Nvidia lagar Geforce 9800 GTX

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lagar Geforce 9800 GTX

I kvartalsrapporten för årets andra kvartal rapportererar Nvidia att vissa mobila grafikdelar lider av kvalitetsbrister, men att dessa snabbt ska åtgärdas. Nu ändras tillverkningen av grafikprocessorn G92 – som bland annat används i Geforce 9800 GTX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är sant eller bara ryktesspridning så är inte detta bra för nVidia.. Potentiella köpare kommer fundera en extra gång om det är värt lägga pengarna på nVidia och de som sitter med ett nyköpt nVidia kort kommer vara extra observanta på grafikrelaterade problem och typiskt skylla på nVidia så fort grafiken i spel ser skum ut..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Ja men vad bra att det fixar det nästan ett år för sent. De har ju kännt till det länge. De fixade varianterna tar ju ett ganska bra tag innan de når butik.

Permalänk
Medlem

Pb är väl bly? Vad hände med blyfri tillverkning?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Pb är väl bly? Vad hände med blyfri tillverkning?

Ser du något klistermärke på eller?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det är ju välkänt att Charlie på the Inquirer är sur på Nvidia efter att han läckt information om NVidia för några år sedan, vilket resulterade i att Nvidia slutade ha kontakt med the Inquirer. Det är ju inte direkt första gången han hittar på rykten om Nvidia, så allt han säger ska tas med en stor nypa salt.

Och som någon på slashdot påpekade så byter Nvidia lödtenn av miljöskäl helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det är ju välkänt att Charlie på the Inquirer är sur på Nvidia efter att han läckt information om NVidia för några år sedan, vilket resulterade i att Nvidia slutade ha kontakt med the Inquirer. Det är ju inte direkt första gången han hittar på rykten om Nvidia, så allt han säger ska tas med en stor nypa salt.

Och som någon på slashdot påpekade så byter Nvidia lödtenn av miljöskäl helt enkelt.

Först skall man ta det med en nypa salt sedan skriver du att de byter pga miljön?

Har du källa till det uttalandet?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

"RoHS stands for Restriction of Certain Hazardous Substances. It is an European legislation that bans six hazardous substances from manufacturing processes: cadmium (Cd), mercury (Hg), hexavalent chromium (Cr (VI)), polybrominated biphenyls (PBBs), polybrominated diphenyl ethers (PBDEs) and lead (Pb).

RoHS is also known as “lead-free” but this law deals with other five substances as well.

This legislation is effective July 1st, 2006 and from this date on products using these substances cannot be sold in Europe anymore. Together with RoHS, another directive dealing with the recycling of electrical and electronic equipment, called WEEE (Waste from Electrical and Electronic Equipment), will take place."

Eller har detta ändrats?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte köpt något G92 än. Tror det definitivt inte är miljöskäl som är orsak till bytet, snarare stabilare sammansättning. Dock måste detta kosta ofantliga summor att åtgärda så kanske AMD borde utnyttja att de fått lite spelrum.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag tycker det verkar konstigt att byta från 95% Bly till endast 37%. En sån stor förändring borde innebära ganska stora skillnader även om de är med i samma grupp i periodiska systemet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Citat:

Nvidia will transition from using high-lead solder (95%Pb/5%Sn) to eutectic solder (63%Sn/37%Pb) flip-chip bump material for the G92 product family. During the transition period Nvidia will be supplying both high-lead and eutectic bump until inventory is depleted. No other materials are being changed.

Skulle tippa på att "high-lead solder (95%Pb/5%Sn)" skall vara "high-lead solder (5%Pb/95%Sn)" det låter som ett tryckfel

Men givetvis kan kvaliteten påverkas om man ändrar blandningen
i tennet kanske otur eller inte de lär nog lösa det iaf...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k

Skulle tippa på att "high-lead solder (95%Pb/5%Sn)" skall vara "high-lead solder (5%Pb/95%Sn)" det låter som ett tryckfel

Hur tänker du nu?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra, får man lämna tillbaka sitt g92 kort (8800GTS) nu innan garantin tar slut och referera till detta?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Borde stå "Nvidia lägger ner Geforce 9800 GTX"

Vilka miljöbovar dom är med alla dessa olika kort på samma serie
9800gt 9800gtx osv snart kommer 9800och en halv.
9600 osv osv

Borde vara max 3st max per serie/tillverkare
Alla ska ha Hdmi tv ut osv ( samma kontakter på alla kort)

1 Biligt skit kort bara man får bild och kan spela quake 3
2 Ett mellan kort för filmer o lite spelande typ 1400 x 900 på många spel ska gå bra.
3 Ett monsterkort för gamers som vill ha det bästa.
Så är 9000 serien slut fram med 10000 och då minst 50% prestanda skilnad från 9000 serien.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Detta är inte bra, får man lämna tillbaka sitt g92 kort (8800GTS) nu innan garantin tar slut och referera till detta?

Så länge det inte är nåt fel på det har jag mycket svårt att tro att du skulle få lämna tillbaka det.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Hur tänker du nu?

/Adrian

Det stog ju 95% pb och 5% sn vilket är lite missvisande har alldrig
under mina år stött på ett tenn med så mycket bly så det lär vara ett
skriv fel skulle tippa på att de menade 95% sn och 5% pb

Mot standard typ 60/40 dvs 60% tenn och 40% bly

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude

1 Biligt skit kort bara man får bild och kan spela quake 3
2 Ett mellan kort för filmer o lite spelande typ 1400 x 900 på många spel ska gå bra.
3 Ett monsterkort för gamers som vill ha det bästa.
Så är 9000 serien slut fram med 10000 och då minst 50% prestanda skilnad från 9000 serien.

Word, det är tur vi har AMD.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

Dessa nya 9800+ GTX hur vet jag att de är tillverkade med den nya metallsammansättningen?
Jo med ett produktnamnbyte så klart!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Welcome 9800+(-pb) GTX

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Charlie är en kråka, ett troll som förr ett personlig vendetta mot nVidia sedan de inte bjöd honom till ett event.

Han ska ignoreras.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Frågan är varför sweclockers envisas med att sprida vidare den blaskans rykten.

Seriöst, tror ni att nvidia skulle köra slut lagret på tennet dom har om det nu är så dåligt? Alla företag byter processer av långt fler anledningar än att det gamla suger. Patetiskt tjaffs och kommentarer som ovan gör mig bara ännu mer pissed. Inte konstigt att media lyckas styra alla fågelholkar på vår kula.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Charlie är en kråka, ett troll som förr ett personlig vendetta mot nVidia sedan de inte bjöd honom till ett event.

Han ska ignoreras.

Fast när han kommer med den här typen av information brukar han ha väldigt rätt.

Permalänk
Avstängd

Både 8 och 9-serien har ju fel..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det är ju välkänt att Charlie på the Inquirer är sur på Nvidia efter att han läckt information om NVidia för några år sedan, vilket resulterade i att Nvidia slutade ha kontakt med the Inquirer. Det är ju inte direkt första gången han hittar på rykten om Nvidia, så allt han säger ska tas med en stor nypa salt.

Och som någon på slashdot påpekade så byter Nvidia lödtenn av miljöskäl helt enkelt.

Även om det är så att Charlie inte är en jättefantast av Nvidia så skulle det alltså betyda att allt han rapporter om Nvidia är påhittade falska rykten?
Och iom att det var the Inq som först rapporterade om att vissa Nvidia kretsar har en hög felfrekvens så skulle det alltså också betyda att det inte stämmer (trots att det senare mer eller mindre konformerats av Nvidia).

Har du exempel på de gånger the Inq medvetet ljugit om Nvidia så tar jag och säkerligen många andra gärna mot den informationen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Hoppas mitt 8800GTS 512 håller ett tag till då... Men med min Accelero S1 på så är kortet och dess kretsar mycket svalare än innan då originalkylningen satt på. Min GPU temp ligger mellan 46 och 51 grader (load) - och innan kunde kärnan lätt nå 90 grader!

Så vi entusiaster som fixar bättre kylning och bra nätaggregat osv, vi tar nog hand om komponenterna på ett helt annat sätt! Såvida man inte överklockar förstås, vilket från början var anledningen till att man köpte bra kylning och bra strömförsörjning...

Men grafikkortet har jag faktiskt inte klockat sedan jag köpte det, lekte lite i början men jag tycker det räcker så långt som det är

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Har precis förhoppninsvist löst ett ärende hos Komplett.se gällande mitt Gainward 9600GT kort som jag skickade in för kontroll. Datorn skjöt ner sig utan felmedelande och till slut fick jag artifekter osv... Kortet åkte in och man lyckades konstatera att kortet var defekt. Man sa att ett nytt skickats men när det kom visar det sig att dom har skickat ett "demo" kort... Besviken och redo för fajt så ringde jag upp idag men killen som tog mitt samtal skötte sig helt grymt bra! Jag fick välja ett annat märke och lägga till pengar om jag ville så jag valde ett XFX 8800GTX kort istället och får lägga på 300:- men det kändes bra. Hoppas bara det kortet är ok nu LOL

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte detta är sant, Sitter på 2x G92:(
Är det någon som vet hur korten beter sig när de pajjar? är de bara poff och så är dom slut, eller sker det gradvis? alltså; börjar med lite små buggar och artefakter osv och sen dör det? Dör det långsamt eller snabbt alltså?:P
Vill inte att mitt GX2 ska lida:(:P

Permalänk
Inaktiv

Kanske därför mitt 8800GTS 512MB begår självmord via gröna artifakter när jag startar Test Drive Unlimited eller Assassins Creed? Vet inte om jag kan lämna in mitt kort då jag smetade på en Accelero S1 istället.

Inte helt oväntat om det nu är fel på G92 då det ryktats på det tidigare. Bevis är dock det enda som egentligen gäller så inväntar personligen det..

Permalänk
Avstängd

troligen blir det som det blir för mig, när dom blir för varma vilket är problemet dör datorn, du kan starta om det osv. Dock har jag en xps med m 8600gt jag är inne på mitt andra trasiga grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Det stog ju 95% pb och 5% sn vilket är lite missvisande har alldrig
under mina år stött på ett tenn med så mycket bly så det lär vara ett
skriv fel skulle tippa på att de menade 95% sn och 5% pb

Mot standard typ 60/40 dvs 60% tenn och 40% bly

&#160&#160&#160&#160&#160Tin/lead solders are commercially available with tin concentrations between 5% &#160&#160&#160&#160&#160and 70% by weight. -Wikipedia

Dessutom benämns det "high-lead solder", hur du resonerar dig till att det egentligen skulle varit 5% bly i förstår inte jag, en koncentration som är mycket lägre än det eutektiskta lödtennet har.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.