Permalänk

Ska kolla nu under helgen om det är nåt fel på mitt kort . Återkommer .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

på AMD forumet var det en som skrev

"OK, so I've finally got mine running perfectly.

Just to recap, I'm running Vista 64 with an Asus Rampage X48 board. My first Sapphire 4870 would crash any game after 5 minutes, so that was returned. The second Sapphire would only crash Bioshock after an hour or so, Spore after 5 minutes.

I've since given up on Sapphire, got a refund and bought an HIS 4870. So far I've been playing Spore, BioShock and Crysis without a single crash. Quite a relief."

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

jag håller tummarna här att det kommer funka. Kommer HIS kortet funka för mig så kan jag garanteri 99.9% att felet är Sapphire korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hivemind
Suck, jag hade inte haft nån låsning sedan i söndags men idag när jag var jobbet och skärmsläckaren var igång (av en sort som utnyttjar grafikkortet som ett lättviktarspel) hade den låst sig igen...

Det där att man måste välja profilen varje gång datorn startar och två gånger dessutom, var får ni det ifrån? Jag hör på fläktljudet att min profil används, som även innehåller fixen som gör att grafikortet inte klockar ned sig vid liten belastning (som lagts fram som en teori bakom låsningarna). Jag har dock inte loggat med GPU-Z, men varför skulle bara vissa inställningar läsas vid uppstart från samma profil och andra inte förrän man valt den två gånger?

Hursomhelst, jag är duktigt trött på kortet nu...ska testa Sapphires egna drivrutiner, får se ifall det hjälper.

Om du kikar på GPU-z samtidigt som du aktiverar profilen ser du att den ibland inte går upp till 750Mhz. Det händer mig iaf.

Nu har jag en profil med enbart 750Mhz, automatisk fläktreglering och har ställt maximal fläkthastighet till 100%. Jag har även installerat Sapphires egna drivrutiner och tagit bort dom gamla drivrutinerna med speciella program.

Datorn fungerar mycket bättre än förut MEN den låser sig ibland precis som du säger. Det är riktigt irriterande men jag orkar fan inte skicka tillbaka det på garantin..:) Jag tar och väntar på nya drivisar för det verkar vara ett mjukvarufel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufDqKmOSOI&feature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Kan ju säg det med att denna filen kan vara sjukt svår att hitta fast man har "show hidden files"

Den syntes inte för mig nämnligen. Lösning:

Gå till Sök på start menyn. Ställ in den på advanced search och search hidden files and folders

Sedan sök på DINPROFIL.xml

Permalänk

Jag körde 3dmark Vantage igår och det flöt på fint . Kör i övrigt med Ati's drivrutiner.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufD...eature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Detta verkar funka för mig och en kompis iaf har inte provat så mkt än men har spelat wc3 som hängde sig innan och nu funkade det

Permalänk

Nu har jag kört 3dmark Vantage 3 gånger utan problem och 3dmark 06 2 gånger utan problem.

Vantage kördes i High läget och 3dmark 06 i upplösningen 1650x1050 och inget krånglade som sagt.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Nu har jag kört 3dmark Vantage 3 gånger utan problem och 3dmark 06 2 gånger utan problem.

Vantage kördes i High läget och 3dmark 06 i upplösningen 1650x1050 och inget krånglade som sagt.

jag tror inte jag har läst någon rapportera en crash i dessa program. Det är i spel crasharna sker, drivrutinera är antagligen optimerade för att de ska fungera i benchmark program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suzumecake
jag tror inte jag har läst någon rapportera en crash i dessa program. Det är i spel crasharna sker, drivrutinera är antagligen optimerade för att de ska fungera i benchmark program.

Då får jag be att få återkomma igen Ska installera nåt krävande spel som t,ex:
Crysis .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

japp kört på CCC profilen nu hela helgen där jag ändrat klockfrekvenser till 750 konstant. även dragit upp fläkten manuellt till 40-50 procent, sänkte tempen drygt 15-20 grader. Glöm inte att aktivera profilen varje gång windows startar och se till att Mhz ligger på 750.

Änsålänge har jag inte haft någon crash i något spel. Kört Solar sins, mass effect, TF2. Med alla grafik inställningar på MAX.

Ända krashen jag haft var på grund av Warhammer online beta downloadern =P.

för er med UUA problem, kör in en XP skiva. .

peace.

Permalänk
Medlem

hejsan. Jag har löst de första problemet med mosaik bilden och en total crash. Allt med hjälp av en enkel formatering. Det skall tillläggas att jag var väldigt noga med att ta bort alla gamla drivrutiner när jag testade och sätta i kortet utan att formatera. Men jag fick ändå detta väldigt jobbiga fel. Men som sagt så löste sig detta problemet för mig när jag formaterade.

Men nu är det så att jag har fått ett annat nästan lika störrit problem. Det är nämligen så att när jag skall spela, så flyter det på jätte bra ibland. Men oftast så laggar det utav bara helvete. Vad kan detta bero på. Menar hade de vatt så hala tiden så hade jag kunnat förstå det hela. men inte nu när det bara är så ibland.

Permalänk
Medlem

Att ändra CCC Profilen funkar grymt!
Men man kan ju undra varför det nästan bara rapporteras om Sapphire kort. Sapphire som brukar göra så fina grejjer:D

Bara hoppas att ATI läser i sitt forum och fixar till drivisarna till 8.9, annars så förtjänar dom ett riktigt nackskott:@. man ska ju inte behöva googla i 10 år för att få ett grafikkort att funka!!!!

Har skickat massa felanmälans till dem, ska bli intresant och se va de svarar, har även skrivit till Sapphire.

Skriver igen när ja fått svar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Fy fan jag håller på att få krupp. Har fortfarande samma problem att det krashar i diverse spel. Men nu kan jag inte spela Lineage2 längre (vilket är anledningen till att jag köpte en ny dator).
Jag ringde min återförsäljare av grafikkortet och berättade om mitt problem och dom sa att dom skulle "kolla upp" det och ringa mig senare i veckan. Så det verkar inte som att jag kommer kunna lämna tillbaka kortet inom en snar framtid.

Jag har gjort alla fixes, provat alla drivrutiner, formaterat, slagit på kortet med en slägga osv.. men ingenting fungerar. Tvivlar på att 8.9 kommer lösa någonting.

Min fråga: Jag har Club 3D Hd4870 512mb. Vad händer om jag installerar Sapphires drivrutiner från deras hemsida?

/tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BUSKiSS
Fy fan jag håller på att få krupp. Har fortfarande samma problem att det krashar i diverse spel. Men nu kan jag inte spela Lineage2 längre (vilket är anledningen till att jag köpte en ny dator).
Jag ringde min återförsäljare av grafikkortet och berättade om mitt problem och dom sa att dom skulle "kolla upp" det och ringa mig senare i veckan. Så det verkar inte som att jag kommer kunna lämna tillbaka kortet inom en snar framtid.

Jag har gjort alla fixes, provat alla drivrutiner, formaterat, slagit på kortet med en slägga osv.. men ingenting fungerar. Tvivlar på att 8.9 kommer lösa någonting.

Min fråga: Jag har Club 3D Hd4870 512mb. Vad händer om jag installerar Sapphires drivrutiner från deras hemsida?

/tacksam för alla svar

har ingen aning men det borde vara samma drivrutiner ifrån sapphiers sida som ifrån amds egentligen då jag tvivlar dom sitter och skriver egna drivisar och det specielt för ett kort som helt och håller följer refference designen

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BUSKiSS
Fy fan jag håller på att få krupp. Har fortfarande samma problem att det krashar i diverse spel. Men nu kan jag inte spela Lineage2 längre (vilket är anledningen till att jag köpte en ny dator).
Jag ringde min återförsäljare av grafikkortet och berättade om mitt problem och dom sa att dom skulle "kolla upp" det och ringa mig senare i veckan. Så det verkar inte som att jag kommer kunna lämna tillbaka kortet inom en snar framtid.

Jag har gjort alla fixes, provat alla drivrutiner, formaterat, slagit på kortet med en slägga osv.. men ingenting fungerar. Tvivlar på att 8.9 kommer lösa någonting.

Min fråga: Jag har Club 3D Hd4870 512mb. Vad händer om jag installerar Sapphires drivrutiner från deras hemsida?

/tacksam för alla svar

Gort en CCC profil config?

Nej tror inte sapphire har egna drivrutiner.. catalyst är catalyst.

Permalänk

Har kört Bioshock nu i en timma och fortfarande ingen krasch . Jag kör allt på högsta, ska testa andra spel också .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Samma här.....

Jag med :/

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska tro om mitt kort faktiskt.

Jag har provat följande:
- Provat Vista Ultimate x64, XP x86 samt XP x64.
- Installerat CCC version 8.6 (medföljande skiva) och 8.8 på samtliga OS.
- Installerat CCC hotfixen.

Absolut INGENTING fungerar. Det enda som fungerade någorlunda bra var XP 32-bitars, då kunde man åtminstone spela spel, men även där kunde de hänga sig efter ett tags spelande. Men då får man ju inte ut sina fulla 4Gb ram och bara DX9. Installerade nyligen XP 64-bits för att testa. Jag hann inte längre än att starta CoD4 och gå in i options innan min dator hängde sig totalt och fick starta om. Jag vet fan inte vad man ska tro, ifall det är fel på själva kortet eller mjukvaru-fel?

Ser alltid till att GPU-Clocken står på 750 MHz innan jag startar spel, är noga med att aktivera min profil med 40% fan speed och GPU-Clock på 750MHz. Så frågan är, ska man ge upp detta nedrans kortet eller ska man vänta på CCC 8.9 och hoppas på att allting blir bättre?

Datorns övriga delar fungerar hur bra som helst, inga problem med ljud eller nätverk what so ever. De flesta verkar ju ha problem med just Sapphire, är det fler än jag som lutar åt defekta kort som skickats ut eller är det en tanke man kan räkna ut?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brunbeck
text

Det låter ju faktiskt som ett defekt kort. Har du provat alla fixar som finns och inget funkar så är det bara att skicka tillbacka kortet och begära ett nytt. Det originala problemet var ju att Sapphire's kort hoppade mellan LOAD och IDLE clocks vilket uppenbart skadade kortet på något sätt och genom att sätta clocken till 750 i CCC så kunde man runtgå problemet.

Den sista utvägen vore ju faktiskt att prova kortet i en annan dator och se om det fortfarande bråkar. Om det gör det så ska du självklart skicka tillbacka det. Kolla om du kan få Gigabyte eller HIS eller egentligen valfritt förutom sapphire

Permalänk

mitt system är

moderbord: Asus p5k
prolle: C2D E8400 3,0 @ 3,6 E0
ram: Corsair TWIN2X 6400 CL4 4gb
grafik: Sapphire HD4870 512mb

hade bara ett problem med detta kort det va när jag lirade wow så blev skärmen nån konstig färg sen randig då drog jag hem rivatuner och drog upp min core på 3dkortet till 760 sen tryckte jag verkställ sen gick jag in i ccc på overdrive sen testade jag 760 sen tryckte jag på accept sen gick jag in i rivatunder igen drog ner coreclocken till 750 sen verkställ sen save on startup sen gick jag tbx till ccc och testade och tryckte accept sen tbx till rivatuner och drog upp fläkten till 29% sen verkställ och save. Fixade mitt problem iallfall. sen ha jag ju klocka prollen till 3,6 och ändra minnera till 1:1. 4 4 4 12 och på 2,1v. Jag får 14300 points i 3dmark06 med detta och mitt grafikkort är inte överklockat. En polare sa till mig att få ut max kraft från grafikkortet ska du ha clocka upp din core till 4,0. han va ju full när han sa det men han kan jävligt mycket om överklockning osv.

Varför jag höll på att fara hit å dit mellan rivatuner och ccc va för att få bort att han dra ner till 500mhz på coreclock när det inte behövdes och skiten växlade mellan 500 mhz - 750mhz hela tiden medans jag lirade wow fast nu är det borta den håller sig hela tiden på 750mhz även när jag är i windows och håller på eller ser film.

Varför jag inte klocka graffekortet är för att det va inte så stor skillnad mellan 750 - 900 och 790 - 1050 ungefär bara 400 points.

Permalänk
Medlem

Jag har ett powercolor. Funkar bra när väl datorn startar, kan ta ett antal försök att få fram välkommenbilden i vista32. hade inga probs i början men efter catalyst 8,8 är den jävligt konstig.
Känns ju egentligen som ett psu-bekymmer, uppför sig likadant, men den funka ju nån vecka innan jag uppdatera så jag är lite kluven.
Har provat att lägga in 8.7 igen men problemet kvarstår. (tog även bort ati-mappen) Har ett colorsit 520w och ja, jag vet att det finns mycket bättre agg men vill inte byta så länge det funkar.
Några förslag??

Visa signatur

bolu
c2d 6750, 4096mem, ati4870

Permalänk

Hopp, där krascha mitt kort för en 10 min sen efter 15 min med Bioshock .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Hade samma problem, krashade i spel, datorn behövdes starta om etc etc.
Skickade mitt på RMA och tog ett annat kort istället..

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅH! Att man inte har sett den här tråden tidigare, har precis beställt 2 Sapphire Radeon HD4870 till mig och brorsan och de förväntas komma imorgon, vad gör man nu?

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
ÅÅÅÅH! Att man inte har sett den här tråden tidigare, har precis beställt 2 Sapphire Radeon HD4870 till mig och brorsan och de förväntas komma imorgon, vad gör man nu?

Håller tummarna, jag har svårt att tro att de flesta av Saphires kort skulle krångla.
Dom som skriver i den här tråden har nog haft en del otur också.
Korten har också 2 års garanti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Okej, känns lite lugnande. Inga här som har fått ett Sapphire HD4870 som funkat direkt?
Några tips på hur man ska gå tillväga? Så man får rätt drivisar direkt och slipper hålla på och avinstallera osv..

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
ÅÅÅÅH! Att man inte har sett den här tråden tidigare, har precis beställt 2 Sapphire Radeon HD4870 till mig och brorsan och de förväntas komma imorgon, vad gör man nu?

Det verkar ju som att lösningen är att tvinga kortet att köra full hastighet hela tiden. Receptet finns i tråden, blir det problem är det bara att testa annars skickar du tillbaka korten...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
ÅÅÅÅH! Att man inte har sett den här tråden tidigare, har precis beställt 2 Sapphire Radeon HD4870 till mig och brorsan och de förväntas komma imorgon, vad gör man nu?

Som sagt det är ju knappast alla Sapphire som har problem. Själv har jag inte haft det minsta problem med mitt, det trots att jag gick från att haft ett nVidia-kort installerat på burken innan. Har gett det allt från Crysis, Mass Effect, Stalker till wow...för att nämna en del utan ett enda problem så deppa inte ihop än

Permalänk
Medlem

Okej men då får man ställa in det i inställningar alltså? För min bror spelar mycket tex cs och wow och det är ju inte någon belastning alls för det kortet.

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Hjälpsam

Ni som har strul kanske kan testa Catalyst 8.9 som kom nyss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |