Permalänk

NTLDR is missing

Försöker installera XP på min gamla dator, men får hela tiden upp NTLDR is missing efter att ha kört första delen i installationsprogrammet. Vad kan vara fel? Kabel? Hdd kass? Konstigt nog har jag säkert gjort 40 installationer av XP på den datorn utan problem tidigare.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Låter som den står fel intställd i bios, till att bota på fel disk, har du flera hdd i bruken? Kolla vilken som står som första val.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Eller så har du råkat ta bort hårdisken helt ur boot listan i bios.

Permalänk

Står rätt i bios. Har bara en hårddisk i och det är den som är vald som boot.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

Felet uppstår genom att xp inte kan korrekt registrera hdn. Ofta upptäder det 1-3 sekunder efter att bootningen startat.

Enklast att innstallera XP är alltid attt bara ha en hårddisk i maskinen när man börjar. Det kan ha viss betydelse hur stor hdn är om du har en gammal xp skiva, och/elr om hdn e ansluten med sata elr ide. Vissa moderkort kräver att du installerar drivrutin för sata-kontrollern med F6 kommandot i början av XP-installationen. Ibland har det hjälpt mej att dessutom ställa ner SATA-protokellet i BIOS till att bara använda SATA-I (150). Sen kan man växla upp till SATA-II när installationen är slutförd.

De senaste XP-skivorna har vissa fördelar just genom att de lägger upp SATA-hårddiskar o kontrollerns drivrutin direkt i början varvid man slipper en del kludd. Tyvärr funkar ju inte alla gamla äkta nycklar till nyare skkivor. MSoft e såna jönsar till att förhindra pirateri att kunderna blir sura.

Har du gjort många ändringar i BIOS innan så kan det hjälpa att välja Load setup defaults i BIOS innan du börjar installationen. XP är några år gammalt och kan bli förvirrat om det inte känner igen miljön.

Jag hade tex f några år sedan en maskin med nytt högpresterande grafikkort i , o det var helt omöjligt att få XP att installera korrekt, ungefär varannan gång var skärmen helt svart, nåja det var litta RAID inblandat också. Jag bytte o satte in ett äldre grafik-kort o då gick det finfint. Sen bara byta o stoppa i det nya grafik-kortet, o ladda in drivrutinerna, sen gick det finemang.

Prova först med Load setup defaults i BIOS. Har du ett moderkort med inbyggd SATA-RAID-kontroller så bör du stänga av den innan du börjar installationen.

Permalänk

Har aldrig behövt kötta in drivrutinerna innan (F6). Har bara en hårddisk i och har kört defaults i bios. Så jag fattar inte vad det är för fel. Kan ju inte vara så mycket menar ja..

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

MBR (Master Boot Record) kan vara felaktig, vilket ger upphov till just det felmeddelandet - men det ska XP installationen fixa till. Tips när XP skivan startat och du fått igång installationen så välj först att ta bort den gamla partitionen helt, innan du fortsätter.Välj sedan Installera Windows o quick format med NTFS (ej FAT32 om du inte tillhör ångmaskin-eran, NTFS är bättre).

Ibland har jag fått ta bort partitionen med annat verktyg, tex hirens boot-cd,
elr nån live-linux, tex verktyget gparted.

Nån gång jag varit tvungen att skapa partition i annat filsystem än NTFS och formatera och sedan ta bort den partitionen, det får XP att tro att HDn e helt tom.

Om du kör sata-hd se till att den sitter på första sata-kanalen, om du kör ide se till attt den sitter som master på första ide-kanalen.

Det kan hända att din hd e kass, dvs att den inte kan skriva nån giltig MBR, o bootloader. I så fall kan den duga som sekundär disk, men inte att rekommendera. Prova med en annan disk, kanske ?

Tips är också att inte ha någon nätverksanslutning alls medans man installerar, det kan skapa problem.

Om ditt moderkort är några år gammalt kanske du måste byta CMOS-batteriet, en del knäppa BIOS-fel kan uppträda om batteriet är svagt, Det ska hålla lite drygt 3 Volt - är det neråt 2,1 Volt måste det bytas.

E detnånting som du ändrat i maskinen sedan förra installationen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Har aldrig behövt kötta in drivrutinerna innan (F6). Har bara en hårddisk i och har kört defaults i bios. Så jag fattar inte vad det är för fel. Kan ju inte vara så mycket menar ja..

Har du fler än en partition?

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

har du haft vista på den så kan du få sådanna effekter på grund av att den skriver bootsektorn annorlunda. Fdisk /mbr från en win98 skiva är ett effektivt motmedel

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du beskriver med min HTPC. Lösningen var att koppla in hårddisken till en annan dator, ladda ner WDs egna program och skriva nollor till hela disken. Därefter koppla in den i rätt dator, installera XP och vips så funkade det!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Hade samma problem som du beskriver med min HTPC. Lösningen var att koppla in hårddisken till en annan dator, ladda ner WDs egna program och skriva nollor till hela disken. Därefter koppla in den i rätt dator, installera XP och vips så funkade det!

Japp det e en möjlig lösning liksom att skapa en FAT32 parttion, formatera den me Win98, och sen ta bort partitionen. Det är riktigt att man kan få använda knep för att skriva om MBR.

Att sopa rent den helt är ett riktigt bra knep.

En idiotmasksin, bärbar, jag hade fått in fick då o då läsfel från xp-cdn vid installationen, trots att skivan var fräsch, det var alltså cd/dvd läsaren som betedde sig konstigt. Lösningen blev att ta ur hårddisken installera ett mini-win98 på denna, och kopiera över hela xp-cdn på denna därefter sätta tebax hdn i maskinen, sen starta xp-installationen inifrån win98. När hela klabbet var klart, fick man ju förstås konvertera hdn till NTFS. Massa jobb, men sen funkade den helt okej, den snurrar ännu, fick förstås uppdatera firmwaren i cd/dvd-läsaren men det gick bara att göra inifrån XP.

Ruttet när man åker på en massa knasiga fel, för man kan bli ganska ställd.

Permalänk

Fått lite tips här nu, tack, ska kika på detta så fort jag har lite tid över.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS