Nån som programmerar för iPhone här?

Permalänk

Nån som programmerar för iPhone här?

Undrar om någon här har testat programmera för iPhone med deras sdk?

Har själv försökt ett tag nu, men får fasiken inget grepp om det.

Syntaxen är nog det värsta jag har varit med om (C med något slags fulhack för att efterlikna objektsorientering), och deras sk. interface builder är det mest ointuitiva jag stött på.

Jag har lagt ner säkerligen en vecka på att försöka förstå hur jag gör en enkel navigeringshierarki för iPhonen men det är bra mycket svårare än det någonsin borde vara.

Nej, usch, det känns som en tripp tillbaka till dataerans stenålder.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter med iPhone SDK'n - om det så bara är för att spy galla över den?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Iphone kan väl exekvera java så varför inte skriva appen i det istället?...
Bara en spontan tanke, jag kan mycket lite om deras system.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lekt runt lite med det (även om jag själv inte äger en iPhone eller en Mac så är det småkul att pilla).

Till att börja med så är det inte C med ett fulhack, Objective-C är ett (riktigt snyggt) språk baserat på C för objektorienterad programering. Hade du knackat mer kod för OS X så hade du vetat att Objective-C är Språket för native OS X-utveckling.
Interface buildern har jag tyvärr inte petat på än.

Å andra sidan är jag inget jättestort fan utav att knacka kod för plattformar man inte själv kör eller kan knacka kod på direkt (jag kör inte OS X, lånar en kompis dator och iPhonen kan jag inte knacka på).

Återkommer väl när jag petat runt lite mer.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte OSX, men försökte få igång Mac OSX 10.4 i VMWare vilket jag till slut fick. Men när jag skulle installera SDK för iPhone devel så krävde det 10.5 som inte gick att få igång i VMware (kanske går nu iofs?).

Objective-C är rätt nice, även om jag föredrar C++ om jag ska koda OO.

Java funkar väl inte på iPhone, iaf inte native, kanske någon som fått igång det på en jailbreakad iPhone?

Och java är till att sega ner allt till skillnad mot objective-C

Visa signatur
Permalänk

Logga in på http://developer.apple.com/iphone och läs dokumentationen. Den är bra. Jag har i stort sett ingen erfarenhet av C eller C++, men efter att ha läst det där så känns det som att jag börjar få grepp om det hela. Det är inte så jävla svårt ändå.

Sen så rekommenderar jag första träffen på Google för "Objective-C Reference", en PDF av Apple: http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/Obj...

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

IPhone stöder väll inte Java MIDP, var lite intresserad förut men beställt annat pga detta.

Permalänk

m0REc: Så som jag förstått det efter att ha läst en hel del av Objective-C dokumentationen så är Object C baserat på C, men till skillnad från ex. C# eller C++ så är det inte på samma sätt ett nytt språk utan tillägg har snarare gjorts för att få till stånd någon form av objektsorientering. Så att kalla det för ett fulhackat c är isf ganska korrekt uttryckt Jag har till och med sett uttryck som (ungefärligt översatt) "för att emulera objektsorientering i c", osv.

Att sedan argumentera om vilket språk som är mest estetiskt tilltalande är väl ungefär som att bråka om vilka byxor som är snyggast. Det är en ganska subjektiv grej. Men att C# över lag är mer städat (dvs. inkapsling av kod, etc), och att mindre kod i allmänhet behövs för att göra samma saker (ex. definiera klasser) är bara ett par viktiga punkter som talar för den syntaxen. Samtidigt kan jag iofs göra samma jämförelse mellan C# och C++, och även där till C#'s fördel.

Samma gäller för ide'n. Alla interface är ju eg. bara fullständigt intiutiva för den som utvecklat det, medan vi stackars användare får finna oss i det upplägg utvecklaren valt. Det är lätt att komma med en erfarenhetsbakgrund (Visual Studio för mig) och inbilla sig att det interfacet är mer intiutivt medan man eg. bara har större erfarenhet av det och det andra tycks främmande. Svårt att göra en objektiv jämförelse, alltså.

Nåja, syntaxen är dock för mig väldigt främmande, och jag har ändå hållt på en del med olika c-relaterade programspråk (c++, java, c#, actionscript, mm). Jag försöker därför sammanställa en jämförande lista mellan C# och ObjC, dvs. hur man skapar och instansierar klasser, funktioner, variabler, osv. Men det borde väl finnas sådana redan? Har dock efter mycket sökande inte hittat någon...finns många "java vs c#"-jämförelser dock.

lallassu: Varken java eller flash stöds, som jag förstått det.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
m0REc: Så som jag förstått det efter att ha läst en hel del av Objective-C dokumentationen så är Object C baserat på C, men till skillnad från ex. C# eller C++ så är det inte på samma sätt ett nytt språk utan tillägg har snarare gjorts för att få till stånd någon form av objektsorientering. Så att kalla det för ett fulhackat c är isf ganska korrekt uttryckt Jag har till och med sett uttryck som (ungefärligt översatt) "för att emulera objektsorientering i c", osv.

Objective-C är mycket riktigt ett superset av C, men att kalla det emulering eller hack är inkorrekt. Objective-C kan mer sägas vara en integration av Smalltalks objektmodell och C. C++ utökar också C med OO-funktionalitet, men du skulle nog inte kalla det emulering eller ett hack. Objective-C och C++ har dock fundamentalt olika inriktningar och designmål, något som diskuteras bland annat på Wikipediasidan om Objective-C.

Jag har stor förståelse för att syntaxen kan verka konstig i början, om man aldrig sett Smalltalk. Men kommer man över alla hakparenteser och kolon är det faktiskt ett mycket trevligt och kraftfullt språk, väl lämpad för GUI-utveckling.

Jag har programmerat lite iPhone, men hade inga problem med att skapa en enkel navigation. Tyvärr är det väl så att eftersom SDK:t fortfarande är under NDA så är det mycket lite vi kan diskutera på ett publikt forum.

Edit: Bloggen The .NET Addict's Blog kan också vara av intresse. En C#/.NET-utvecklare som brukar blogga om sina erfarenheter om Objective-C.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle gärna kalla Objective-C för ett eget språk, men som sagt att det är baserat på C. Det lägger trots allt till ett par preprocessor-kommandon, nyckelord, datatyper och en hel del syntaktiska prylar.
De lärde lär tvista i oändlighet om det är ett eget språk eller bara en utbyggnad av C dock.

När jag sa "snyggt" så pratade jag inte om hur estetiskt tilltalande syntaxen är. Utan hur snygg designen är, vilket den (i min mening) är.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Hehe, ja, "I say tomatoes, and you say tomatoes" (funkar inte riktigt i skrift, men ni fattar )

Objective C är dock en sk. "wrapper" runt C - så ska det formuleras, medan C++ är ett helt eget språk som har C som föregångare.

Nåja, strunt samma

m0rris: SDK'n är inte under NDA längre - det släpptes till allmänheten för ett bra tag sedan nu. Så det är bara att diskutera hur mycket man vill

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Hehe, ja, "I say tomatoes, and you say tomatoes" (funkar inte riktigt i skrift, men ni fattar )

Objective C är dock en sk. "wrapper" runt C - så ska det formuleras, medan C++ är ett helt eget språk som har C som föregångare.

Nåja, strunt samma

m0rris: SDK'n är inte under NDA längre - det släpptes till allmänheten för ett bra tag sedan nu. Så det är bara att diskutera hur mycket man vill

Lite OT men det blev faktiskt inte klart förrens idag att NDA är släppt för SDK. Det gäller dock endast applikationer släppta på appstore.

http://www.appleinsider.com/articles/08/10/01/apple_drops_iph...

Lite rörigt fortfarande men det går ju åt rätt håll iaf...

Permalänk

Å fan, trodde nda bara gällde under beta-tiden...

Visa signatur

Bro!