Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Efix gör Mac OS X tillgängligt för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du tror väl inte på det där själv ? Vad tror du de tjänar mer på, att sälja ett os för 1000-1500kr (eller vad det nu kostar), eller att sälja en dator för ett kraftigt överpris och tjäna 2000-5000 kr ?

Att OSX skulle vara så otroligt anpassad till komponenterna i dagens mac är kvaliciferad skitsnack. Dagens macar är en pc...

Men du har en liten annan teori så jag skulle gärna veta vilka komponenter och vad i macarna är det som är så "är in i minsta detalj gjort för de komponenterna".

1. Jo, jag tror på det jag skriver, annars skulle jag inte skriva det. 1000kr per skalle och "5%" av användarbasen som windows har - jag ser det som mycket pengar. Förövrigt så är deras datorer en droppe i havet vad gäller intäckterna idag. Apples kassako heter Ipod och itunesstore.

2. Datorerna Apple bygger är ju inte komponenter de själva utvecklar/skapat. De köper "som alla andra" komponenter från tillverkare som Intel. Kompontenterna som finns i apples dumburkar är ju självklart anpassade för os'et... Testa slänga in ett ramminne från "webhallen" från ett annat märke än kingston eller apple's "egna" - Vissa saker funkar inte... vilket i mitt huve låter som om os'et är skrivet runt ett par specifika komponenter... Precis som produkten ifråga... Den fungerar med ett par konfigurationer.

2 1/2: Macar har alltid varit pc apparater (personal computer) men haft specifik hårdvara. T.ex. powerpc prollarna (till en viss del..)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Vad ni gnäller.

OS X är utmärkt som workstation för en mängd grejer. T ex professionell video-redigering i Final Cut Pro, compositing i Shake, Motion, Combustion och tom Nuke. Sen Adobes program, Premiere Pro, After Effects. Vi har Avid Media Composer

Vi har Adobes program för att hantera och redigera ens (RAW) foton, Adobe Lightroom, Vi har Adobes program för foto/bild-redigering Photoshop CS3, vi har InDesign för desktop publishing, vi har Illustrator för att rita vektorgrafik, vi har Flash, Acrobat och tidigare nämnda för video-redigering och effekter.

Vi har QuarkXpress för DTP.

Vi har inte mycket till CAD på OS X. Min gamla lärare använde VectorWorks på OS X. ArchiCAD finns också.

När det gäller 3D modellering har vi Maya, Lightwave 3D, Cinema 4D med flera.

Vad det gäller musikproduktion och ljudredigering har vi ju Cubase, Nuendo, Logic Pro, Pro Tools, Ableton live, GarageBand med flera.

Så det finns mycket (arbete) man kan göra med Apples Mac-burkar och OS X. Utöver detta fungerar det mesta av *NIX Open Source mjukvarorna. Allt detta kan jag säga utan att ens äga en Mac.

Vad det gäller legaliteten att installera mjukvara ämnad för Apple-burkar på icke Appleburkar så bör det vara lika olagligt som att installera OEM/Retail Windows Server i en hostingmiljö (krävs SPLA-licens), Microsoft räknar det som olicensierat om jag förstått det rätt. Vad upphovsrätten säger är att man bara får göra sådana ändringar som krävs för att använda programmet som avsett, vilket borde räkna ut OSx86-modifikationerna. Annars är det bara sådana saker som backup-kopior man inte kan avtala bort enligt upphovsrätten. Upphovsrätten ser en köpt programkopia som en förvärvad rätt att använda programmet, men tillkännager också att en sådan rätt kan upphöra. Dvs Microsoft eller Apple kan ta tillbaka rätten att använda programmet från dig och de har stöd i upphovsrätten för det.

Men så småning om blir Apple tvungna att släppa OS X-versioner som fungerar i vmware och kan licensieras för att köras virtualiserat. Utvecklare kommer att kräva det och på serversidan kommer det krävas, OS X-server har ett mycket begränsat användningsområde och de proprietära servrarna det körs på stagnerar och är försummade. De kommer försvinna till slut. Andra produkter kommer ta över rollen (som katalogtjänst för Mac-burkarna t ex). Det kommer att hända när Mac-burkarna får ett bredare arbetsområde i (lite större) företag. När de ska samsas i samma miljö som Windows, Linux och Sun Solaris-burkarna och på serversidan när de ska samsas med Windows Server, Linux, Sun Solaris, IBMs olika (i5/OS, z/OS, AIX) operativsystem, HP-UX och så vidare. De kan inte ligga utanför centraliserings och konsolideringsivern hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Har en efix på ingång, ska bli grymt kul att köra os x på pcn. Visst funkar hackade os x men jag vill kunna installera från min orginal skiva och köra uppdateringar via apple.

Min förhållning till operativ är att man ska köra det man trivs med och att de "frälsta" människorna ska sluta försöka övertyga resten av världen att de har rätt. Finns det för många av någonting på internet så är det jobba typer som alltid ska förklara för andra varför de har fel.

Vista 64 har funkat över förväntan för mig men det känns oinspirerande och kallt. Jag skiner alltid upp när jag sätter mig med macbooken och jobbar, det är mycket roligare att använda den. Den har aldrig lagt av på två års tid och jag kör samma installation nu som den kom med från fabrik. Inga virus, inga krasher, ingen förlorad arbetstid. Samtidigt är jag ju hobbynerd av rang och gillar att mecka med ny hårdvara och spela spel och det är precis det jag har min pc till, en sorts förvuxen playstation/tamagochi och det funkar för mig. I och med efix så kan jag snart njuta av en stationär mac på stor skärm också och det var lätt värt 1200 spänn för att få det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Jag som äkta mac osx troll kan tipsa er om ett suveränt sätt att installera osx på era maskiner, det heter ideneb och följer versionerna av osx, d v s 10.x.x så att säga.
Fungerar helt jävla underbart bra och jag har planer på att bygga mig en separat maskin att jobba på för film o s v, fast även nåt annat som jag tycker är så mycket bättre att göra på en mac är surfa...suveränt äckligt skönt snabbt i osx webbläsare..det är nog den delen jag uppskattar mest och för att inte tala om bildkvaliten, den _är_ överlägsen både vista och xp, och då är jag ändå ett pyttemjukfanboy!

Tack för det tipset. Ska ju lätt kolla upp detta.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

ideneb har jag aldrig hört talas om men det finns ganska många andra sätt som jag tror är bättre och framför allt bättre dokumenterade. Goggla på osx86 så hittar ni snart världens största forum när det gäller osx på PC. Där finns oxå tipsen om hur man gör för att dra in ett äkta osx så man slipper piratläget, två av dom sätten innebär att man slipper ladda ner ett crackat os överhuvudtaget. Ja man måste köpa en laglig version från apple då men det förutsätter jag att man inte har några problem med.
Läste i tråden att man tror att det inte går att köra quacore proppar det är inga problem jag skriver det här på en sån som kör på äkta 10.5.4 och med 8 gig minne. Kort sagt man får en jäklig bra mac för runt ca. 7000 spänn om man köper rätt hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ideneb är ganska Ny Byggde en 100% mac kopia som läxa från skolan att bygga en Dator kosta de mig bara 3.500kr and Va 2 gånger snabbare en mac Mini but min Vostro 1510 kostar 2.5 gånger mindre än Mac book och allt funkar perfekt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ideneb är ganska Ny Byggde en 100% mac kopia som läxa från skolan att bygga en Dator kosta de mig bara 3.500kr and Va 2 gånger snabbare en mac Mini but min Vostro 1510 kostar 2.5 gånger mindre än Mac book och allt funkar perfekt

Tänk på att man slipper lukten och få cancer också http://www.sweclockers.com/nyhet/8347-mac_luktar_illa_och_kan...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ideneb är ganska Ny Byggde en 100% mac kopia som läxa från skolan att bygga en Dator kosta de mig bara 3.500kr and Va 2 gånger snabbare en mac Mini but min Vostro 1510 kostar 2.5 gånger mindre än Mac book och allt funkar perfekt

Det ser som att det bygger på sånt som dom snappat upp på det forumet som jag hänvisar till. Mina två quadcore maskiner är fyra gånger snabbare än en mac mini och rullar båda på äkta osx. Man slipper ladda ner piratversionerna av osx (som bara det tar en stund kan man ju lungt säga) om man följer dom instruktioner man hittar där + att man lär sig ganska mycket på köpet.

Permalänk
Medlem

Jag installerade av EFI partition vilket använder GUID partitionen macen gör och lägger kext där så du kan installera En orginal Leopard skiva och Apple software update utan problem och det funkar nu även med AMD

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hmm. Min hårdvara är kompatibel verkar det som. Mysigt. Har velat köra OSX för musikproduktion men har inte haft pengarna att lägga på en mac. Någon som vet en bra DIY-guide, så man slipper lägga 80$?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Nån som har testat om Efix funkar med ett HD4850?