Vad blir det för tecken för ö på engelskt XP?

Permalänk

Vad blir det för tecken för ö på engelskt XP?

Klantade till det och la in ö i min inloggning till XP engelsk version. Kommer nu inte in men tror att det löser sig om jag vet vad ö ger för tecken i den engelska versionen med svenskt tangentbord. Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Ö är ö, dock kan det vara svårt att skriva om man inte har svensk tangentbordslayout. Man brukar dock kunna mata in det genom att hålla ned alt och på det numeriska tangentbordet skriva in 0214 (för Ö) eller 0246 (för ö).

Permalänk
Testpilot

` blir det hos mig om man byter till engelsk tangentbord (tryck ALT+SHIFT en gång) och trycker på ö-tangenten. : blir det om man försöker skriva ett stort Ö.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ö är ö, dock kan det vara svårt att skriva om man inte har svensk tangentbordslayout. Man brukar dock kunna mata in det genom att hålla ned alt och på det numeriska tangentbordet skriva in 0214 (för Ö) eller 0246 (för ö).

På somliga maskiner ska numlock vara på, på andra spelar det ibland ingen roll, lite beroende på vad man håller på med. 0214 är oktala koden för Ö, detta är en rest från windows 311 tiden, men praktisk att ta till.

Skippar man den inledande 0-an så kan man slå in den decimala koden för tecknet istället. När man släpper ALT-tangenten så skrivs tecknet. Nån som vet hur man får till Unicode -tecken ?

OBS att det inte alltid funkar att switcha tangentbordsläge, tex EN-SV och öppna dos-promptar, det kräver ibland att man ställer om den ena till default, stänga alla dospromptar och öppna en igen. Litta lurigt att hålla på med, men ALT-metoden funkar i de flesta sammanhang.

Till fördel för Vista har man gjort språklagret transparant, och det ska vara smidigare att få ordning på flera språk i samma maskin. Jag tycker ibland att det är praktiskt att fuska med att ha ett extra svensktt usb-tangentbord att koppla in om man har gäster som vill använda ens engelska pc.

Idag är jag trött på krånglande maskiner, och funderar på att återgå till att bli analog istället, kanske börja med kilskrift, hieroglyfer, runor elr nåt annat värdelöst vetande ? Vad vet jag ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FasterSvenne
0214 är oktala koden för Ö, detta är en rest från windows 311 tiden, men praktisk att ta till.

Jag ,trodde det var ifrån DOS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag ,trodde det var ifrån DOS?

Jag e inte helt säker på det, jag vet att sifferkoderna står för ASCII koden för respektive tecken. Men i det gamla dos var det ofta det just för stunden laddade programmet, och i viss mån oxå keyb settings som utförde teckentolkningen så jag är inte helt säker.

Man kan ju i DOS lägga in en annan interrupt-hanterare än dos default som fångar tangentbords-interruptet, och tolkar tangentbordet som det vill.

Det är så länge sedan att jag får nog ta och starta upp en gammal dosburk för att vara säker, helst på några olika språk också. ALT koden kom ialla fall att hänga med in i windows vilket ju e jättebra genom att man kan få fram uddda tecken om man vill, utan att använda teckenuppsättning - dialogen i systemverktyg.

Uschiamej, nu loggar väl *** F R A ***det här att det finns hemliga ALT-koder i windows så det e bäst att jag tar o kör detta tangentbord i diskmaskinen två vändor på 90 grader, så jag blev av me keyboardloggers, dna o interrrupt-hanterare, o ja kan tänka på annat kanske, hihi