI är serverside-språk, helt rätt. Av de metoder som föreslås är ssi klart simplast för att lösa TS problem.

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk

Tack för alla svar.
Får bli php eftersom jag lekt lite med sånt förut..

~~fungera hur bra som helst~~

//Lite div problem
Tänkte bygga om sidan med divs gjorde ett litet test idag. Men jag blir tokig på alla olika webbläsare..
Ville få en liten vit mittcentrerad ruta med svart kant. Fungerar i IE men sen testar jag i FF då blev inte ens diven vitfärgad, ser ut som jag bara skrivigt test efter <body> inte ens en kant fick den.
Varför kan dom inte använda samma språk för...

<div class="grund"> test </div> ---css--- .grund { margin-right: auto; margin-left: auto; height: 100px; width: 100px; border: 1px solid #000000; background-color: #ffffff; }

Permalänk

border ska skrivas :

border: solid #000000 1px

Permalänk
Medlem

Sthlms_Jonas, din kod fungerar fint när jag testa den i FireFox, IE och Opera.
Källkoden: http://paste2.org/p/62563

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
Sthlms_Jonas, din kod fungerar fint när jag testa den i FireFox, IE och Opera.
Källkoden: http://paste2.org/p/62563

Mysko, då måste det vara något fel med min FireFox.
Kan jag ha kommit åt någon skum inställning som blockerar funktioner?

Det där fungera försäg. När allt ligger i samma *skumt*

Länkar dock iväg det till en css mall. Men det borde ju inte ha någon betydelse. ser intet fel i den koden heller:/

LÖST.........
Upptäckte felet.. <!--divar--> De var den lilla jäkeln som sabbade allt. böt till /*

index.html

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html> <head> <link href="sidan.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <title> </title> </head> <body> <div class="grund"> test </div> </body> </html>

sidan.css

body { font-family: "Monotype Corsiva", Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; background-color:#CCFFCC; font-size: 35px; line-height: 25px; color: #000000; } scrollbar-face-color: #FFFFCC; <!-- huvud färgen --> scrollbar-highlight-color: #FFFFCC; scrollbar-shadow-color: #ffffff; <!-- Skuggan --> scrollbar-3dlight-color: #cccccc; scrollbar-arrow-color: #0033FF; <!-- pilarna --> scrollbar-track-color: #ccffff; scrollbar-darkshadow-color: #cccccc; <!-- ytre skugga --> } <!-- divar --> .grund { margin-right: auto; margin-left: auto; height: 100px; width: 100px; border: solid #000000 1px; background-color: #ffffff; }

Något skumt med det här?