Riktigt bra ljud till datorn sökes.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra ljud till datorn sökes.

Jag söker ett ljudsystem mest inriktat på rockmusik. Jag har läst att många föredrar 2.1 system före 5.1 system för just musik... stämmer detta?

Jag tycker det är väldigt viktigt att baslådan hänger med vid t.ex. dubbelpedaler och liknande.. sitter på ett billigt 2.1 system där baslådan bara ger ifrån sig muller och inga rena bas-slag.

hur presterar LOGITECH Z-5500's subwoofer med rockmusik? jag har hört att den är aningen seg.. finns det något bättre alternativ i samma prisklass ?

Jag har ett Creative X-fi Extreme music ljudkort.

Min budget är runt 3500-4000 kr.

Tacksam för svar!!

/Johan

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk
Medlem

Inget av Logitechs eller Creatives datormodeller ger enligt mig "riktigt bra ljud". Så du bör nog börja fundera utanför dom banorna.

Här kan va nåt bra mkt bättre isf, komplettera med en sub i framtiden kanske:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/nad_...

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Inget av Logitechs eller Creatives datormodeller ger enligt mig "riktigt bra ljud". Så du bör nog börja fundera utanför dom banorna.

Håller med. Tycker inte att Logitechs Z-5500 låter speciellt bra till musik, men fungerar utmärkt till spel och film. Z-5500 har en väldigt slö och mullrig bas samt ett svagt mellanregister. Jag var nöjd med dem när jag fick dem, men när jag har hört hur ett riktigt bra ljudsystem ska låta så avskyrde jag Z-5500.

Till musik så ska du kolla lite längre än så om du vill ha riktigt bra ljud. Själv föredrar jag en riktigt bra 5.1 anläggning (inte något creative/ logitech skräp) framför 2.1.

Permalänk

Har du övervägt att skaffa lurar? För 4000 kan du få bättre ljud än de flesta har om du köper högtalare, men om du skaffar lurar i den klassen, ojojoj. Då ligger du på topp!

Vill även tillägga att bara en del av baskaggen ligger i basen. Klicket är MINST lika viktigt och då snackar vi definitivt inte längre subwoofer. Bra högtalare ska kunna återge musik likvärdigt i alla frekvensregister. Om något register saknas, det spelar ingen som helst roll vilken musikstil det är, så märks det tydligt, för det finns ingen vettig ljudtekniker som mixar utan att ta hänsyn till alla frekvensområden. Med bra högtalare/lurar märker man saker i musiken som man inte tänkt på förut, så när du ändå är beredd på att lägga ned 4000 för bra ljud, låt dig inte luras av att basen är allt. Jag skulle kunna fortsätta i en evighet, men jag antar att du förstår min påäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Har du övervägt att skaffa lurar? För 4000 kan du få bättre ljud än de flesta har om du köper högtalare, men om du skaffar lurar i den klassen, ojojoj. Då ligger du på topp!

Vill även tillägga att bara en del av baskaggen ligger i basen. Klicket är MINST lika viktigt och då snackar vi definitivt inte längre subwoofer. Bra högtalare ska kunna återge musik likvärdigt i alla frekvensregister. Om något register saknas, det spelar ingen som helst roll vilken musikstil det är, så märks det tydligt, för det finns ingen vettig ljudtekniker som mixar utan att ta hänsyn till alla frekvensområden. Med bra högtalare/lurar märker man saker i musiken som man inte tänkt på förut, så när du ändå är beredd på att lägga ned 4000 för bra ljud, låt dig inte luras av att basen är allt. Jag skulle kunna fortsätta i en evighet, men jag antar att du förstår min påäng.

Lurar är tyvärr inte aktuellt eftersom det är jag och några vänner som brukar sitta och dricka öl och fundera över musik som skulle använda det. En av dom går någon producentskola och gnäller alltid över ljudet :P.

Jag är helt nybörjare på det här med förstärkare och ljud över lag... kan någon kanske sätta ihop ett paket med högtalare och förstärkare för runt 6000 kr(kan lika gärna offra lite mer av lönen så att det duger ett tag framöver).
Subwoofer får bli nästa års problem... Är det lätt att koppla ihop med datorn?
Och duger mitt Creative X-fi ljudkort?

/Mvh Johan

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk
Medlem

Högtalare: http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1514

Förstärkare http://repsam.jetshop.se/ sök efter Marantz 2216.

då har du ett ljud som vem som helst tappar hakan över:)

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •