Problem med mitt PS3. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Problem med mitt PS3. Hjälp!

Hej!

För ca 2 månader sedan skaffade jag mig en ps3 40gig. Förra veckan började det strula med att jag blev disconnected från playstationstore efter samma mängd tid efter påslagen konsoll.
Därefter gick det inte att connecta utan att först gå in och ställa in internetinställningarna igen(fungerade perfekt tidigare utan detta problemet).

Det kan jag däremot leva med, men mitt problem nu är att mitt playstation inte lyckas ta sig till nästa "steg" i olika program/setups.

Till exempel:
Jag trycker på network -> internetinställningar och accepterar att internet kommer brytas under tiden, men därefter händer det inget, all text försvinner och bara wallpapern flyter omkring lite och den där snurrande "tänkbollen" i hörnet rör sig. Men där tar det stopp!

Idag blev jag så frustrerad eftersom detta har medfört att jag inte kan använda mig av internet på min ps3 (spelar rätt mycket Metal gear online!).

Jag bestämde mig för en formatering av Ps3, den längsta möjliga. Men nu när jag har ställt in alla inställningar med

System Language
Time Zone
Date and Time
User Name

står det "Press the x button to finish initial setup"

Efter jag tryckt "x" börjar samma visa igen. Det går inte att styra någonting och den tänkande bollen uppe i högra hörnet bara rör på sig som vanligt.
Detta har nu gjort att jag inte kan använda mig av min ps3a =/

Kära bullen, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

ny router? ändrade inställningar? ingen router? etc

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Inget ändrat alls sedan tidigare, använder mig endast av en switch!

Permalänk
Medlem

Har du något annat kopplat till switchen dator eller liknande?

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Låter ju som att ps3an låser sig? Om den är inbakad i någon hylla eller något hörn testa ta fram den så att den står fritt, har fått en låsning nån gång tidigare med min när det har varit varmt.

Permalänk
Medlem

Den står på högkant med en stor bordsfläkt som blåser på den, känns inte alls varm.

Den hänger sig på detta viset men nu ikväll tar jag mig in i internetinställningarna, men när internetconnection ska testas står det att det inte är någon ethernetcable i pluggad? Sedan står det att det inte går att få fram någon ipadress

Här fattar jag ingenting, det lyser grönt när jag trycker i sladden på ps3an och samma kabel fungerar till datorn så den fungerar.

Nu har jag däremot tänkt prova en annan taktik. Att assigna ps3an ipadresser etc. Till dator har jag inga adresser etc eftersom jag har "erhåll automatiskt" men genom att använda kör -> cmd sedan
ipconfig /all ser jag det ändå.

Här ser jag:
Ip-adress
Nätmask
Standard-gateway
Dhcp-server
Dns servrar

Det som ps3an vill ha är
Ip
Subnet mask
Default Router
Primary Dns
Secondary Dns

Då undrar jag om Gateway och default router är samma sak?
Skadar inte att prova, men jag tycker att hela situationen är såpass märklig.
Här har jag tänkt använda mig av datorns inställningar till ps3an för att sedan tvinga datorn att hitta en annan ipadress.

Kan det vara så att min ISP inte till tillhandage två ip-adresser till en dator plus ett ps3? För det är det som min internetanslutning används till.

All hjälp uppskattas

Ska ta mobilen och filma hur det ser ut så ni förstår bättre

Permalänk
Medlem

Jag får köra cmd - ipconfig /release

Sen drar jag ut strömmen till kabelmodemet i 30 sekunder och sätter i nätverkssladden i PS3 och sätter sen på strömmen till allt. Då får Ps3 en ny ip automatiskt, om nu inte DHCP-servern min ISP bara behagar ha på ibland inte krånglar. Det verkar fungera bäst på morgonen, haha...

Därför ni inte ser mig på PSN så ofta, så struligt att byta...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Re: Problem med mitt PS3. Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Backbash
Kära bullen, vad ska jag göra?

Kan tyvärr inte bidra med nåt konstruktivt angående ditt problem, men jag tyckte detta var jävligt roligt skrivet :), fick en flashback till bullen.

Som vanligt är det inte killen eller tjejen i filmen som har skrivit brevet :).

Lycka till med PS3:an

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli riktigt less.

När jag startar mitt Ps3 loggas jag in på network och har tillgång till internet och playstation store. Detta fungerar lika länge varje gång, ca 20-30 sekunder innan jag blir disconnected.

Men hur kan jag bli det?
Har provat att köra internetkabeln rätt in i Ps3an och det är samma resultat.
Att manuellt ställa in inställningarna fungerade på konsollen - men hör och häpna - i ca 20-30 sekunder!

Jag har kastat bort min ps3kartong men den här gobiten ska lämnas igen. Jag vill ha en ny!

EDIT:
Nu verkar det ha löst sig!

Jag fick lov att använda cmd - ipconfig /all för att få fram ipadresser och dylikt till ps3an.

Eftersom jag hade problem med att ta mig in i networksettings var jag tvungen att göra följande för att få detta att fungera:

Starta PS3
Inaktivera internet -> Ps3 hängde sig -> restart
Ps3 startar -> aktiverar internet (det konstiga här var att ps3 frös inte nu). Efter denna omväg gick det att komma åt networksettings

Där valde jag att skriva in allting manuellt som jag fått fram via ipconfig /all

Här kom den avgörande faktorn! (tack fredag!)
Innan nätverksinställningarna till playstationet fick lov att kicka in var jag tvungen att skriva ipconfig /release för att rensa alla ipinställningar på datorn. Det är här som själva internetproblemet måste ha legat (konstigt nog?). Att Ps3 och datorn använde sig av samma ip. Kan förklara varför internet endast fungerade en kort stund på playstationet?. Om ni har någon annan teori så säg till!

Nåväl, med ipinställningarna på playstationet fungerar internet och datorn fick nya automatiskt.
Efter detta har playstationet slutat att hänga sig och jag fungerar bättre med min omgivning.

Permalänk
Medlem

ipconfig /release hjälper mot allt!

Grattis till din omgivning, killar med nätverksproblem är farliga...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter